Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie specjalistyczne S-7:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie specjalistyczne S-7
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 45 7,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: ergonomia, antropologia architektury i urbanistyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy).
C-3Poznanie technologii funkcjonowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnego oraz rehabilitacji i opieki społecznej
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.3
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.9
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.3
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.9
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:2003
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.9
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:203
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.6
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Studia literatury, zbieranie/kopiowania materiałów wejściowych5
A-P-3Wizja w terenie,opracowanie dokumentacji fotograficznej5
A-P-4Prace projektowe koncepcyjne110
A-P-5Prace graficzne i techniczne45
210

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-V/7_W01
ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne
A_1A_W14T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1, M-2, M-3S-1, S-3
A_1A_D-V/7_W02
zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych
A_1A_W15T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-1T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1, M-2, M-3S-1, S-3
A_1A_D-V/7_W03
zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej
A_1A_W16T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W03, InzA_W05C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-V/7_U01
kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne
A_1A_U06T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
A_1A_D-V/7_U02
umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników
A_1A_U15T1A_U13, T1A_U15InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-V/7_K01
nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
A_1A_K06T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
A_1A_D-V/7_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
A_1A_K08T1A_K02C-1, C-2, C-4T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-V/7_W01
ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne
2,0Ma szczątkową wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej.
3,0Ma pobieżną wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się potocznym językiem.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Ma podstawowy zakres wiedzy z zkresu proksemiki i antropologii architektury; ma wiedzę zarówno na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się poprawnym językiem.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Ma wiedzę będącą wynikiem samodzielnych studiów w zakresie antropologii, proksemiki i psychologii środowiskowej; ma szeroką wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się ugruntowanymi w nauce znaczeniami pojęć.
A_1A_D-V/7_W02
zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych
2,0Nie ma wiedzy ergonomicznej o potrzebach użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz nie zna zasad projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych.
3,0Ma pobieżną wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych lub mieszkalnych i pobytowych.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Ma podstawową wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych i/lub mieszkalnych, pobytowych.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Ma ponadstandardową wiedzę ergonomiczną na temat szerokiego spectrum potrzeb różnych kategorii użytkowników (pacjentów/ kuracjuszy/ osób starych/ niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych.
A_1A_D-V/7_W03
zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej
2,0Nie ma wiedzy o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; nie zna technologii funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; nie zna wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
3,0Ma pobieżną wiedzę o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; zna niektóre technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna niektóre wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zna podstawowe rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zna wszystkie rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wszystkie wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-V/7_U01
kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne
2,0Brak umiejętności kształtowania struktury przestrzennej obiektu oraz dostosowania jej do kontekstu lokalizacji; wadliwe kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
3,0Właściwie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i nie potrafi jej dostosować do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
3,5Poprawnie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i dostosowuje ją do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
4,0Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
4,5Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca.
5,0Umie ukształtować oryginalną, włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu, a jednocześnie w sposób harmonijny dostosować ją do kontekstu lokalizacji; oryginalnie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca oraz wzbogaca je o nowe wartości.
A_1A_D-V/7_U02
umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników
2,0Nie potrafi operować detalem architektonicznym, myli go ze szczegółem budowlanym; dokonuje przypadkowych wyborów materiałów i technologii budowlanych; elewację budynku traktuje jak abstrakcyjną kompozycję kolorystyczną, a użytkownika jako widza; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
3,0Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne nie są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych;nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
3,5Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnie do funkcji obiektu; nie dobiera rozwiązań fakturowych i kolorystycznych do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
4,0Projektuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnych do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
4,5Projektuje detale elewacji obiektu, będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
5,0Projektuje oryginalne detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; w sposób oryginalny wykorzystuje zieleń w architekturze obiektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-V/7_K01
nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
2,0Brak zainteresowania; bariera psychologiczna.
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia, niesamodzielny, mało kreatywny i niewrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0
4,0W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny, kreatywny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy.
4,5Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0
5,0Wykazuje się społeczną aktywnością w grupie studenckiej, ew. organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego.
A_1A_D-V/7_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
2,0Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta.
3,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
3,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
5,0Poczuwa się do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejętności niezbędne do poprawy jakości architektury.

Literatura podstawowa

  1. Bielak M., Optymalne środowisko życia i zamieszkania w ośrodkach pobytu stałego dla osób starszych, Wyd. PŚląskiej Gliwice 2011, Gliwice, 2011
  2. Czyński M., Projektowanie specjalistyczne obiektów lecznictwa i opieki, www: maczynski.ps.pl, 2009, Skrypt wykładów
  3. Kuldschun H., Rossman E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
  4. Madeyski A., Podstawy inżynierii uzdrowiskowej, Arkady, Warszawa, 1979
  5. Meyer – Bohe W., Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych, Arkady, Warszawa, 1998
  6. Rozporządzenie MZ z 10.11.2006 w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej, Dziennik Ustaw, 2006, nr 91.poz.408

Literatura dodatkowa

  1. Bell, P.A., Greene T.C., Fisher J.D., Baum A., Psychologia środowiskowa, GWP, Gdańsk, 2004, Rozdział 12.3: Środowiska instytucjonalne
  2. Błądek Z., Hotele bez barier, Wyd. Albus, Poznań, 2003
  3. Monz, A., Monz, J., Design als Therapie: Raumgestaltung in Krankenhaeusern, Kliniken, Sanatorien, A. Koch Verlag, Leinfelden-Echterdingen, 2001
  4. Ponikowska, I, Ferson D., Ponikowska, I, Ferson D., Nowoczesna medycyna uzdrowiskowa, Medi Press, Warszawa, 2009
  5. Rozporządzenie MPiPS z dnia 19.10.2005 w sprawie domów pomocy społecznej Dz. U., nr 217, poz.1837, Dziennik Ustaw, 2005, nr 217, poz.1837

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.3
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.9
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.3
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.9
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:2003
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.9
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:203
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.6
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Studia literatury, zbieranie/kopiowania materiałów wejściowych5
A-P-3Wizja w terenie,opracowanie dokumentacji fotograficznej5
A-P-4Prace projektowe koncepcyjne110
A-P-5Prace graficzne i techniczne45
210
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-V/7_W01ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W14zna w zakresie podstawowym społeczne i psychologiczne uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego (presja architektury, zapobieganie patologii społecznej…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy).
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma szczątkową wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej.
3,0Ma pobieżną wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się potocznym językiem.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Ma podstawowy zakres wiedzy z zkresu proksemiki i antropologii architektury; ma wiedzę zarówno na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się poprawnym językiem.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Ma wiedzę będącą wynikiem samodzielnych studiów w zakresie antropologii, proksemiki i psychologii środowiskowej; ma szeroką wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się ugruntowanymi w nauce znaczeniami pojęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-V/7_W02zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W15zna w zakresie podstawowym antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania (percepcja, ergonomia, potrzeby osób niepełnosprawnych…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej.
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy ergonomicznej o potrzebach użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz nie zna zasad projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych.
3,0Ma pobieżną wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych lub mieszkalnych i pobytowych.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Ma podstawową wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych i/lub mieszkalnych, pobytowych.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Ma ponadstandardową wiedzę ergonomiczną na temat szerokiego spectrum potrzeb różnych kategorii użytkowników (pacjentów/ kuracjuszy/ osób starych/ niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-V/7_W03zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W16w podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie technologii funkcjonowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnego oraz rehabilitacji i opieki społecznej
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; nie zna technologii funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; nie zna wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
3,0Ma pobieżną wiedzę o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; zna niektóre technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna niektóre wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zna podstawowe rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zna wszystkie rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wszystkie wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-V/7_U01kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U06potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie technologii funkcjonowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnego oraz rehabilitacji i opieki społecznej
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności kształtowania struktury przestrzennej obiektu oraz dostosowania jej do kontekstu lokalizacji; wadliwe kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
3,0Właściwie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i nie potrafi jej dostosować do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
3,5Poprawnie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i dostosowuje ją do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
4,0Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
4,5Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca.
5,0Umie ukształtować oryginalną, włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu, a jednocześnie w sposób harmonijny dostosować ją do kontekstu lokalizacji; oryginalnie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca oraz wzbogaca je o nowe wartości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-V/7_U02umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U15stosuje detal architektoniczny zgodnie z jego rolą techniczną i kompozycyjną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy).
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi operować detalem architektonicznym, myli go ze szczegółem budowlanym; dokonuje przypadkowych wyborów materiałów i technologii budowlanych; elewację budynku traktuje jak abstrakcyjną kompozycję kolorystyczną, a użytkownika jako widza; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
3,0Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne nie są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych;nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
3,5Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnie do funkcji obiektu; nie dobiera rozwiązań fakturowych i kolorystycznych do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
4,0Projektuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnych do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
4,5Projektuje detale elewacji obiektu, będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
5,0Projektuje oryginalne detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; w sposób oryginalny wykorzystuje zieleń w architekturze obiektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-V/7_K01nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K06rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej.
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania; bariera psychologiczna.
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia, niesamodzielny, mało kreatywny i niewrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0
4,0W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny, kreatywny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy.
4,5Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0
5,0Wykazuje się społeczną aktywnością w grupie studenckiej, ew. organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-V/7_K02działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K08działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy).
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.
Treści programoweT-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta.
3,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
3,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
5,0Poczuwa się do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejętności niezbędne do poprawy jakości architektury.