Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Ochrona zabytków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zabytków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
projektyP1 60 3,00,50zaliczenie
projektyP2 60 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie tytułu inżyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-4Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.60
60
projekty
T-P-1Opracowanie projektu budowlanego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.60
60
wykłady
T-W-1Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej7
T-W-2Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą.8
15
wykłady
T-W-1Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego7
T-W-2Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych.8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1praca na zajęciach i uczestnictwo w korektach projektowych60
A-P-2praca indywidualna30
90
projekty
A-P-1praca na zajęciach, uczestnictwo w korektach projektowych60
A-P-2praca indywidualna30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-1praca indywidualna15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca indywidualna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
M-2wykład problemowy
M-3wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-III/1-2_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
A_2A_W01T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W03C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-III/1-2_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
A_2A_U13T2A_U15, T2A_U17InzA2_U03C-3T-P-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-III/1-2_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
A_2A_K03, A_2A_K08T2A_K05, T2A_K07InzA2_K01C-4T-W-1, T-W-1, T-W-2, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-III/1-2_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-III/1-2_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-III/1-2_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
  2. Karta Wenecka, OZ nr 3/74
  3. Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  4. J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  5. Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
  6. Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
  7. Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
  8. Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
  9. Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
  10. Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  11. Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
  12. Ochrona zabytków
  13. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
  14. Miesięcznik Architektura
  15. 2011

Literatura dodatkowa

  1. dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.60
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu budowlanego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.60
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej7
T-W-2Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego7
T-W-2Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych.8
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1praca na zajęciach i uczestnictwo w korektach projektowych60
A-P-2praca indywidualna30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1praca na zajęciach, uczestnictwo w korektach projektowych60
A-P-2praca indywidualna30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-1praca indywidualna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca indywidualna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-III/1-2_W01Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W01zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
Treści programoweT-W-2Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych.
T-W-1Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej
T-W-1Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego
T-W-2Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-III/1-2_U01Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U13w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
Treści programoweT-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.
T-P-1Opracowanie projektu budowlanego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.
Metody nauczaniaM-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-III/1-2_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K03szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
A_2A_K08popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
Treści programoweT-W-1Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego
T-W-1Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej
T-W-2Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych.
T-W-2Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0