Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Geotechniczne aspekty awarii konstrukcji budowlanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geotechniczne aspekty awarii konstrukcji budowlanych
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Mechaniki Budowli
W-2Ukończony kurs z Teorii Konstrukcji
W-3Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej
W-4Ukończony kurs z Hydrogeologii Inżynierskiej
W-5Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I
W-6Ukończony kurs z Fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat doboru parametrów określających bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ustalenie obciążeń budowli oraz dobór odpowiednich współczynników bezpieczeństwa w oparciu o różne kryteria oraz akty normatywne15
15
wykłady
T-W-1Wstęp do teorii niezawodności1
T-W-2Bezpieczeństwo konstrukcji w świetle norm i eurokodów2
T-W-3Eurokody 07 - klasyfikacje przyczyn awarii konstrukcji spowodowane uwarunkowaniami geotechnicznymi: niewłaściwe rozpoznanie gruntowe, zmiana warunków gruntowo-wodnych, niewłaściwy dobór warunków posadowienia , obciążenia nadzwyczajne8
T-W-4Sposoby wzmacniania fundamentów istniejących, monitoring oraz zapobieganie awariom4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego15
A-P-3Udział w konsultacjach8
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-5Studiowanie literatury10
A-P-6Zaliczenie projektu4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_b8_W01
Ma szczegółową wiedzę na tematy związane z geotechnicznymi aspektami awarii konstrukcji budowli oraz z zagadnieniami związanymi z przedsięwzięciami budowlanymi
B_2A_W06, B_2A_W07T2A_W03, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_b8_U01
Potrafi dobierać parametry określające bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia i rozwiązywać zadania inżynierskie przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_b8_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
B_2A_K03, B_2A_K04T2A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_b8_W01
Ma szczegółową wiedzę na tematy związane z geotechnicznymi aspektami awarii konstrukcji budowli oraz z zagadnieniami związanymi z przedsięwzięciami budowlanymi
2,0
3,0Ma wiedzę w stopniu dostatecznym na temat związany z geotechnicznymi aspektami awarii konstrukcji budowli
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_b8_U01
Potrafi dobierać parametry określające bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia i rozwiązywać zadania inżynierskie przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych
2,0
3,0Potrafi dobierać parametry określające bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_b8_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
2,0
3,0Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak A., Teoria niezawodności konstrukcji, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2002
  2. Eurokody 07, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Materiały z konferencji "Awarie Budowlane", Szczecin, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ustalenie obciążeń budowli oraz dobór odpowiednich współczynników bezpieczeństwa w oparciu o różne kryteria oraz akty normatywne15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do teorii niezawodności1
T-W-2Bezpieczeństwo konstrukcji w świetle norm i eurokodów2
T-W-3Eurokody 07 - klasyfikacje przyczyn awarii konstrukcji spowodowane uwarunkowaniami geotechnicznymi: niewłaściwe rozpoznanie gruntowe, zmiana warunków gruntowo-wodnych, niewłaściwy dobór warunków posadowienia , obciążenia nadzwyczajne8
T-W-4Sposoby wzmacniania fundamentów istniejących, monitoring oraz zapobieganie awariom4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego15
A-P-3Udział w konsultacjach8
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu8
A-P-5Studiowanie literatury10
A-P-6Zaliczenie projektu4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_b8_W01Ma szczegółową wiedzę na tematy związane z geotechnicznymi aspektami awarii konstrukcji budowli oraz z zagadnieniami związanymi z przedsięwzięciami budowlanymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat doboru parametrów określających bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia
Treści programoweT-W-1Wstęp do teorii niezawodności
T-W-2Bezpieczeństwo konstrukcji w świetle norm i eurokodów
T-W-3Eurokody 07 - klasyfikacje przyczyn awarii konstrukcji spowodowane uwarunkowaniami geotechnicznymi: niewłaściwe rozpoznanie gruntowe, zmiana warunków gruntowo-wodnych, niewłaściwy dobór warunków posadowienia , obciążenia nadzwyczajne
T-W-4Sposoby wzmacniania fundamentów istniejących, monitoring oraz zapobieganie awariom
T-P-1Ustalenie obciążeń budowli oraz dobór odpowiednich współczynników bezpieczeństwa w oparciu o różne kryteria oraz akty normatywne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę w stopniu dostatecznym na temat związany z geotechnicznymi aspektami awarii konstrukcji budowli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_b8_U01Potrafi dobierać parametry określające bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia i rozwiązywać zadania inżynierskie przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat doboru parametrów określających bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia
Treści programoweT-W-1Wstęp do teorii niezawodności
T-W-2Bezpieczeństwo konstrukcji w świetle norm i eurokodów
T-W-3Eurokody 07 - klasyfikacje przyczyn awarii konstrukcji spowodowane uwarunkowaniami geotechnicznymi: niewłaściwe rozpoznanie gruntowe, zmiana warunków gruntowo-wodnych, niewłaściwy dobór warunków posadowienia , obciążenia nadzwyczajne
T-W-4Sposoby wzmacniania fundamentów istniejących, monitoring oraz zapobieganie awariom
T-P-1Ustalenie obciążeń budowli oraz dobór odpowiednich współczynników bezpieczeństwa w oparciu o różne kryteria oraz akty normatywne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobierać parametry określające bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_b8_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat doboru parametrów określających bezpieczeństwo konstrukcji dla celów projektowania warunków posadowienia
Treści programoweT-W-1Wstęp do teorii niezawodności
T-W-2Bezpieczeństwo konstrukcji w świetle norm i eurokodów
T-W-3Eurokody 07 - klasyfikacje przyczyn awarii konstrukcji spowodowane uwarunkowaniami geotechnicznymi: niewłaściwe rozpoznanie gruntowe, zmiana warunków gruntowo-wodnych, niewłaściwy dobór warunków posadowienia , obciążenia nadzwyczajne
T-W-4Sposoby wzmacniania fundamentów istniejących, monitoring oraz zapobieganie awariom
T-P-1Ustalenie obciążeń budowli oraz dobór odpowiednich współczynników bezpieczeństwa w oparciu o różne kryteria oraz akty normatywne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0