Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesem inwestycyjnym I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesem inwestycyjnym I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Jeleń <Beata.Jelen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo ogólne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zarządzanie - współczesne podejście do jego roli i znaczenia (generacje zarządzania, społeczeństwa informacyjne)1
T-W-2Funkcje zarządzania. Zarządzanie cyklem życia przedsięwzięcia budowlanego pwiązana ze specyfiką budownictwa2
T-W-3Sposoby i metody kierowania. Psychologia i socjologia o kierowaniu.1
T-W-4Procesy decyzyjne, ocena podwładnych , umiejetność wydawania poleceń - najważniejsze czynniki kierowania1
T-W-5Fazy procesu inwestycyjnego1
T-W-6Etapy budowlanych procesów inwestycyjnych i ich uczestnicy2
T-W-7Programowanie inwestycji budowlanych - uwarunkowania, znaczenie fazy przedinwestycyjnej2
T-W-8Zamawianie robót budowlanych (przetargi, negocjacje, specyfikacje, umowy, kontrakty)2
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym (CM, MC, DM, PM)2
T-W-10Dokumentacja technologiczno-organizacyjna inwestycji budowlanych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3studiowanie literatury6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/39_W01
Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
B_1A_W18T1A_W08, T1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/39_U01
W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-1T-W-4, T-W-5, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/39_K01
Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników)
B_1A_K04, B_1A_K05T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1T-W-2, T-W-3M-1S-1
B_1A_C/39_K02
Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji , dąży do ich profesjonalizmu , przestrzega zasad etyki zawodowej.
B_1A_K04, B_1A_K05T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/39_W01
Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
2,0
3,0Znajomość pokierowania procesem inwestycyjno - budowlanym oraz zarządzania podmiotem gospodarczym funkcjonującym na rynku budowlanym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/39_U01
W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
2,0
3,0Umiejetność oceny własnych atutów jako przyszłego kierującego w budownictwie, a także braków wymagających samokształcenia w celu doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/39_K01
Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników)
2,0
3,0Kompetencje do podejmowania profesjonalnych decyzji dotyczących zatrządzania ze świadomością ich wagi i własnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/39_K02
Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji , dąży do ich profesjonalizmu , przestrzega zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Świadomość odpowidzialności za podwładnych i za konieczność przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz zasad pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski K., Metodologia projektowania realizacji budowy, WN PWN S.A., Warszawa, 1999
  2. Werner W., Proces inwestycyjny dla architektów, OW Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
  3. Biliński T.,Czachowski J., Organizacja procesów inwestycyjno-budowlanych, WiPB, Warszawa, 2001
  4. Praca zbiorowa, Zarządzanie-teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1999
  5. Mirski J.Z., Organizacja budowy, WSiP S.A., Warszawa, 1999
  6. H. Bieniuk, Metody sprawnego zarządzania, Pacet 2004, 2004
  7. B. Korzuch, M. Cywoniuk, Podstawy zarządzania, WSE, Białystok, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Babiel F., Powodzenie na budowie, E.BECK, Warszawa, 2001
  2. Ćwik S., Ustawodawstwo budowlane w praktycznym podejściu do procesu inwestycyjnego, Popularno-Naukowe, Szczecin, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie - współczesne podejście do jego roli i znaczenia (generacje zarządzania, społeczeństwa informacyjne)1
T-W-2Funkcje zarządzania. Zarządzanie cyklem życia przedsięwzięcia budowlanego pwiązana ze specyfiką budownictwa2
T-W-3Sposoby i metody kierowania. Psychologia i socjologia o kierowaniu.1
T-W-4Procesy decyzyjne, ocena podwładnych , umiejetność wydawania poleceń - najważniejsze czynniki kierowania1
T-W-5Fazy procesu inwestycyjnego1
T-W-6Etapy budowlanych procesów inwestycyjnych i ich uczestnicy2
T-W-7Programowanie inwestycji budowlanych - uwarunkowania, znaczenie fazy przedinwestycyjnej2
T-W-8Zamawianie robót budowlanych (przetargi, negocjacje, specyfikacje, umowy, kontrakty)2
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym (CM, MC, DM, PM)2
T-W-10Dokumentacja technologiczno-organizacyjna inwestycji budowlanych1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3studiowanie literatury6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/39_W01Wskazuje odpowiednie działania organizacyjne i zarządzające procesem inwestycyjnym, a także dotyczące funkcjonowania podmiotów gospodarczych w dziedzinie budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Funkcje zarządzania. Zarządzanie cyklem życia przedsięwzięcia budowlanego pwiązana ze specyfiką budownictwa
T-W-3Sposoby i metody kierowania. Psychologia i socjologia o kierowaniu.
T-W-5Fazy procesu inwestycyjnego
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym (CM, MC, DM, PM)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość pokierowania procesem inwestycyjno - budowlanym oraz zarządzania podmiotem gospodarczym funkcjonującym na rynku budowlanym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/39_U01W oparciu o wiedzę psychologiczną i socjologiczną znajomość wymaganych predyspozycji i umiejętności do kierowania oraz zasad postępowania na stanowiskach kieriowniczych, potrafi umiejetnie określić potrzeby w zakresie samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-4Procesy decyzyjne, ocena podwładnych , umiejetność wydawania poleceń - najważniejsze czynniki kierowania
T-W-5Fazy procesu inwestycyjnego
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym (CM, MC, DM, PM)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejetność oceny własnych atutów jako przyszłego kierującego w budownictwie, a także braków wymagających samokształcenia w celu doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/39_K01Kompetentnie ocenia odpowiedzialność za włane decyzje, definiuje gotowość podporządkowania się wszelkim zasadą pracy zespołowej ( ma poczucie odpowiedzialności za podlegających mu pracowników)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Funkcje zarządzania. Zarządzanie cyklem życia przedsięwzięcia budowlanego pwiązana ze specyfiką budownictwa
T-W-3Sposoby i metody kierowania. Psychologia i socjologia o kierowaniu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje do podejmowania profesjonalnych decyzji dotyczących zatrządzania ze świadomością ich wagi i własnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/39_K02Umiejetnie rozpoznaje ważność podejmowanych decyzji , dąży do ich profesjonalizmu , przestrzega zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Umiejetności i kompetencje w zarządzaniu budowlanym procesem inwestycyjnym na jego poszczególnych etapach
Treści programoweT-W-2Funkcje zarządzania. Zarządzanie cyklem życia przedsięwzięcia budowlanego pwiązana ze specyfiką budownictwa
T-W-3Sposoby i metody kierowania. Psychologia i socjologia o kierowaniu.
T-W-9Nowoczesne systemy zarządzania budowlanym procesem inwestycyjnym (CM, MC, DM, PM)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość odpowidzialności za podwładnych i za konieczność przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz zasad pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0