Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy budownictwa wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane,
W-2Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego14
T-P-2Sprawdzian1
15
wykłady
T-W-1Regulacja rzek3
T-W-2Ochrona od powodzi2
T-W-3Jazy.2
T-W-4Zapory2
T-W-5Zbiorniki wodne1
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.2
T-W-7Elektrownie wodne.2
T-W-8Melioracje wodne w rolnictwie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Studiowanie literatury uzupełniającej5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury uzupełniającej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru-test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/38_W01
Ma wiedzę o budowlach wodnych, ich rodzajach, sposobach pracy i celach gospodarczych oraz zna podstawowe wytyczne techniczne stosowane w budownictwie wodnym.
B_1A_W07, B_1A_W10T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/38_U01
Posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych budowli wodnych oraz zaprojektowania prostego systemu odwodnienia.
B_1A_U01, B_1A_U07T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/38_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego dokształcania się przez całe życie przy wykorzystaniu różnych źródeł informacyjnych.
B_1A_K01T1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
B_1A_C/38_K02
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/38_W01
Ma wiedzę o budowlach wodnych, ich rodzajach, sposobach pracy i celach gospodarczych oraz zna podstawowe wytyczne techniczne stosowane w budownictwie wodnym.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%, projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/38_U01
Posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych budowli wodnych oraz zaprojektowania prostego systemu odwodnienia.
2,0Nie potrafi rozróżnić poszczególnych budowli wodnych ani zaprojektować prostego systemu odwodnienia.
3,0W dostatecznym stopniu potrafi rozróżnić podstawowe budowle wodne i zaprojektować prosty system odwodnienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/38_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego dokształcania się przez całe życie przy wykorzystaniu różnych źródeł informacyjnych.
2,0Nie rozumie potrzeby samodzielnego dokształcania się przy wykorzystaniu różnych źródeł informacyjnych.
3,0Rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę samodzielnego dokształcania się przy wykorzystaniu różnych źródeł informacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/38_K02
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
2,0Nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
3,0W dostatecznym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Arkuszewski A., Kicinski T., Budownictwo wodne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Budownictwo betonowe t XVI, Arkady, 1966
  2. Praca zbiorowa, Budownictwo betonowe t XVII, Arkady, 1969
  3. Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
  4. Łaski A., Elektrownie wodne – rozwiązania i dobór parametrów, W N T, Warszawa, 1971
  5. Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002
  6. Praca zbiorowa, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1987
  7. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J, Regulacje rzek i potoków, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994
  8. Sokołowski j;Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, S G G W, Warszawa, 1993

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego14
T-P-2Sprawdzian1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacja rzek3
T-W-2Ochrona od powodzi2
T-W-3Jazy.2
T-W-4Zapory2
T-W-5Zbiorniki wodne1
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.2
T-W-7Elektrownie wodne.2
T-W-8Melioracje wodne w rolnictwie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Studiowanie literatury uzupełniającej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury uzupełniającej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/38_W01Ma wiedzę o budowlach wodnych, ich rodzajach, sposobach pracy i celach gospodarczych oraz zna podstawowe wytyczne techniczne stosowane w budownictwie wodnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-W-1Regulacja rzek
T-W-2Ochrona od powodzi
T-W-3Jazy.
T-W-4Zapory
T-W-5Zbiorniki wodne
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.
T-W-7Elektrownie wodne.
T-W-8Melioracje wodne w rolnictwie
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru-test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%, projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/38_U01Posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych budowli wodnych oraz zaprojektowania prostego systemu odwodnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-W-1Regulacja rzek
T-W-2Ochrona od powodzi
T-W-3Jazy.
T-W-4Zapory
T-W-5Zbiorniki wodne
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.
T-W-7Elektrownie wodne.
T-W-8Melioracje wodne w rolnictwie
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru-test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozróżnić poszczególnych budowli wodnych ani zaprojektować prostego systemu odwodnienia.
3,0W dostatecznym stopniu potrafi rozróżnić podstawowe budowle wodne i zaprojektować prosty system odwodnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/38_K01Rozumie potrzebę samodzielnego dokształcania się przez całe życie przy wykorzystaniu różnych źródeł informacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-W-1Regulacja rzek
T-W-2Ochrona od powodzi
T-W-3Jazy.
T-W-4Zapory
T-W-5Zbiorniki wodne
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.
T-W-7Elektrownie wodne.
T-W-8Melioracje wodne w rolnictwie
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru-test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie potrzeby samodzielnego dokształcania się przy wykorzystaniu różnych źródeł informacyjnych.
3,0Rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę samodzielnego dokształcania się przy wykorzystaniu różnych źródeł informacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/38_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-W-1Regulacja rzek
T-W-2Ochrona od powodzi
T-W-3Jazy.
T-W-4Zapory
T-W-5Zbiorniki wodne
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.
T-W-7Elektrownie wodne.
T-W-8Melioracje wodne w rolnictwie
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru-test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
3,0W dostatecznym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0