Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika i hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,20,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,80,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle
C-2Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
C-3Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu
C-4Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Parcie hydrostatyczne3
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających2
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a4
T-A-4Obliczanie filtracji2
T-A-5Ruch w korytach otwartych2
T-A-6Obliczanie przepustowości koryt2
15
wykłady
T-W-1Elementy hydrostatyki. Ciśnienie i parcie hydrostatyczne3
T-W-2Wypór. Stateczność obiektów pływających2
T-W-3Ruch w korytach otwartych. Ruch wód gruntowych2
T-W-4Filtracja. Odwadnianie wykopów2
T-W-5Hydrologia i jej podział2
T-W-6Krążenie wody w przyrodzie2
T-W-7Bilans wody2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadania ćwiczeniowego3
A-A-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia3
A-A-4Opracowanie materiału - studia literaturowe3
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe12
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_C/22_W01
student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
OIZ_1A_W05T1A_W02, T1A_W03C-4, C-1, C-3, C-2T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-W-7, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_C/22_U01
Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OIZ_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-4, C-1, C-3, C-2T-W-6, T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_C/22_K01
student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
OIZ_1A_K03, OIZ_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-2, C-3, C-1, C-4T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-W-7, T-A-4, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-A-3M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_C/22_W01
student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
2,0
3,0student umie wymienić i podać podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_C/22_U01
Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0
3,0student ma umiejętności obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_C/22_K01
student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
  2. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1996, Tom 1 i 2
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  3. Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  4. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Parcie hydrostatyczne3
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających2
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a4
T-A-4Obliczanie filtracji2
T-A-5Ruch w korytach otwartych2
T-A-6Obliczanie przepustowości koryt2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy hydrostatyki. Ciśnienie i parcie hydrostatyczne3
T-W-2Wypór. Stateczność obiektów pływających2
T-W-3Ruch w korytach otwartych. Ruch wód gruntowych2
T-W-4Filtracja. Odwadnianie wykopów2
T-W-5Hydrologia i jej podział2
T-W-6Krążenie wody w przyrodzie2
T-W-7Bilans wody2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadania ćwiczeniowego3
A-A-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia3
A-A-4Opracowanie materiału - studia literaturowe3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe12
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_C/22_W01student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
C-1Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle
C-3Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu
C-2Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
Treści programoweT-W-5Hydrologia i jej podział
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-W-1Elementy hydrostatyki. Ciśnienie i parcie hydrostatyczne
T-A-4Obliczanie filtracji
T-A-5Ruch w korytach otwartych
T-W-7Bilans wody
T-A-1Parcie hydrostatyczne
T-W-4Filtracja. Odwadnianie wykopów
T-W-3Ruch w korytach otwartych. Ruch wód gruntowych
T-W-6Krążenie wody w przyrodzie
T-W-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-A-6Obliczanie przepustowości koryt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie wymienić i podać podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_C/22_U01Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
C-1Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle
C-3Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu
C-2Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
Treści programoweT-W-6Krążenie wody w przyrodzie
T-W-3Ruch w korytach otwartych. Ruch wód gruntowych
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a
T-A-5Ruch w korytach otwartych
T-W-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-W-4Filtracja. Odwadnianie wykopów
T-A-6Obliczanie przepustowości koryt
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-A-4Obliczanie filtracji
T-A-1Parcie hydrostatyczne
T-W-5Hydrologia i jej podział
T-W-7Bilans wody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma umiejętności obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_C/22_K01student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
OIZ_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
C-3Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu
C-1Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle
C-4Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
Treści programoweT-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-A-5Ruch w korytach otwartych
T-A-6Obliczanie przepustowości koryt
T-W-3Ruch w korytach otwartych. Ruch wód gruntowych
T-W-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-A-1Parcie hydrostatyczne
T-W-7Bilans wody
T-A-4Obliczanie filtracji
T-W-4Filtracja. Odwadnianie wykopów
T-W-6Krążenie wody w przyrodzie
T-W-5Hydrologia i jej podział
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,5
4,0
4,5
5,0