Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów, fundamentowanie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.10
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.5
15
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.7
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.8
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.3
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.3
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.4
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.2
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnicwo w zajeciach15
A-L-2samodzielna praca związana z przygotowaniem do zajęć8
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
31
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie cwiczenia projektowego15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca w czytelni15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
B_2A_W13, B_2A_W06, B_2A_W01, B_2A_W14, B_2A_W10T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08C-1, C-2T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-P-1M-1S-1
B_2A_??_W02
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wzmacniania podłoża grutowego.
B_2A_W10, B_2A_W13, B_2A_W14, B_2A_W06, B_2A_W01T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08C-1, C-2T-L-1, T-P-2, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Ptrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
B_2A_U25, B_2A_U18T2A_U16, T2A_U18C-1, C-2T-W-2, T-P-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K05
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
B_2A_K02, B_2A_K03T2A_K02, T2A_K03C-1, C-2T-W-5, T-L-2, T-P-2, T-W-2, T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
2,0
3,0potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium w sposób dostateczny. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_W02
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wzmacniania podłoża grutowego.
2,0
3,0Zna przynajmniej 5 sposobów wzmacniania podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Ptrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
2,0
3,0Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K05
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Sikora, Sondowanie statyczne Metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, 2006, 1, Książka jest poświęcona problematyce opisu i identyfikacji charakterystyk materiałowych gruntu
  2. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego., WPW, Warszawa, 2004
  3. Pisarczyk S., Grunty nasypowe; właściwości geotechniczne i metody ich badania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  4. Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów., Warszawa, 2002
  2. Nita Piotr, Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.10
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.5
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.7
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.3
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.3
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.4
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.2
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnicwo w zajeciach15
A-L-2samodzielna praca związana z przygotowaniem do zajęć8
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie cwiczenia projektowego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca w czytelni15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium w sposób dostateczny. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wzmacniania podłoża grutowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna przynajmniej 5 sposobów wzmacniania podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Ptrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K05Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0