Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Metody i techniki obsługi ruchu turystycznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki obsługi ruchu turystycznego | ||
Specjalność | Ekonomika turystyki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z podstaw turystyki i geografi na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie podstawowych zasad tworzenia produktu turystycznego, zapoznanie z funkcjonowaniem rynku turystycznego. |
C-2 | Celem i zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działalnością biur podróży, hoteli, roli pilota i przewodnika w obsłudze imprez turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Struktura i zakres działalności biur podróży. Analiza wybranych ofert turoperatorów. | 1 |
T-K-2 | Teczka imprezy i teczka pilota - analiza dokumentów. | 2 |
T-K-3 | Ubezpieczenia w turystyce - rodzaje ubezpieczeń (koszty leczenbia, od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów rezygnacji z imprezy, Assisance Tourist, od odpowiedzialności cywilnej, komunikacyjne). | 3 |
T-K-4 | Dokumenty i przepisy występujące w obsłudze ruchu turystycznego. | 1 |
T-K-5 | Społeczno-psychologiczne aspekty obsługi ruchu turystycznego - oczekiwania turystów, etyka zawodu, kutura obsługi. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ruch turystyczny - rodzaje i podział. Baza noclegowa, żywieniowa i transport w turystyce. | 1 |
T-W-2 | Organizacja, struktura i zakres działania biur podróży. Rola pilota i przewodnika w obsłudze grup turystycznych. | 2 |
T-W-3 | Przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe. Ubezpieczenia w turystyce. Umowy w turystyce i odpowiedzialność biur podróży. | 2 |
T-W-4 | Pojęcie transportu, usługi dodatkowe w transporcie. Obsługa turystów w komunikacji autokarowej, kolejowej, promowej, lotniczej. | 2 |
T-W-5 | Umowy w turystyce. Dokumenty i przepisy występujące w obsłudze ruchu turystycznego. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Aktywne uczestnictwo w konwersatoriach. Praca w grupach. | 9 |
A-K-2 | Przygotowanie sprawozdania z odwiedzin w wybranym biurze podróży w celu pozyskania potrzebnej na ćwiczenia dokumentacji pilota i przewodnika. | 14 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia: studiowanie literatury. | 4 |
A-K-4 | Prezentacja wybranego obiektu bazy noclegowej lub gastronomicznej. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach. | 9 |
A-W-2 | Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu. | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia. |
M-2 | Wykład informacyjny - prezentacja multimedialna. |
M-3 | Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do wypełniania dokumentów stosowanych w obsłudze krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie praktycznej - cząstkowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/5_W01 Student posiada wiedzę o ruchu turystycznym, działalności biura podróży. Zna przepisy paszportowe, dewizowe, celne i wizowe. | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
E_1A_D4/5_W02 Student potrafi zorganizować, skalkulować oraz rozliczyć iprezę turystyczną. Student posiada wiedzę o obsłudze turysty w komunikacji autokarowej, promowej, lotniczej i kolejowej. | E_1A_W06 | S1A_W06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
E_1A_D4/5_W03 Posiada wiedzę na temat planowania, programowania i kosztorysowania imprez turystycznych. | E_1A_W10 | S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08 | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/5_U01 Student posiada umiejętność zorganizowania podróży, zna przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe. | E_1A_U02 | S1A_U02 | C-1, C-2 | T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
E_1A_D4/5_U02 Student potrafi regulować zobowiązania finansowe w turystyce krajowej i zagranicznej. Posiada umiejętnie dobrać środek transportu, a także polecić odpowiednią bazę noclegową i gastronomiczną. | E_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08 | C-2 | T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
E_1A_D4/5_U03 Student potrafi poznać potrzeby odpowiedniej grupy turystów, potrafi kulturalnie obsłużyć podróżnego. Posiada umiejętność zawarcia umowy o usługę turystyczną. | E_1A_U06 | S1A_U02, S1A_U05 | C-1, C-2 | T-K-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/5_K01 Student posiada kompetencje w obsłudze ruchu turystycznego, zna obowiązki i prawa pilota oraz przewodnika turystycznego. | E_1A_K03 | S1A_K03 | C-2 | T-W-3, T-K-2, T-W-2 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/5_W01 Student posiada wiedzę o ruchu turystycznym, działalności biura podróży. Zna przepisy paszportowe, dewizowe, celne i wizowe. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D4/5_W02 Student potrafi zorganizować, skalkulować oraz rozliczyć iprezę turystyczną. Student posiada wiedzę o obsłudze turysty w komunikacji autokarowej, promowej, lotniczej i kolejowej. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D4/5_W03 Posiada wiedzę na temat planowania, programowania i kosztorysowania imprez turystycznych. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/5_U01 Student posiada umiejętność zorganizowania podróży, zna przepisy paszportowe, wizowe, celne i dewizowe. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D4/5_U02 Student potrafi regulować zobowiązania finansowe w turystyce krajowej i zagranicznej. Posiada umiejętnie dobrać środek transportu, a także polecić odpowiednią bazę noclegową i gastronomiczną. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_1A_D4/5_U03 Student potrafi poznać potrzeby odpowiedniej grupy turystów, potrafi kulturalnie obsłużyć podróżnego. Posiada umiejętność zawarcia umowy o usługę turystyczną. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/5_K01 Student posiada kompetencje w obsłudze ruchu turystycznego, zna obowiązki i prawa pilota oraz przewodnika turystycznego. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu techniki obsługi ruchu turystycznego |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- Kruczek K., Obsługa ruchu turystycznego, Proksenia, Kraków, 2004
- Golembski G., Kompedium wiedzy o turystyce., PWN, Warszawa-Poznań, 2002
- Konieczna-Domańska A., Biura podróży na rynku turystycznym, PWN, Warszawa, 1999
- red. Bosiacki S., Śniadek J., Metoda i technika obsługi ruchu turystycznego, Wyd. AWF, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Nestorowicz M., Prawo turystyczne, Kantor Wydawniczy, Zakamycze, 2003
- Gołembski G. (red.), Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, Wyd. Ak. Ekonomicznej, Poznań, 1998