Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Budowle piętrzące i elektrownie wodne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle piętrzące i elektrownie wodne
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia
W-2Ukończony kurs: Podstawy budownictwa wodnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej15
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej15
30
wykłady
T-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.2
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.2
T-W-3Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.2
T-W-4Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.2
T-W-5Wybrane zagadnienia posadowienia1
T-W-6Filtracja w budowlach wodnych1
T-W-7Projektowanie i wyposażenie MEW5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielna realizacja zadań projektowych19
A-P-3studia literaturowe7
A-P-4udział w konsultacjach4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia literaturowe5
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
A-W-4udział w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW
B_2A_W06T2A_W03, T2A_W06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1
B_2A_??_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania budowli piętrzacych i MEW
B_2A_W12T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
B_2A_U11T2A_U10C-1T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K01T2A_K04C-1T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW
2,0
3,0posiada minimalna wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_??_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania budowli piętrzacych i MEW
2,0
3,0posiada minimalną wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiesław Depczyński, Andrzej Szamowski, Budowle i zbiorniki wodne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  2. Minister Środowiska, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Budownictwo Betonowe, tom 17, Arkady, 1969
  2. Aleksander Łaski, Elektrownie wodne rozwiązania i dobór parametrów, Wydawnictwa Naukowo –Techniczne, Warszawa, 1971
  3. Julian Lambor:, Gospodarka wodna na zbiornikach retencyjnych, Arkady, Warszawa, 1962
  4. Janusz Kubrak, Hydraulika techniczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  5. Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
  6. Boretti Z., Bogucki W., Gajowniczek S., Hryniewiecka W., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej15
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.2
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.2
T-W-3Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.2
T-W-4Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.2
T-W-5Wybrane zagadnienia posadowienia1
T-W-6Filtracja w budowlach wodnych1
T-W-7Projektowanie i wyposażenie MEW5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielna realizacja zadań projektowych19
A-P-3studia literaturowe7
A-P-4udział w konsultacjach4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia literaturowe5
A-W-3przygotowanie do egzaminu8
A-W-4udział w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzących i MEW
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.
T-W-3Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.
T-W-4Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.
T-W-5Wybrane zagadnienia posadowienia
T-W-6Filtracja w budowlach wodnych
T-W-7Projektowanie i wyposażenie MEW
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada minimalna wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania budowli piętrzacych i MEW
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-W-1Podstawowe wymiary jazów oraz rozwiązania konstrukcyjne.
T-W-3Stateczność jazów. Filtracja i wypór pod jazem.
T-W-2Konstrukcje dokowe. Konstrukcje jazów z niezależnymi filtrami.
T-W-4Elementy uszczelniające. Drenaże i filtry odwrotne.
T-W-5Wybrane zagadnienia posadowienia
T-W-6Filtracja w budowlach wodnych
T-W-7Projektowanie i wyposażenie MEW
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada minimalną wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu hydrauliki, hydologii i hydrogeologii z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych
Treści programoweT-P-1Filtracja przez podłoże budowli piętrzącej
T-P-2Filtracja przez korpus zapory ziemnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawna realizacja zadania projektowego
3,5
4,0
4,5
5,0