Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych

Sylabus przedmiotu Eksploatacja statków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja statków
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,80,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia. Hydraulika koryt otwartych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawy eksploatacji statku śródlądowego (barki, pchacze)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Planowanie podróży statku śródlądowego. Organizacja pracy zalóg na statku6
T-P-2Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna statku. Dokumentacja przewozowa ładunku na statku. Koszty eksploatacji statku śródlądowego6
T-P-3Manewry statkiem jedno i dwuśrubowym. Manewry statkiem ze śrubami napędowymi stałymi i nastawnymi. Manewrowanie statkiem bez własnego napędu. Manewry statku w kanale żeglugowym6
T-P-4Działanie prądu rzecznego na statek. Działanie wiatru na statek6
T-P-5Nawigacja radiowa. Nawigacja radarowa. Nawigacja satelitarna6
30
wykłady
T-W-1Rodzaje statków śródlądowych i ich charakterystyka. Cechy manewrowe statku2
T-W-2Zasady ruchu statków na śródlądowych drogach wodnych. Zasady postoju statków na śródlądowych drogach wodnych3
T-W-3Systemy eksploatacji statków śródlądowych. Rodzaje przewozów i rejony pływania statków śródlądowych2
T-W-4Oznakowanie nawigacyjne statków. Rejestr administracyjny statków żeglugi śródlądowej. Pomierzanie statków śródlądowych2
T-W-5Nadzór techniczny statku przez instytucje klasyfikacyjne. Świadectwo zdolności żeglugowej statku.2
T-W-6Skład i kwalifikacje załogi statku. Pilotaż w żegludze śródlądowej. Przygotowanie statku do podróży2
T-W-7Postępowanie awaryjne i wypadkowe w żegludze śródlądowej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego6
A-P-4Przygotowanie i zaliczenie projektu4
A-P-5Opracowanie materiału - studia literaturowe7
55
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe10
A-W-4Przygotowanie i za;liczenie przedmiotu6
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referaty, ocena wiedzy z zakresu eksploatacji statków

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
IS_2A_W05, IS_2A_W09, IS_2A_W12T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-W-2, T-W-6, T-P-2, T-W-4, T-P-3, T-W-7, T-W-1, T-P-4, T-P-5, T-W-5, T-W-3, T-P-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
IS_2A_U17, IS_2A_U20, IS_2A_U24T2A_U16, T2A_U18InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-P-2, T-W-1, T-P-4, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K08T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-1T-P-3, T-W-1, T-P-5, T-P-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-P-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w eksploatacji statków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z eksploatacją statków ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w eksploatacji statków, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski M., Poradnik teorii prowadzenia statku, Państwowa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia, 1966
  2. Praca zbiorowa, Rozwój środków transportu, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1981
  3. Praca zbiorowa, Podręcznik do nauki na stopnie oficerskie w zawodzie nawigatora na statkach żeglugi śródlądowej, P. P. Żegluga na Odrze, Wrocław, 1984
  4. Praca zbiorowa pod red. Rydzykowskiego W. i Wojewódzkiej-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  5. Woś K., Kierunki aktywizacji działalności żeglugi śródlądowej w rejonie ujścia Odry w warunki integracji Polski z Unią Europejską, Oficyna Wydawnicza SADYBA, Warszawa, 2005
  6. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, xxxxx, Obowiązujące normy

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Planowanie podróży statku śródlądowego. Organizacja pracy zalóg na statku6
T-P-2Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna statku. Dokumentacja przewozowa ładunku na statku. Koszty eksploatacji statku śródlądowego6
T-P-3Manewry statkiem jedno i dwuśrubowym. Manewry statkiem ze śrubami napędowymi stałymi i nastawnymi. Manewrowanie statkiem bez własnego napędu. Manewry statku w kanale żeglugowym6
T-P-4Działanie prądu rzecznego na statek. Działanie wiatru na statek6
T-P-5Nawigacja radiowa. Nawigacja radarowa. Nawigacja satelitarna6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje statków śródlądowych i ich charakterystyka. Cechy manewrowe statku2
T-W-2Zasady ruchu statków na śródlądowych drogach wodnych. Zasady postoju statków na śródlądowych drogach wodnych3
T-W-3Systemy eksploatacji statków śródlądowych. Rodzaje przewozów i rejony pływania statków śródlądowych2
T-W-4Oznakowanie nawigacyjne statków. Rejestr administracyjny statków żeglugi śródlądowej. Pomierzanie statków śródlądowych2
T-W-5Nadzór techniczny statku przez instytucje klasyfikacyjne. Świadectwo zdolności żeglugowej statku.2
T-W-6Skład i kwalifikacje załogi statku. Pilotaż w żegludze śródlądowej. Przygotowanie statku do podróży2
T-W-7Postępowanie awaryjne i wypadkowe w żegludze śródlądowej2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach8
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego6
A-P-4Przygotowanie i zaliczenie projektu4
A-P-5Opracowanie materiału - studia literaturowe7
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach5
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe10
A-W-4Przygotowanie i za;liczenie przedmiotu6
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Podstawy eksploatacji statku śródlądowego (barki, pchacze)
Treści programoweT-W-2Zasady ruchu statków na śródlądowych drogach wodnych. Zasady postoju statków na śródlądowych drogach wodnych
T-W-6Skład i kwalifikacje załogi statku. Pilotaż w żegludze śródlądowej. Przygotowanie statku do podróży
T-P-2Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna statku. Dokumentacja przewozowa ładunku na statku. Koszty eksploatacji statku śródlądowego
T-W-4Oznakowanie nawigacyjne statków. Rejestr administracyjny statków żeglugi śródlądowej. Pomierzanie statków śródlądowych
T-P-3Manewry statkiem jedno i dwuśrubowym. Manewry statkiem ze śrubami napędowymi stałymi i nastawnymi. Manewrowanie statkiem bez własnego napędu. Manewry statku w kanale żeglugowym
T-W-7Postępowanie awaryjne i wypadkowe w żegludze śródlądowej
T-W-1Rodzaje statków śródlądowych i ich charakterystyka. Cechy manewrowe statku
T-P-4Działanie prądu rzecznego na statek. Działanie wiatru na statek
T-P-5Nawigacja radiowa. Nawigacja radarowa. Nawigacja satelitarna
T-W-5Nadzór techniczny statku przez instytucje klasyfikacyjne. Świadectwo zdolności żeglugowej statku.
T-W-3Systemy eksploatacji statków śródlądowych. Rodzaje przewozów i rejony pływania statków śródlądowych
T-P-1Planowanie podróży statku śródlądowego. Organizacja pracy zalóg na statku
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe
M-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referaty, ocena wiedzy z zakresu eksploatacji statków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w eksploatacji statków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U20Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska
IS_2A_U24Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Podstawy eksploatacji statku śródlądowego (barki, pchacze)
Treści programoweT-P-2Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna statku. Dokumentacja przewozowa ładunku na statku. Koszty eksploatacji statku śródlądowego
T-W-1Rodzaje statków śródlądowych i ich charakterystyka. Cechy manewrowe statku
T-P-4Działanie prądu rzecznego na statek. Działanie wiatru na statek
T-W-3Systemy eksploatacji statków śródlądowych. Rodzaje przewozów i rejony pływania statków śródlądowych
T-W-5Nadzór techniczny statku przez instytucje klasyfikacyjne. Świadectwo zdolności żeglugowej statku.
T-W-4Oznakowanie nawigacyjne statków. Rejestr administracyjny statków żeglugi śródlądowej. Pomierzanie statków śródlądowych
T-P-1Planowanie podróży statku śródlądowego. Organizacja pracy zalóg na statku
T-P-5Nawigacja radiowa. Nawigacja radarowa. Nawigacja satelitarna
T-P-3Manewry statkiem jedno i dwuśrubowym. Manewry statkiem ze śrubami napędowymi stałymi i nastawnymi. Manewrowanie statkiem bez własnego napędu. Manewry statku w kanale żeglugowym
T-W-6Skład i kwalifikacje załogi statku. Pilotaż w żegludze śródlądowej. Przygotowanie statku do podróży
T-W-7Postępowanie awaryjne i wypadkowe w żegludze śródlądowej
T-W-2Zasady ruchu statków na śródlądowych drogach wodnych. Zasady postoju statków na śródlądowych drogach wodnych
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe
M-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referaty, ocena wiedzy z zakresu eksploatacji statków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z eksploatacją statków ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Podstawy eksploatacji statku śródlądowego (barki, pchacze)
Treści programoweT-P-3Manewry statkiem jedno i dwuśrubowym. Manewry statkiem ze śrubami napędowymi stałymi i nastawnymi. Manewrowanie statkiem bez własnego napędu. Manewry statku w kanale żeglugowym
T-W-1Rodzaje statków śródlądowych i ich charakterystyka. Cechy manewrowe statku
T-P-5Nawigacja radiowa. Nawigacja radarowa. Nawigacja satelitarna
T-P-1Planowanie podróży statku śródlądowego. Organizacja pracy zalóg na statku
T-W-6Skład i kwalifikacje załogi statku. Pilotaż w żegludze śródlądowej. Przygotowanie statku do podróży
T-W-5Nadzór techniczny statku przez instytucje klasyfikacyjne. Świadectwo zdolności żeglugowej statku.
T-W-2Zasady ruchu statków na śródlądowych drogach wodnych. Zasady postoju statków na śródlądowych drogach wodnych
T-P-2Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna statku. Dokumentacja przewozowa ładunku na statku. Koszty eksploatacji statku śródlądowego
T-W-4Oznakowanie nawigacyjne statków. Rejestr administracyjny statków żeglugi śródlądowej. Pomierzanie statków śródlądowych
T-W-3Systemy eksploatacji statków śródlądowych. Rodzaje przewozów i rejony pływania statków śródlądowych
T-W-7Postępowanie awaryjne i wypadkowe w żegludze śródlądowej
T-P-4Działanie prądu rzecznego na statek. Działanie wiatru na statek
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referaty, ocena wiedzy z zakresu eksploatacji statków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w eksploatacji statków, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0