Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych

Sylabus przedmiotu Perspektywiczne źródła energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Perspektywiczne źródła energetyczne
Specjalność Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: Termodynamika techniczna, Wymiana Ciepła, Paliwa i technologie spalania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności planowania i wykonania pomiarów podstawowych wielkości termodynamicznych: temperatury, ciśnienia i natężenia przepływu a także opracowywania wyników pomiarów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe związane z tematyką wykładu15
15
laboratoria
T-L-1Badanie siłowni ORC5
T-L-2Badanie ogniwa paliwowego5
T-L-3Badanie pompy ciepła5
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.1
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.1
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.3
T-W-4Ogniwa paliwowe.4
T-W-5Silnik Stirlinga.1
T-W-6Technologie jędrowe.4
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta15
30
laboratoria
A-L-1uczastnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna studenta15
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Praca własna studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia
M-3Laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc laboratoryjnych polega na przygotowaniu sprawozdań z wykonanych badań oraz pisemnego lub ustnego zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
IS_2A_W13T2A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
W wyniku przprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
IS_2A_U09T2A_U08InzA2_U01C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3S-3
IS_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
IS_2A_U24T2A_U16InzA2_U05C-3T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym.
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym.
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym.
5,0uzyskanie 91% i powyżej punktów na zaliczeniu końcowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
W wyniku przprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
2,0Brak któregokolwiek sprawozdania i/ lub uzyskanie mniej niż 61% punktów na zaliczeniu.
3,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %.
3,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %.
4,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników.
4,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników.
5,0
IS_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  2. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
  3. Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  4. Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
  5. Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  6. Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe związane z tematyką wykładu15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie siłowni ORC5
T-L-2Badanie ogniwa paliwowego5
T-L-3Badanie pompy ciepła5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.1
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.1
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.3
T-W-4Ogniwa paliwowe.4
T-W-5Silnik Stirlinga.1
T-W-6Technologie jędrowe.4
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczastnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.
T-W-4Ogniwa paliwowe.
T-W-5Silnik Stirlinga.
T-W-6Technologie jędrowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym.
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym.
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym.
5,0uzyskanie 91% i powyżej punktów na zaliczeniu końcowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01W wyniku przprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności planowania i wykonania pomiarów podstawowych wielkości termodynamicznych: temperatury, ciśnienia i natężenia przepływu a także opracowywania wyników pomiarów.
Treści programoweT-L-1Badanie siłowni ORC
T-L-2Badanie ogniwa paliwowego
T-L-3Badanie pompy ciepła
Metody nauczaniaM-3Laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc laboratoryjnych polega na przygotowaniu sprawozdań z wykonanych badań oraz pisemnego lub ustnego zaliczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak któregokolwiek sprawozdania i/ lub uzyskanie mniej niż 61% punktów na zaliczeniu.
3,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %.
3,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %.
4,0Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników.
4,5Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników.
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U24Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych.
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe związane z tematyką wykładu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium