Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Fundamenty specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamenty specjalne
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Julita Szutowicz <Julita.Szutowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I
W-2Ukończoy kurs z Fundamentowania I
W-3Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej
W-4Ukończony kurs z Fundamentowania II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania budowli w złożonyvh warunkach gruntowo-wodnych
C-2Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli w zmiennych warunkach obciążenia i złożonych warunkach geotechnicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli15
15
wykłady
T-W-1Współpraca płyty z ustrojem palowym2
T-W-2Fundamenty skrzyniowe2
T-W-3Posadowienie obiektów wysokich w złożonych warunkach obciązeń i trudnych warunkach geotechnicznych w kategorii III (budynki wysokie, maszty, wieże elektrowni wiatrowych)3
T-W-4Projektowanie fundamentów pod maszyny2
T-W-5Posadowienie obiektów inżynierii komunikacyjnej (mosty, wiadukty, nasypy, głębokie wykopy, budowle podziemnie)3
T-W-6Fundamentowanie obiektów budownictwa hydrotechnicznego (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego5
A-P-3Studiowanie literatury4
A-P-4Udział w konsultacjach2
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-6Zaliczenie projektu2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Udział w konsultacjach3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/12_W01
Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych. Zna zasady konstruowania i wymiarowania fundamentów złożonych konstrukcji i obiektów budowlanych.
B_2A_W01, B_2A_W08, B_2A_W09, B_2A_W13T2A_W01, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/12_U01
Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów budowlanych w trudnych warunkach geotechnicznych integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem
B_2A_U01, B_2A_U02, B_2A_U09, B_2A_U11, B_2A_U18, B_2A_U19T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/12_K01
Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/12_W01
Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych. Zna zasady konstruowania i wymiarowania fundamentów złożonych konstrukcji i obiektów budowlanych.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/12_U01
Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów budowlanych w trudnych warunkach geotechnicznych integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy fundamentowania prostych obiektó w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/12_K01
Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0Potrafi zastosować wiedzę w realizacji zadania inżynierskiego w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  2. Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Dembicki E., Tejchman A., Wybrane zagadnienia fundamentowania budowli hydrotechnicznych, PWN, Warszawa, 1981
  4. Gwizdała K., Kowalski J.R., Prefabrykowane pala wbijane. Monografia, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2005
  5. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1993
  6. Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  7. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamnetowania, OWPW, Warszawa, 1998
  8. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
  9. Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
  10. PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Hueckel S., Budowle morskie tom I, II, III, IV, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
  2. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współpraca płyty z ustrojem palowym2
T-W-2Fundamenty skrzyniowe2
T-W-3Posadowienie obiektów wysokich w złożonych warunkach obciązeń i trudnych warunkach geotechnicznych w kategorii III (budynki wysokie, maszty, wieże elektrowni wiatrowych)3
T-W-4Projektowanie fundamentów pod maszyny2
T-W-5Posadowienie obiektów inżynierii komunikacyjnej (mosty, wiadukty, nasypy, głębokie wykopy, budowle podziemnie)3
T-W-6Fundamentowanie obiektów budownictwa hydrotechnicznego (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego5
A-P-3Studiowanie literatury4
A-P-4Udział w konsultacjach2
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-6Zaliczenie projektu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Udział w konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/12_W01Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych. Zna zasady konstruowania i wymiarowania fundamentów złożonych konstrukcji i obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli w złożonyvh warunkach gruntowo-wodnych
C-2Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli w zmiennych warunkach obciążenia i złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli
T-W-1Współpraca płyty z ustrojem palowym
T-W-2Fundamenty skrzyniowe
T-W-3Posadowienie obiektów wysokich w złożonych warunkach obciązeń i trudnych warunkach geotechnicznych w kategorii III (budynki wysokie, maszty, wieże elektrowni wiatrowych)
T-W-4Projektowanie fundamentów pod maszyny
T-W-5Posadowienie obiektów inżynierii komunikacyjnej (mosty, wiadukty, nasypy, głębokie wykopy, budowle podziemnie)
T-W-6Fundamentowanie obiektów budownictwa hydrotechnicznego (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/12_U01Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów budowlanych w trudnych warunkach geotechnicznych integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku obcym
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli w złożonyvh warunkach gruntowo-wodnych
C-2Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli w zmiennych warunkach obciążenia i złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli
T-W-1Współpraca płyty z ustrojem palowym
T-W-2Fundamenty skrzyniowe
T-W-3Posadowienie obiektów wysokich w złożonych warunkach obciązeń i trudnych warunkach geotechnicznych w kategorii III (budynki wysokie, maszty, wieże elektrowni wiatrowych)
T-W-4Projektowanie fundamentów pod maszyny
T-W-5Posadowienie obiektów inżynierii komunikacyjnej (mosty, wiadukty, nasypy, głębokie wykopy, budowle podziemnie)
T-W-6Fundamentowanie obiektów budownictwa hydrotechnicznego (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać problemy fundamentowania prostych obiektó w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/12_K01Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli w złożonyvh warunkach gruntowo-wodnych
C-2Zapoznanie się z metodami fundamentowania budowli w zmiennych warunkach obciążenia i złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli
T-W-1Współpraca płyty z ustrojem palowym
T-W-2Fundamenty skrzyniowe
T-W-3Posadowienie obiektów wysokich w złożonych warunkach obciązeń i trudnych warunkach geotechnicznych w kategorii III (budynki wysokie, maszty, wieże elektrowni wiatrowych)
T-W-4Projektowanie fundamentów pod maszyny
T-W-5Posadowienie obiektów inżynierii komunikacyjnej (mosty, wiadukty, nasypy, głębokie wykopy, budowle podziemnie)
T-W-6Fundamentowanie obiektów budownictwa hydrotechnicznego (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować wiedzę w realizacji zadania inżynierskiego w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0