Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Szmuksta-Zawadzka <Maria.Szmuksta-Zawadzka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,20,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły średniej - funkcje elementarne, trygonometria; umiejętność rozwiązywania równań i nierówności funkcyjnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z elementarną wiedzą z zakresu matematyki wyższej omawianą w ramach przedmiotu.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi w realizacji innych przedmiotów technicznych.
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Powtórzenie i uzupełnienie wiadomości o funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Funkcje elementarne i ich wykresy.1
T-A-2Funkcje złożone; funkcje odwrotne - wprowadzenie funkcji: logarytmicznej i cyklometrycznych.2
T-A-3Wyznaczenie granic ciągów i funkcji przy symbolach nieoznaczonych. Wyznaczenie granic funkcji posługując się wykresami funkcji elementarnych. Sprawdzenie ciągłości funkcji metodą graficzną.4
T-A-4Obliczanie pochodnych funkcji - na podstawie definicji oraz korzystając ze wzorów i reguł rachunku różniczkowego. Wyznaczanie pochodnych funkcji złożnonych i pochodnych wyższych rzędów.4
T-A-5Wyznaczanie - przedziałów monotoniczności i ekstremum lokalnego funkcji oraz ekstremum globalnego; przedziałów wypukłości i wklęsłości oraz punkty przegięcia wykresu funkcji.3
T-A-6Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji. Przebieg zmienności funkcji - przykłady.2
T-A-7Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia.2
T-A-8Obliczanie wyznaczników stopni wyższych niż trzeci. Układ równań liniowych Cramera.2
T-A-9Rozwiązywanie równań macierzowych z wykorzystaniem macierzy odwrotnej.2
T-A-10Rozwiązywanie dowolnych układów równań linowych. Dyskusja nad rozwiązywalnością układów z parametrem.4
T-A-11Wyznaczanie rzeczywistych wartości własnych macierzy i wektorów własnych tych macierzy.2
T-A-12Liczby zespolone - wyznaczanie postaci trygonometrycznych liczb zespolonych i wykonywanie na nich działań.2
30
wykłady
T-W-1Ciągi liczbowe - własności; zbieżność; liczba e.2
T-W-2Granice funkcji - "ciągowa" definicja granic: właściwej i niewłaściwej; "arytmetyka" granic; twierdzenia specjalne o granicach funkcji; ciągłość funkcji.3
T-W-3Pochodna funkcji - definicja pochodnych w punkcie i jej interpretacja geometryczna; różniczka funkcji; funkcja pochodna; wzory i reguły obliczania pochodnej; pochodna funkcji złożonej; pochodne wyższych rzędów.4
T-W-4Twierdzenia: Rolle`a, Lagrange`a. Wnioski o monotoniczności funkcji.1
T-W-5Ekstremum lokalne funkcji - warunki: konieczny i dostateczny jego istnienia. Ekstremum absolutne.2
T-W-6Twierdzenie de L`Hospitala - obliczanie granic przy symbolach nieoznaczonych. Asymptoty wykresów funkcji.2
T-W-7Twierdzenia Taylora i Maclaurine. Wklęsłość, wypukłość i punkty przegięcia wykresów funkcji.3
T-W-8Rachunek macierzowy - działania na macierzach; definicja indukcyjna wyznacznika własności i metody obliczeniowe wyznaczników; macierz odwrotna i równania macierzowe; określenie i operacje niezmiennicze na macierzach względem rzędu macierzy.5
T-W-9Układy równań liniowych o współczynnikach rzeczywistych - ich klasyfikacja i metody rozwiązania; układ Cramera; metoda Gaussa.4
T-W-10Liczby zespolone - postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej; działania na liczbach zespolonych. Pierwiastkowanie liczb zespolonych.3
T-W-11Wartości i wektory własne macierzy.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowa obecność i aktywne uczestnictwo na ćwiczeniach.30
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizie podstawowych problemów.24
A-A-3Konsultacje.4
A-A-4Przygotowanie się studenta do kolokwiów i sprawdzianu.8
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści z wykładów i studiowanie literatury.20
A-W-3Konsultacje.4
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwium i jednego sprawdzianu (z obliczania pochodnych) oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu - student odpowiada w formie pisemnej na pytania teoretyczno-rachunkowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_B/14A_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej ( funkcji jednej zmiennej rzeczywistej) i algebry liniowej omawiane w ramach przedmiotu.
OIZ_1A_W01, OIZ_1A_W14T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_B/14A_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
OIZ_1A_U05, OIZ_1A_U14, OIZ_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_B/14A_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
OIZ_1A_K01, OIZ_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-3T-W-3, T-W-5, T-A-10, T-A-12, T-W-7, T-A-7, T-W-2, T-A-11, T-W-1, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-A-3, T-A-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-A-9, T-A-2, T-W-6, T-W-11, T-A-8M-2, M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_B/14A_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej ( funkcji jednej zmiennej rzeczywistej) i algebry liniowej omawiane w ramach przedmiotu.
2,0Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu.
3,0Student potrafi podać treść kilku wybranych podstawowych definicji i twierdzeń oraz niektóre algorytmy obliczeniowe omawiane w ramach przedmiotu.
3,5Student zna prawie wszystkie postawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu, niektóre z nich umie zilustrować przykładami, zna niektóre algorytmy obliczeniowe.
4,0Student zna większość: - definicji podstawowych pojęć i umie zilustrować je przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczeniowych.
4,5Student zna prawie wszystkie: - definicje podstawowych pojęć wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twierdzenia z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczeniowe.
5,0Student zna prawie wszystkie: - definicje omawianych pojęć wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twiedzenia wraz z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - alalgorytmy obliczeniowe, Stosuje swoją wiedzę w niektórych zadaniach problemowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_B/14A_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązywać proste, typowe zadania z zakresu treści programowych; Prezentowane rozwiązania często zawierają błędy rachunkowe i brak im komentarza.
3,5Student potrafi rozwiązywać większość zadań (z błędami) z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach, stosuje komentarz (zawierający usterki).
4,0Student potrafi rozwiązywać większość zadań średnej trudności z zakresu treści programowych stosując przy tym poprawny zapis, obliczenia i komentarz (z nielicznymi usterkami). Potrafi weryfikować uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych, stosując przejrzysty tok rozumowania, poprawne obliczenia i matematyczny język zapisu. Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki. Prezentuje nowe (poza treściami programowymi) metody rachunkowe.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty, poprawny komentarz i matematyczny język zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanego wyniku, - nowe (wykraczające poza treści programowe) metody rozwiązań. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_B/14A_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
2,0Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach i egzaminach pracuje nieuczciwie.
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się systematycznie w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie; wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach.
4,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
4,5Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje wysoki stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i metod rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
5,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i metod rachunkowych na ćwiczeniach; przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.

Literatura podstawowa

  1. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
  2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna1. Definicje, twierdzenia i wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
  3. Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, Dostępne są różne wydania.
  4. Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania., Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, 14, Dostępne sa różne wydania.

Literatura dodatkowa

  1. Otto E., Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych, tom I, PWN, Warszawa, 1978, 4
  2. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach cz.1, PWN, Warszawa, 2007, Dostępne są różne wydania.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Powtórzenie i uzupełnienie wiadomości o funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Funkcje elementarne i ich wykresy.1
T-A-2Funkcje złożone; funkcje odwrotne - wprowadzenie funkcji: logarytmicznej i cyklometrycznych.2
T-A-3Wyznaczenie granic ciągów i funkcji przy symbolach nieoznaczonych. Wyznaczenie granic funkcji posługując się wykresami funkcji elementarnych. Sprawdzenie ciągłości funkcji metodą graficzną.4
T-A-4Obliczanie pochodnych funkcji - na podstawie definicji oraz korzystając ze wzorów i reguł rachunku różniczkowego. Wyznaczanie pochodnych funkcji złożnonych i pochodnych wyższych rzędów.4
T-A-5Wyznaczanie - przedziałów monotoniczności i ekstremum lokalnego funkcji oraz ekstremum globalnego; przedziałów wypukłości i wklęsłości oraz punkty przegięcia wykresu funkcji.3
T-A-6Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji. Przebieg zmienności funkcji - przykłady.2
T-A-7Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia.2
T-A-8Obliczanie wyznaczników stopni wyższych niż trzeci. Układ równań liniowych Cramera.2
T-A-9Rozwiązywanie równań macierzowych z wykorzystaniem macierzy odwrotnej.2
T-A-10Rozwiązywanie dowolnych układów równań linowych. Dyskusja nad rozwiązywalnością układów z parametrem.4
T-A-11Wyznaczanie rzeczywistych wartości własnych macierzy i wektorów własnych tych macierzy.2
T-A-12Liczby zespolone - wyznaczanie postaci trygonometrycznych liczb zespolonych i wykonywanie na nich działań.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ciągi liczbowe - własności; zbieżność; liczba e.2
T-W-2Granice funkcji - "ciągowa" definicja granic: właściwej i niewłaściwej; "arytmetyka" granic; twierdzenia specjalne o granicach funkcji; ciągłość funkcji.3
T-W-3Pochodna funkcji - definicja pochodnych w punkcie i jej interpretacja geometryczna; różniczka funkcji; funkcja pochodna; wzory i reguły obliczania pochodnej; pochodna funkcji złożonej; pochodne wyższych rzędów.4
T-W-4Twierdzenia: Rolle`a, Lagrange`a. Wnioski o monotoniczności funkcji.1
T-W-5Ekstremum lokalne funkcji - warunki: konieczny i dostateczny jego istnienia. Ekstremum absolutne.2
T-W-6Twierdzenie de L`Hospitala - obliczanie granic przy symbolach nieoznaczonych. Asymptoty wykresów funkcji.2
T-W-7Twierdzenia Taylora i Maclaurine. Wklęsłość, wypukłość i punkty przegięcia wykresów funkcji.3
T-W-8Rachunek macierzowy - działania na macierzach; definicja indukcyjna wyznacznika własności i metody obliczeniowe wyznaczników; macierz odwrotna i równania macierzowe; określenie i operacje niezmiennicze na macierzach względem rzędu macierzy.5
T-W-9Układy równań liniowych o współczynnikach rzeczywistych - ich klasyfikacja i metody rozwiązania; układ Cramera; metoda Gaussa.4
T-W-10Liczby zespolone - postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej; działania na liczbach zespolonych. Pierwiastkowanie liczb zespolonych.3
T-W-11Wartości i wektory własne macierzy.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowa obecność i aktywne uczestnictwo na ćwiczeniach.30
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizie podstawowych problemów.24
A-A-3Konsultacje.4
A-A-4Przygotowanie się studenta do kolokwiów i sprawdzianu.8
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści z wykładów i studiowanie literatury.20
A-W-3Konsultacje.4
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_B/14A_W01Zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej ( funkcji jednej zmiennej rzeczywistej) i algebry liniowej omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
OIZ_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementarną wiedzą z zakresu matematyki wyższej omawianą w ramach przedmiotu.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi w realizacji innych przedmiotów technicznych.
Treści programoweT-W-1Ciągi liczbowe - własności; zbieżność; liczba e.
T-W-2Granice funkcji - "ciągowa" definicja granic: właściwej i niewłaściwej; "arytmetyka" granic; twierdzenia specjalne o granicach funkcji; ciągłość funkcji.
T-W-3Pochodna funkcji - definicja pochodnych w punkcie i jej interpretacja geometryczna; różniczka funkcji; funkcja pochodna; wzory i reguły obliczania pochodnej; pochodna funkcji złożonej; pochodne wyższych rzędów.
T-W-4Twierdzenia: Rolle`a, Lagrange`a. Wnioski o monotoniczności funkcji.
T-W-5Ekstremum lokalne funkcji - warunki: konieczny i dostateczny jego istnienia. Ekstremum absolutne.
T-W-6Twierdzenie de L`Hospitala - obliczanie granic przy symbolach nieoznaczonych. Asymptoty wykresów funkcji.
T-W-7Twierdzenia Taylora i Maclaurine. Wklęsłość, wypukłość i punkty przegięcia wykresów funkcji.
T-W-8Rachunek macierzowy - działania na macierzach; definicja indukcyjna wyznacznika własności i metody obliczeniowe wyznaczników; macierz odwrotna i równania macierzowe; określenie i operacje niezmiennicze na macierzach względem rzędu macierzy.
T-W-9Układy równań liniowych o współczynnikach rzeczywistych - ich klasyfikacja i metody rozwiązania; układ Cramera; metoda Gaussa.
T-W-10Liczby zespolone - postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej; działania na liczbach zespolonych. Pierwiastkowanie liczb zespolonych.
T-W-11Wartości i wektory własne macierzy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu - student odpowiada w formie pisemnej na pytania teoretyczno-rachunkowe.
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwium i jednego sprawdzianu (z obliczania pochodnych) oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu.
3,0Student potrafi podać treść kilku wybranych podstawowych definicji i twierdzeń oraz niektóre algorytmy obliczeniowe omawiane w ramach przedmiotu.
3,5Student zna prawie wszystkie postawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu, niektóre z nich umie zilustrować przykładami, zna niektóre algorytmy obliczeniowe.
4,0Student zna większość: - definicji podstawowych pojęć i umie zilustrować je przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczeniowych.
4,5Student zna prawie wszystkie: - definicje podstawowych pojęć wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twierdzenia z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczeniowe.
5,0Student zna prawie wszystkie: - definicje omawianych pojęć wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twiedzenia wraz z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - alalgorytmy obliczeniowe, Stosuje swoją wiedzę w niektórych zadaniach problemowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_B/14A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
OIZ_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
OIZ_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementarną wiedzą z zakresu matematyki wyższej omawianą w ramach przedmiotu.
C-2Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi w realizacji innych przedmiotów technicznych.
Treści programoweT-A-1Powtórzenie i uzupełnienie wiadomości o funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Funkcje elementarne i ich wykresy.
T-A-2Funkcje złożone; funkcje odwrotne - wprowadzenie funkcji: logarytmicznej i cyklometrycznych.
T-A-3Wyznaczenie granic ciągów i funkcji przy symbolach nieoznaczonych. Wyznaczenie granic funkcji posługując się wykresami funkcji elementarnych. Sprawdzenie ciągłości funkcji metodą graficzną.
T-A-4Obliczanie pochodnych funkcji - na podstawie definicji oraz korzystając ze wzorów i reguł rachunku różniczkowego. Wyznaczanie pochodnych funkcji złożnonych i pochodnych wyższych rzędów.
T-A-5Wyznaczanie - przedziałów monotoniczności i ekstremum lokalnego funkcji oraz ekstremum globalnego; przedziałów wypukłości i wklęsłości oraz punkty przegięcia wykresu funkcji.
T-A-6Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji. Przebieg zmienności funkcji - przykłady.
T-A-7Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia.
T-A-8Obliczanie wyznaczników stopni wyższych niż trzeci. Układ równań liniowych Cramera.
T-A-9Rozwiązywanie równań macierzowych z wykorzystaniem macierzy odwrotnej.
T-A-10Rozwiązywanie dowolnych układów równań linowych. Dyskusja nad rozwiązywalnością układów z parametrem.
T-A-11Wyznaczanie rzeczywistych wartości własnych macierzy i wektorów własnych tych macierzy.
T-A-12Liczby zespolone - wyznaczanie postaci trygonometrycznych liczb zespolonych i wykonywanie na nich działań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwium i jednego sprawdzianu (z obliczania pochodnych) oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu - student odpowiada w formie pisemnej na pytania teoretyczno-rachunkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązywać proste, typowe zadania z zakresu treści programowych; Prezentowane rozwiązania często zawierają błędy rachunkowe i brak im komentarza.
3,5Student potrafi rozwiązywać większość zadań (z błędami) z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach, stosuje komentarz (zawierający usterki).
4,0Student potrafi rozwiązywać większość zadań średnej trudności z zakresu treści programowych stosując przy tym poprawny zapis, obliczenia i komentarz (z nielicznymi usterkami). Potrafi weryfikować uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych, stosując przejrzysty tok rozumowania, poprawne obliczenia i matematyczny język zapisu. Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki. Prezentuje nowe (poza treściami programowymi) metody rachunkowe.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty, poprawny komentarz i matematyczny język zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanego wyniku, - nowe (wykraczające poza treści programowe) metody rozwiązań. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_B/14A_K01Zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
OIZ_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.
Treści programoweT-W-3Pochodna funkcji - definicja pochodnych w punkcie i jej interpretacja geometryczna; różniczka funkcji; funkcja pochodna; wzory i reguły obliczania pochodnej; pochodna funkcji złożonej; pochodne wyższych rzędów.
T-W-5Ekstremum lokalne funkcji - warunki: konieczny i dostateczny jego istnienia. Ekstremum absolutne.
T-A-10Rozwiązywanie dowolnych układów równań linowych. Dyskusja nad rozwiązywalnością układów z parametrem.
T-A-12Liczby zespolone - wyznaczanie postaci trygonometrycznych liczb zespolonych i wykonywanie na nich działań.
T-W-7Twierdzenia Taylora i Maclaurine. Wklęsłość, wypukłość i punkty przegięcia wykresów funkcji.
T-A-7Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników drugiego i trzeciego stopnia.
T-W-2Granice funkcji - "ciągowa" definicja granic: właściwej i niewłaściwej; "arytmetyka" granic; twierdzenia specjalne o granicach funkcji; ciągłość funkcji.
T-A-11Wyznaczanie rzeczywistych wartości własnych macierzy i wektorów własnych tych macierzy.
T-W-1Ciągi liczbowe - własności; zbieżność; liczba e.
T-A-1Powtórzenie i uzupełnienie wiadomości o funkcji rzeczywistej zmiennej rzeczywistej. Funkcje elementarne i ich wykresy.
T-A-4Obliczanie pochodnych funkcji - na podstawie definicji oraz korzystając ze wzorów i reguł rachunku różniczkowego. Wyznaczanie pochodnych funkcji złożnonych i pochodnych wyższych rzędów.
T-A-5Wyznaczanie - przedziałów monotoniczności i ekstremum lokalnego funkcji oraz ekstremum globalnego; przedziałów wypukłości i wklęsłości oraz punkty przegięcia wykresu funkcji.
T-W-4Twierdzenia: Rolle`a, Lagrange`a. Wnioski o monotoniczności funkcji.
T-A-3Wyznaczenie granic ciągów i funkcji przy symbolach nieoznaczonych. Wyznaczenie granic funkcji posługując się wykresami funkcji elementarnych. Sprawdzenie ciągłości funkcji metodą graficzną.
T-A-6Wyznaczanie asymptot wykresów funkcji. Przebieg zmienności funkcji - przykłady.
T-W-8Rachunek macierzowy - działania na macierzach; definicja indukcyjna wyznacznika własności i metody obliczeniowe wyznaczników; macierz odwrotna i równania macierzowe; określenie i operacje niezmiennicze na macierzach względem rzędu macierzy.
T-W-10Liczby zespolone - postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej; działania na liczbach zespolonych. Pierwiastkowanie liczb zespolonych.
T-W-9Układy równań liniowych o współczynnikach rzeczywistych - ich klasyfikacja i metody rozwiązania; układ Cramera; metoda Gaussa.
T-A-9Rozwiązywanie równań macierzowych z wykorzystaniem macierzy odwrotnej.
T-A-2Funkcje złożone; funkcje odwrotne - wprowadzenie funkcji: logarytmicznej i cyklometrycznych.
T-W-6Twierdzenie de L`Hospitala - obliczanie granic przy symbolach nieoznaczonych. Asymptoty wykresów funkcji.
T-W-11Wartości i wektory własne macierzy.
T-A-8Obliczanie wyznaczników stopni wyższych niż trzeci. Układ równań liniowych Cramera.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
M-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwium i jednego sprawdzianu (z obliczania pochodnych) oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu - student odpowiada w formie pisemnej na pytania teoretyczno-rachunkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach i egzaminach pracuje nieuczciwie.
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się systematycznie w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie; wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach.
4,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
4,5Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje wysoki stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i metod rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
5,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i metod rachunkowych na ćwiczeniach; przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.