Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne i fundamenty specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne i fundamenty specjalne
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Julita Szutowicz <Julita.Szutowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,50,50egzamin
projektyP2 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Mechaniki Gruntów I
W-2Ukończoy kurs z Fundamentowania I
W-3Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej
W-4Ukończony kurs z Fundamentowania II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność opracowania koncepcji posadowienia budowli hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążeń i złożonych warunkach geotechnicznych z wykorzystaniem elementów zakotwień w gruncie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli hydrotechnicznej15
15
wykłady
T-W-1Geotechnika w projektowaniu i wykonawstwie budowli ziemnych2
T-W-2Konsolidacja nasypów na podłożu słabonośnym. Zmienność parametrów geotechnicznych w procesie konsolidacji2
T-W-3Analiza stateczności budowli ziemnej2
T-W-4Podstawy kotwienia ścianek szczelnych i ścian szczelinowych2
T-W-5Odwadnianie wykopów fundamenmtowych2
T-W-6Geosyntetyki w nasypach1
T-W-7Fundamentowanie w grodzach1
T-W-8Posadowienie budowli hydrotechnicznych (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego15
A-P-3Studiowanie literatury8
A-P-4Udział w konsultacjach2
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-6Zaliczenie projektu2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu9
A-W-5Udział w egzaminie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_W01
Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
B_2A_W01, B_2A_W02, B_2A_W10T2A_W01, T2A_W02, T2A_W08C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_U01
Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów hydrotechnicznych w trudnych warunkach geotechnicznych uwzględniając nowe technologie i aspekty pozatechniczne
B_2A_U13, B_2A_U16, B_2A_U17, B_2A_U25T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_K01
Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01, B_2A_K02T2A_K03, T2A_K04C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_W01
Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_U01
Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów hydrotechnicznych w trudnych warunkach geotechnicznych uwzględniając nowe technologie i aspekty pozatechniczne
2,0
3,0Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia z fundamentowania w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_K01
Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0Słabo rozumie potrzebę uczenia się, formułuje wnioski z wyników swojej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
  2. Dembicki E., Tejchman A., Wybrane zagadnienia fundamentowania budowli hydrotechnicznych, PWN, Warszawa, 1981
  3. Hueckel S., Budowle morskie tom I, II, III, IV, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
  4. Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  5. Mazurkiewicz B., Wiśniewski F., Morskie budowle hydrotechniczne - zalecenia do projektowania i wykonywania Z1-Z-45, Oficyna Morska, Gdańsk, 2006, wyd. IV
  6. Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
  7. Rybak Cz. (redakcja), Fundamentowanie - projektowanie posadowień, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 1997
  8. Wesołowski A., Krzywosz Z., Brandy T., Geosyntetyki w konstrukcjach inżynierskich, SGGW, Warszawa, 2000
  9. PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli hydrotechnicznej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geotechnika w projektowaniu i wykonawstwie budowli ziemnych2
T-W-2Konsolidacja nasypów na podłożu słabonośnym. Zmienność parametrów geotechnicznych w procesie konsolidacji2
T-W-3Analiza stateczności budowli ziemnej2
T-W-4Podstawy kotwienia ścianek szczelnych i ścian szczelinowych2
T-W-5Odwadnianie wykopów fundamenmtowych2
T-W-6Geosyntetyki w nasypach1
T-W-7Fundamentowanie w grodzach1
T-W-8Posadowienie budowli hydrotechnicznych (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego15
A-P-3Studiowanie literatury8
A-P-4Udział w konsultacjach2
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-6Zaliczenie projektu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu9
A-W-5Udział w egzaminie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_W01Ma gruntowną wiedzę w zakresie fundamentowania obiektów hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążenia i w złożonych warunkach geotechnicznych z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność opracowania koncepcji posadowienia budowli hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążeń i złożonych warunkach geotechnicznych z wykorzystaniem elementów zakotwień w gruncie
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli hydrotechnicznej
T-W-1Geotechnika w projektowaniu i wykonawstwie budowli ziemnych
T-W-2Konsolidacja nasypów na podłożu słabonośnym. Zmienność parametrów geotechnicznych w procesie konsolidacji
T-W-3Analiza stateczności budowli ziemnej
T-W-4Podstawy kotwienia ścianek szczelnych i ścian szczelinowych
T-W-5Odwadnianie wykopów fundamenmtowych
T-W-8Posadowienie budowli hydrotechnicznych (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)
T-W-6Geosyntetyki w nasypach
T-W-7Fundamentowanie w grodzach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U01Potrafi rozwiązywać problemy fundamentowania prostych i złożonych obiektów hydrotechnicznych w trudnych warunkach geotechnicznych uwzględniając nowe technologie i aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U17Potrafi wykonać klasyczną analizę statyczną konstrukcji powierzchniowych
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność opracowania koncepcji posadowienia budowli hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążeń i złożonych warunkach geotechnicznych z wykorzystaniem elementów zakotwień w gruncie
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli hydrotechnicznej
T-W-1Geotechnika w projektowaniu i wykonawstwie budowli ziemnych
T-W-2Konsolidacja nasypów na podłożu słabonośnym. Zmienność parametrów geotechnicznych w procesie konsolidacji
T-W-3Analiza stateczności budowli ziemnej
T-W-4Podstawy kotwienia ścianek szczelnych i ścian szczelinowych
T-W-5Odwadnianie wykopów fundamenmtowych
T-W-8Posadowienie budowli hydrotechnicznych (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)
T-W-6Geosyntetyki w nasypach
T-W-7Fundamentowanie w grodzach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia z fundamentowania w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_K01Potrafi w sposób odpowiedzialny i profesjonalny zastosować wykorzystaną wiedzę w realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność opracowania koncepcji posadowienia budowli hydrotechnicznych w zmiennych warunkach obciążeń i złożonych warunkach geotechnicznych z wykorzystaniem elementów zakotwień w gruncie
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia segmentu budowli hydrotechnicznej
T-W-1Geotechnika w projektowaniu i wykonawstwie budowli ziemnych
T-W-2Konsolidacja nasypów na podłożu słabonośnym. Zmienność parametrów geotechnicznych w procesie konsolidacji
T-W-3Analiza stateczności budowli ziemnej
T-W-4Podstawy kotwienia ścianek szczelnych i ścian szczelinowych
T-W-5Odwadnianie wykopów fundamenmtowych
T-W-8Posadowienie budowli hydrotechnicznych (nabrzeża, śluzy, jazy, falochrony)
T-W-6Geosyntetyki w nasypach
T-W-7Fundamentowanie w grodzach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo rozumie potrzebę uczenia się, formułuje wnioski z wyników swojej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0