Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych

Sylabus przedmiotu Transport wodny a zrównoważony rozwój:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport wodny a zrównoważony rozwój
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,50,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Podstawy ochrony środowiska wodnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Transport wodny śródlądowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Energochłonność przewozów transportem wodnym. Nośność, masowość i przestrzenność przewozów wodnych3
T-P-2Produktywność nakładów inwestycyjnych w transporcie wodnym. Koszty zewnętrzne poszczególnych gałęzi transportu. Metody wyceny negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Wycena kosztów zewnętrznych transportu4
T-P-3Internacjonalizacja kosztów zewnętrznych transportu. Proekologiczne instrumenty ekonomiczne w transporcie4
T-P-4Projektowanie konwencjonalnych i kombinowanych systemów transportowych4
T-P-5Projektowanie intermodalnych systemów transportowych4
T-P-6Projektowanie lądowo – wodnych multimodalnych systemów transportowych, w tym: - dobór środków transportu, dobór drogi transportu, dobór terminali8
T-P-7Kosztowa strona projektowania systemu3
30
wykłady
T-W-1Specyficzne cechy transportu wodnego śródlądowego. Infrastruktura transportu wodnego śródlądowego2
T-W-2Środki transportu i technologie przewozów wodnych śródlądowych1
T-W-3Miejsce i rola żeglugi śródlądowej w systemie transportowym. Podstawowe założenia zrównoważonego rozwoju transportu2
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu i ich upodmiotowienie2
T-W-5Struktura i organizacja procesów transportowych. Organizacja intermodalnych systemów transportowych2
T-W-6Multimodalne lądowo – wodne systemy transportowe. Porty jako węzłowe punkty lądowo – wodnych łańcuchów transportowych3
T-W-7Autostrady na morzu1
T-W-8Żegluga śródlądowa jako czynnik równoważący system transportowy2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach6
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-4Przygotowanie i zaliczenie projektu6
46
wykłady
A-W-1Udzia w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe8
A-W-4Analiza literatury w zakresie przedmiotu6
A-W-5Przygotowanie i zaliczenie przedmiotu8
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu transportu wodnego śródlądowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
IS_2A_W05, IS_2A_W12T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-4, T-W-6, T-P-1, T-P-7, T-W-7, T-P-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
IS_2A_U17, IS_2A_U20, IS_2A_U24T2A_U16, T2A_U18InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-W-4, T-W-8, T-P-3, T-P-6, T-W-6, T-P-5, T-P-2, T-P-1, T-P-7, T-P-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
IS_2A_K01, IS_2A_K03, IS_2A_K04, IS_2A_K08T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-1T-P-1, T-P-5, T-P-6, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-P-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w transporcie wodnym a zrównoważonym rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z transportem wodnym a zrównoważonym rozwoju integrować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w transporcie wodnym a zrównoważonym rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W. i Wojewódzkiej-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Wrona J., Transport kombinowany w aspekcie wymogu zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Naukowe OBET, Warszawa - Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pawłowska B., Zewnętrzne koszty transporty. Problemy ekonomiczne wyceny, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  2. Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym, Wydawnictwo Instytutu Technologii i Eksploatacji, Radom, 2004
  3. Woś K., Kierunki aktywizacji działalności żeglugi śródlądowej w rejonie ujścia Odry w warunki integracji Polski z Unią Europejską, Oficyna Wydawnicza SADYBA, Warszawa, 2005
  4. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, xxxxx, Obowiązujące normy

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Energochłonność przewozów transportem wodnym. Nośność, masowość i przestrzenność przewozów wodnych3
T-P-2Produktywność nakładów inwestycyjnych w transporcie wodnym. Koszty zewnętrzne poszczególnych gałęzi transportu. Metody wyceny negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Wycena kosztów zewnętrznych transportu4
T-P-3Internacjonalizacja kosztów zewnętrznych transportu. Proekologiczne instrumenty ekonomiczne w transporcie4
T-P-4Projektowanie konwencjonalnych i kombinowanych systemów transportowych4
T-P-5Projektowanie intermodalnych systemów transportowych4
T-P-6Projektowanie lądowo – wodnych multimodalnych systemów transportowych, w tym: - dobór środków transportu, dobór drogi transportu, dobór terminali8
T-P-7Kosztowa strona projektowania systemu3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyficzne cechy transportu wodnego śródlądowego. Infrastruktura transportu wodnego śródlądowego2
T-W-2Środki transportu i technologie przewozów wodnych śródlądowych1
T-W-3Miejsce i rola żeglugi śródlądowej w systemie transportowym. Podstawowe założenia zrównoważonego rozwoju transportu2
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu i ich upodmiotowienie2
T-W-5Struktura i organizacja procesów transportowych. Organizacja intermodalnych systemów transportowych2
T-W-6Multimodalne lądowo – wodne systemy transportowe. Porty jako węzłowe punkty lądowo – wodnych łańcuchów transportowych3
T-W-7Autostrady na morzu1
T-W-8Żegluga śródlądowa jako czynnik równoważący system transportowy2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Udział w konsultacjach6
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-4Przygotowanie i zaliczenie projektu6
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzia w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe8
A-W-4Analiza literatury w zakresie przedmiotu6
A-W-5Przygotowanie i zaliczenie przedmiotu8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Transport wodny śródlądowy
Treści programoweT-W-5Struktura i organizacja procesów transportowych. Organizacja intermodalnych systemów transportowych
T-W-8Żegluga śródlądowa jako czynnik równoważący system transportowy
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu i ich upodmiotowienie
T-P-2Produktywność nakładów inwestycyjnych w transporcie wodnym. Koszty zewnętrzne poszczególnych gałęzi transportu. Metody wyceny negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Wycena kosztów zewnętrznych transportu
T-P-6Projektowanie lądowo – wodnych multimodalnych systemów transportowych, w tym: - dobór środków transportu, dobór drogi transportu, dobór terminali
T-P-5Projektowanie intermodalnych systemów transportowych
T-P-4Projektowanie konwencjonalnych i kombinowanych systemów transportowych
T-W-6Multimodalne lądowo – wodne systemy transportowe. Porty jako węzłowe punkty lądowo – wodnych łańcuchów transportowych
T-P-1Energochłonność przewozów transportem wodnym. Nośność, masowość i przestrzenność przewozów wodnych
T-P-7Kosztowa strona projektowania systemu
T-W-7Autostrady na morzu
T-P-3Internacjonalizacja kosztów zewnętrznych transportu. Proekologiczne instrumenty ekonomiczne w transporcie
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe
M-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu transportu wodnego śródlądowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w transporcie wodnym a zrównoważonym rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności. Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska. Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
IS_2A_U20Potrafi znaleźć rozwiązania alternatywne w stosunku do istniejących w zakresie systemów, procesów, urządzeń w inżynierii środowiska
IS_2A_U24Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Transport wodny śródlądowy
Treści programoweT-W-4Koszty zewnętrzne transportu i ich upodmiotowienie
T-W-8Żegluga śródlądowa jako czynnik równoważący system transportowy
T-P-3Internacjonalizacja kosztów zewnętrznych transportu. Proekologiczne instrumenty ekonomiczne w transporcie
T-P-6Projektowanie lądowo – wodnych multimodalnych systemów transportowych, w tym: - dobór środków transportu, dobór drogi transportu, dobór terminali
T-W-6Multimodalne lądowo – wodne systemy transportowe. Porty jako węzłowe punkty lądowo – wodnych łańcuchów transportowych
T-P-5Projektowanie intermodalnych systemów transportowych
T-P-2Produktywność nakładów inwestycyjnych w transporcie wodnym. Koszty zewnętrzne poszczególnych gałęzi transportu. Metody wyceny negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Wycena kosztów zewnętrznych transportu
T-P-1Energochłonność przewozów transportem wodnym. Nośność, masowość i przestrzenność przewozów wodnych
T-P-7Kosztowa strona projektowania systemu
T-P-4Projektowanie konwencjonalnych i kombinowanych systemów transportowych
T-W-5Struktura i organizacja procesów transportowych. Organizacja intermodalnych systemów transportowych
T-W-7Autostrady na morzu
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu transportu wodnego śródlądowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z transportem wodnym a zrównoważonym rozwoju integrować wiedzę z zakresu budownictwa w sposób podstawowy oraz potrafi zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego. Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Transport wodny śródlądowy
Treści programoweT-P-1Energochłonność przewozów transportem wodnym. Nośność, masowość i przestrzenność przewozów wodnych
T-P-5Projektowanie intermodalnych systemów transportowych
T-P-6Projektowanie lądowo – wodnych multimodalnych systemów transportowych, w tym: - dobór środków transportu, dobór drogi transportu, dobór terminali
T-W-2Środki transportu i technologie przewozów wodnych śródlądowych
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu i ich upodmiotowienie
T-W-6Multimodalne lądowo – wodne systemy transportowe. Porty jako węzłowe punkty lądowo – wodnych łańcuchów transportowych
T-P-7Kosztowa strona projektowania systemu
T-P-2Produktywność nakładów inwestycyjnych w transporcie wodnym. Koszty zewnętrzne poszczególnych gałęzi transportu. Metody wyceny negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Wycena kosztów zewnętrznych transportu
T-P-4Projektowanie konwencjonalnych i kombinowanych systemów transportowych
T-W-7Autostrady na morzu
T-W-5Struktura i organizacja procesów transportowych. Organizacja intermodalnych systemów transportowych
T-W-8Żegluga śródlądowa jako czynnik równoważący system transportowy
T-W-1Specyficzne cechy transportu wodnego śródlądowego. Infrastruktura transportu wodnego śródlądowego
T-W-3Miejsce i rola żeglugi śródlądowej w systemie transportowym. Podstawowe założenia zrównoważonego rozwoju transportu
T-P-3Internacjonalizacja kosztów zewnętrznych transportu. Proekologiczne instrumenty ekonomiczne w transporcie
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe
M-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu transportu wodnego śródlądowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w transporcie wodnym a zrównoważonym rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i zwiazanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0