Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesem inwestycyjnym II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesem inwestycyjnym II
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,40,44zaliczenie
wykładyW6 15 0,60,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z "Zarządzania procesem inwestycyjnym I"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami szacowania wartości inwestycji i robót budowlanych.
C-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych w programie MS Project.
C-3Umiejetność oszacowania wartości inwestycji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt inwestycyjny obiektu budowlanego. Zakres projektu:przedmiar robót; podział na struktury robót - WBS; harmonogram sieciowy MS Project; harmonogram finasowania inwestycji; obliczenie procentowego zaawansowania robót; rysunki: plansza koordynacyjna inwestycji oraz plan BIOZ15
15
wykłady
T-W-1Organizacja zespołu do realizacji projektu inwestycyjnego w odniesieniu do schematu organizacyjnego przedsiębiorstwa1
T-W-2Program Seko WKI-Plan do szacowania wartości inwestycji2
T-W-3Zakres obowiazków i kompetencji zespołu Project Managera - szkolenia, uprawnienia i podnoszenie kwalifikacji1
T-W-4Podstawowe metody zarządzania zespołem realizującym projekt inwestycyjny1
T-W-5Sporządzenie bazowego planu zarządzania procesem inwestycyjnym - przykłady1
T-W-6Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych2
T-W-7Analiza finasowa zaawansowania projektu2
T-W-8Metoda raportowania realizacji inwestycji - przykłady2
T-W-9Procedury odbiorowe inwestycji budowlanych - wymagania umowne i prawne1
T-W-10System informatyczny MS Project2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Udział w konsultacjach2
A-P-3Studia literaturowe6
A-P-4Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-5Zaliczenie projektu1
42
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Studia literaturowe2
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_TOB/50_W01
Szacuje wartość kosztorysową inwestycji na podstwie programu funkcjonalno-użytkowego - oblicza planowany koszt robót budowlanych i prac projektowych.
B_1A_W19T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1, C-3T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1
B_1A_TOB/50_W02
Opracowuje harmonogramy czasu trwania projektownego przedsięwzięcia uwzględniając problem zużycia środków produkcyji w czasie realizacji planowanych robót budowlanych.
B_1A_W23T1A_W05C-2T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_TOB/50_U01
Opracowuje projekt realizacji robót budowlanych z zastosowaniem zasad bezpieczeństawa.
B_1A_U13, B_1A_U20T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-2, C-3T-P-1, T-W-5, T-W-10, T-W-2, T-W-6M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_TOB/50_K01
Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1
B_1A_TOB/50_K02
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K05T1A_K05C-1T-W-8, T-W-9M-1S-1
B_1A_TOB/50_K03
Potrafi analizować i wybierać najlepsze projekty realizacji robót budowlanych
B_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-2, C-3T-P-1, T-W-10, T-W-2, T-W-6M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_TOB/50_W01
Szacuje wartość kosztorysową inwestycji na podstwie programu funkcjonalno-użytkowego - oblicza planowany koszt robót budowlanych i prac projektowych.
2,0
3,0Student potrafi oszacować podstawowe koszty przy realizacji inwestycji.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_TOB/50_W02
Opracowuje harmonogramy czasu trwania projektownego przedsięwzięcia uwzględniając problem zużycia środków produkcyji w czasie realizacji planowanych robót budowlanych.
2,0
3,0Student potrafi opracować podstawowy harmonogram.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_TOB/50_U01
Opracowuje projekt realizacji robót budowlanych z zastosowaniem zasad bezpieczeństawa.
2,0
3,0Student potrafi opracowac prawidłowo projekt w 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_TOB/50_K01
Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za powierzone obowiązki.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_TOB/50_K02
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_TOB/50_K03
Potrafi analizować i wybierać najlepsze projekty realizacji robót budowlanych
2,0
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy lecz nie potrafi wykorzystać w jej dostatecznym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Janusz Traczyk, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 1 - Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych, Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", Warszawa, 2011
  2. Andrzej Minasowicz, Efektywność i zarzadzanie finasami w budownictwie, Poltext, 2009
  3. W. Ketliński, J. Janowska, C. Woźniak, Proces inwestycyjny w budownictwie, Politechnika Warszawska, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Prace naukowe Instytutu Budownictwa Politechniki Wrocławskiej, Technologia i zarządzanie w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2006
  2. Sarah Peace, Partnerstwo w budownictwie, Poltext, 2010
  3. Sebastian Wilczewski, MS Project 2010 i MS Project Server 2010, HELION, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt inwestycyjny obiektu budowlanego. Zakres projektu:przedmiar robót; podział na struktury robót - WBS; harmonogram sieciowy MS Project; harmonogram finasowania inwestycji; obliczenie procentowego zaawansowania robót; rysunki: plansza koordynacyjna inwestycji oraz plan BIOZ15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja zespołu do realizacji projektu inwestycyjnego w odniesieniu do schematu organizacyjnego przedsiębiorstwa1
T-W-2Program Seko WKI-Plan do szacowania wartości inwestycji2
T-W-3Zakres obowiazków i kompetencji zespołu Project Managera - szkolenia, uprawnienia i podnoszenie kwalifikacji1
T-W-4Podstawowe metody zarządzania zespołem realizującym projekt inwestycyjny1
T-W-5Sporządzenie bazowego planu zarządzania procesem inwestycyjnym - przykłady1
T-W-6Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych2
T-W-7Analiza finasowa zaawansowania projektu2
T-W-8Metoda raportowania realizacji inwestycji - przykłady2
T-W-9Procedury odbiorowe inwestycji budowlanych - wymagania umowne i prawne1
T-W-10System informatyczny MS Project2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Udział w konsultacjach2
A-P-3Studia literaturowe6
A-P-4Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-5Zaliczenie projektu1
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Studia literaturowe2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/50_W01Szacuje wartość kosztorysową inwestycji na podstwie programu funkcjonalno-użytkowego - oblicza planowany koszt robót budowlanych i prac projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami szacowania wartości inwestycji i robót budowlanych.
C-3Umiejetność oszacowania wartości inwestycji.
Treści programoweT-W-7Analiza finasowa zaawansowania projektu
T-W-8Metoda raportowania realizacji inwestycji - przykłady
T-W-2Program Seko WKI-Plan do szacowania wartości inwestycji
T-W-6Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi oszacować podstawowe koszty przy realizacji inwestycji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/50_W02Opracowuje harmonogramy czasu trwania projektownego przedsięwzięcia uwzględniając problem zużycia środków produkcyji w czasie realizacji planowanych robót budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych w programie MS Project.
Treści programoweT-P-1Projekt inwestycyjny obiektu budowlanego. Zakres projektu:przedmiar robót; podział na struktury robót - WBS; harmonogram sieciowy MS Project; harmonogram finasowania inwestycji; obliczenie procentowego zaawansowania robót; rysunki: plansza koordynacyjna inwestycji oraz plan BIOZ
T-W-1Organizacja zespołu do realizacji projektu inwestycyjnego w odniesieniu do schematu organizacyjnego przedsiębiorstwa
T-W-3Zakres obowiazków i kompetencji zespołu Project Managera - szkolenia, uprawnienia i podnoszenie kwalifikacji
T-W-4Podstawowe metody zarządzania zespołem realizującym projekt inwestycyjny
T-W-5Sporządzenie bazowego planu zarządzania procesem inwestycyjnym - przykłady
T-W-9Procedury odbiorowe inwestycji budowlanych - wymagania umowne i prawne
T-W-10System informatyczny MS Project
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować podstawowy harmonogram.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/50_U01Opracowuje projekt realizacji robót budowlanych z zastosowaniem zasad bezpieczeństawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych w programie MS Project.
C-3Umiejetność oszacowania wartości inwestycji.
Treści programoweT-P-1Projekt inwestycyjny obiektu budowlanego. Zakres projektu:przedmiar robót; podział na struktury robót - WBS; harmonogram sieciowy MS Project; harmonogram finasowania inwestycji; obliczenie procentowego zaawansowania robót; rysunki: plansza koordynacyjna inwestycji oraz plan BIOZ
T-W-5Sporządzenie bazowego planu zarządzania procesem inwestycyjnym - przykłady
T-W-10System informatyczny MS Project
T-W-2Program Seko WKI-Plan do szacowania wartości inwestycji
T-W-6Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracowac prawidłowo projekt w 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/50_K01Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami szacowania wartości inwestycji i robót budowlanych.
Treści programoweT-W-1Organizacja zespołu do realizacji projektu inwestycyjnego w odniesieniu do schematu organizacyjnego przedsiębiorstwa
T-W-3Zakres obowiazków i kompetencji zespołu Project Managera - szkolenia, uprawnienia i podnoszenie kwalifikacji
T-W-4Podstawowe metody zarządzania zespołem realizującym projekt inwestycyjny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za powierzone obowiązki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/50_K02Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami szacowania wartości inwestycji i robót budowlanych.
Treści programoweT-W-8Metoda raportowania realizacji inwestycji - przykłady
T-W-9Procedury odbiorowe inwestycji budowlanych - wymagania umowne i prawne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_TOB/50_K03Potrafi analizować i wybierać najlepsze projekty realizacji robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych w programie MS Project.
C-3Umiejetność oszacowania wartości inwestycji.
Treści programoweT-P-1Projekt inwestycyjny obiektu budowlanego. Zakres projektu:przedmiar robót; podział na struktury robót - WBS; harmonogram sieciowy MS Project; harmonogram finasowania inwestycji; obliczenie procentowego zaawansowania robót; rysunki: plansza koordynacyjna inwestycji oraz plan BIOZ
T-W-10System informatyczny MS Project
T-W-2Program Seko WKI-Plan do szacowania wartości inwestycji
T-W-6Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy lecz nie potrafi wykorzystać w jej dostatecznym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0