Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych

Sylabus przedmiotu Drogi wodne i porty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Drogi wodne i porty
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 3,50,44zaliczenie
wykładyW2 30 2,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hydrologi i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)45
45
wykłady
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja3
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek3
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu3
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.4
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym4
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania4
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży4
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych45
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego20
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
A-P-6Opracowanie materiału - studia literaturowe15
104
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Udział w egzaminie2
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu12
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności. Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W12, IS_2A_W05T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
IS_2A_U17, IS_2A_U19, IS_2A_U20, IS_2A_U24T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
IS_2A_K01, IS_2A_K04, IS_2A_K08, IS_2A_K03T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności. Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z drogami wodnymi i portami ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w drogach wodnych i portach, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hueckel S., Budowle morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1972
  2. Praca zbiorowa, Technologia i organizacja robót w budownictwie wodnym, Arkady, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Boretti Z., Bogucki Wł., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997
  2. Kobiak J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe, Arkady, Warszawa, 1984
  3. Czetwertyński E., Hydrologia i hydraulika, Państwowe Wydawnictwo Szkolnictwa Zawodowego, Warszawa, 1971
  4. Praca zbiorowa, Tablice inżynierskie Tom V Budownictwo wodne, PWN, Poznań, 1958
  5. Jarocki W., Śródlądowe drogi wodne, Wydawnictwo Komunikacyjne, Warszawa, 1954
  6. Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002
  7. Moliński S., i inni, Ochrona przed korozją, Poradnik, Warszawa, 1986
  8. Rossiński B., Fundamentowanie, Arkady, Warszawa, 1978
  9. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
  10. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, xxxxx, Obowiązujące normy

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja3
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek3
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu3
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.4
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym4
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania4
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży4
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych45
A-P-2Udział w konsultacjach10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego20
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu10
A-P-5Zaliczenie projektu4
A-P-6Opracowanie materiału - studia literaturowe15
104
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
A-W-5Udział w egzaminie2
A-W-6Analiza literatury w zakresie przedmiotu12
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności. Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
IS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
IS_2A_U20Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska
IS_2A_U24Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przy sformułowaniu i rozwiązywaniu zadań zwiazanych z drogami wodnymi i portami ingerować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejścia systemowe, uwzględniajace także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej i portu (koncepcja generalna, obliczenia wstępne elementów składowych)
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie - charakterystyka, klasyfilacja
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglugowych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływający - konstrukcja, parametry, pędniki, określenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe.
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, związek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne,przestrzenny plan zagospodarowania
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w drogach wodnych i portach, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0