Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Konflikty w organizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konflikty w organizacji | ||
Specjalność | Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w sytuacjach konfliktowych w organizacjach |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy sytuacji konfliktowych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Studium konfliktu | 2 |
T-A-2 | Diagnoza rodzaju konfliktu | 1 |
T-A-3 | Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów | 2 |
T-A-4 | Diagnoza temperamentu i ról w konflikcie | 1 |
T-A-5 | Negocjacje | 2 |
T-A-6 | Plan rozwiązania konfliktu | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i rodzaje konfliktów w organizacjach | 2 |
T-W-2 | Zachowania organizacyjne a konflikt | 2 |
T-W-3 | Źródła konfliktów | 1 |
T-W-4 | Fazy i dynamika konfliktów | 2 |
T-W-5 | Rola komunikacji w konflikcie | 2 |
T-W-6 | Metody rozwiązywania konfliktów | 2 |
T-W-7 | Agresja i przemoc w konflikcie | 1 |
T-W-8 | Procesy negocjacji w konflikcie. | 2 |
T-W-9 | Mediacje w konflikcie | 2 |
T-W-10 | Osobowość a konflikt | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 30 |
A-A-3 | Studium konfliktu - praca projektowa | 20 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 40 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin z części teoretycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/7_W01 Student jest w stanie objaśnić istotę i źródła konfliktów w organizacjach. | E_1A_W05, E_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_D2/7_W02 Student jest w stanie scharakteryzować metody diagnozy zachowań ludzi w sytuacjach konfliktowych | E_1A_W04, E_1A_W05 | S1A_W04, S1A_W05 | C-1 | T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/7_U01 Student potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe | E_1A_U10, E_1A_U12 | S1A_U06, S1A_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-4 | S-1 |
E_1A_D2/7_U02 Student potrafi wykorzystać narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych. | E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U10 | S1A_U02, S1A_U06 | C-3 | T-A-1, T-A-5, T-A-6 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/7_K01 Student nabywa aktywną postawę do pracy zespołowej | E_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-6 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/7_W01 Student jest w stanie objaśnić istotę i źródła konfliktów w organizacjach. | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić . |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat istoty i źródeł konfliktów. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. | |
E_1A_D2/7_W02 Student jest w stanie scharakteryzować metody diagnozy zachowań ludzi w sytuacjach konfliktowych | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić. |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat metod diagnozy zachowań w sytuacjach konfliktowych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/7_U01 Student potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe | 2,0 | Student w niezadawalajacy sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać. |
3,0 | Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać. | |
3,5 | Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji. | |
5,0 | Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
E_1A_D2/7_U02 Student potrafi wykorzystać narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych. | 2,0 | Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać. |
3,0 | Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać. | |
3,5 | Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji. | |
5,0 | Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia z zakresu rozwiązywania sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/7_K01 Student nabywa aktywną postawę do pracy zespołowej | 2,0 | Student w czasie zaliczenia projektu nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i określić swojej roli w zespole |
3,0 | Student w czasie zaliczenia projektu prezentuje wyniki bez wykazania ich zrozumienia | |
3,5 | Student w czasie zaliczenia projektu, prezentuje wyniki, określa swoją rolę w zespole i pobudza do dyskusji | |
4,0 | Student w czasie zaliczenia projektu efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy. Określa swoją rolę w zespole oraz potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student w czasie zaliczenia projektu efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy. Proponuje alternatywne matody będące poza zakresem opracowania. Wykazuje swoją rolę w zespole oraz potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student w czasie zaliczenia projektu efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy. Proponuje alternatywne matody będące poza zakresem opracowania. Wykazuje swoją kluczową rolę w zespole oraz potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. |
Literatura podstawowa
- M. Deutsch i P.T. Coleman, Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005
- Fritchie R., Leary M., Konflikty w przedsiębiorstwie, Petit, Warszawa, 1999
- Udo Haeske, Konflikty w życiu zawodowym, Jedność, Kielce, 2005
Literatura dodatkowa
- Fischer R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa, 2003