Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Antropologia architektury i urbanistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropologia architektury i urbanistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin
projektyP6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu ergonomia.
W-2Podstawa znajomość teorii projektowania architektonicznego i urbanistycznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka.
C-2Poszerzenie wiedzy ergonomicznej o zagadnienie wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych na zachowania przestrzenne człowieka oraz charakter relacji społecznych.
C-4Nabycie wiedzy o stresorach środowiskowych oraz o zdrowotnych konsekwencjach życia w środowisku zurbanizowanym.
C-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.2
T-P-2Prezentacje: przypadek osiedla Pruitt-Igoe (film); przyczyny degradacji osiedla Przyczółek Grochowski w Warszawie - idea, projekt, życie. Dyskusja nad wyborem tematu projektu grupowego.2
T-P-3Prezentacje szczecińskich realizacji: nowe osiedla (TBS) przy ul. Puckiej, Łuczniczej, Paska, Parkowej. Konsultacje tematów.2
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.2
T-P-5Prezentacja: deficyt poczucia bezpieczeństwa, zachowania obronne - metamorfozy budynków przy placu Zgody i Placu Żołnierza w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.2
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.2
T-P-7Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.2
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.2
T-P-9Prezentacje: dystanse proksemiczne w architekturze; stres mieszkania na parterze; ukształtowanie przestrzeni progowych i wejść do budynków, wewnętrznych układów komunikacji (korytarze, galerie, klatki schodowe, windy); Konsultacje i korekty projektów.2
T-P-10Prezentacja: ulica jako przestrzeń między budynkami - aspekty proksemiczne w urbanistyce; konflikty sąsiedztwa przestrzeni prywatnych i publicznych; problemy transformacji. Kolokwium - komentarz krytyczny do materiałów ilustracyjnych (20 min.); Korekty projektów.2
T-P-11Prezentacje opracowań projektowych; konsultacje, korekty.10
30
wykłady
T-W-1Antropologia jako wiedza o człowieku; architektura w perspektywie antropologicznej; niezmienne cechy ludzkiej natury; cztery poziomy uwarunkowań kultury zachowań przestrzennych człowieka.1
T-W-2Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika (Hall) - nieformalne dystanse w relacjach międzyludzkich i ich rola; przestrzeń osobista człowieka; antropogeniczna waloryzacja przestrzeni.1
T-W-3Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych, społeczny status pozycji ludzkiego ciała; trwałe i nietrwałe struktury architektoniczne; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne.1
T-W-4Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne, cechy środowisk instytucjonalnych szkoły, biura, szpitala.1
T-W-5Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania.1
T-W-6Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne.1
T-W-7Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.1
T-W-8Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej, agorafobia i klaustrofobia; stresory przejrzystości architektury, panopticum Benthama.1
T-W-9Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty stresu dostępności przestrzeni; integracyjny i segregacyjny model dostępności; wzorce struktur dostępności przestrzeni w różnych typach zabudowy; gradacja dostępności miejsc prywatnych i publicznych; rola hierarchicznej sieci drogowej.1
T-W-10Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu (bagno behawioralne); stresory przestrzennej bliskości w rozwiązaniach architektonicznych i urbanistycznych.1
T-W-11Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta; różnice kulturowe w sposobach numeracji miejsc oraz identyfikacji adresu - tradycja, współczesność.1
T-W-12Patologie przestrzenne; przestrzenie ucieczkowe i opresyjne; skala stresogenności wnętrz architektonicznych; ergonomiczne, proksmiczne i architektoniczne metody analizy, wymiarowania i behawioralnej rehabilitacji przestrzeni.1
T-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).1
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.1
T-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Studia literatury i przygotowanie referatu5
A-P-3Dokumentacja w terenie3
A-P-4Praca analityczna, koncepcyjna i graficzna nad projektem.22
60
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach obowiązkowa15
A-W-2Studia literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdziającego wiedzę oraz posługiwanie się aparatem pojęciowym przy interpretacji przyczyn sytuacji stresowych w realizacjach i rozwiązaniach projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego i ustnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XVII/6_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki
A_1A_W14T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-4
A_1A_C-XVII/6_W02
Zna przestrzenne i społeczne przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym.
A_1A_W14T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-4T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-3, M-5S-4, S-5, S-2, S-3
A_1A_C-XVII/6_W03
Zna przyczyny patologii urbanistycznych i społecznych oraz strategie zapobiegania przestępczości poprzez projektowanie urbanistyczne i architektoniczne; zna zasady kształtowania przestrzeni bezpiecznych.
A_1A_W20T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W03, InzA_W05C-5, C-6T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-11M-1, M-3, M-4, M-5S-4, S-5, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XVII/6_U01
Potrafi przeprowadzić logiczną analizę uwarunkowań i zagrożeń środowiskowych oraz przedstawić ją w czytelnej formie graficznej
A_1A_U11T1A_U03, T1A_U04, T1A_U15InzA_U07C-5, C-6T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1, T-P-6, T-P-8, T-P-9, T-P-10M-2, M-3, M-5S-5, S-3
A_1A_C-XVII/6_U02
Ma umiejętność samokształcenia oraz zna podstawowe zasady opracowań naukowych.
A_1A_U25T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07C-5, C-6T-W-15, T-P-1, T-P-4, T-P-7M-4, M-5S-5, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XVII/6_K01
Rozumie wpływ decyzji projektowych i planistycznych na charakter i poziom zagrożeń przestępczością w środowisku zbudowanym.
A_1A_K06T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-5, C-6T-W-13, T-W-14, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-4, S-5, S-1, S-3
A_1A_C-XVII/6_K02
Zna uwarunkowania jakości życia oraz poczucia bezpieczeństwa i wolności człowieka w środowisku zbudowanym.
A_1A_K08T1A_K02C-3, C-6T-W-15, T-P-1, T-P-6, T-P-11M-1, M-4, M-5S-4, S-5, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XVII/6_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki
2,0Nie zna genetycznych, fizjologicznych, proksemicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka; nie ma wiedzy o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; nie potrafi wyjaśnić kategorii przestrzeni osobistej i społecznej; nie potrafi wyjaśnić wpływu struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
3,0Nie zna genetycznych, fizjologicznych, proksemicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; nie potrafi wyjaśnić kategorii przestrzeni osobistej i społecznej; nie potrafi wyjaśnić wpływu struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
3,5Zna genetyczne, fizjologiczne, proksemiczne i kulturowe uwarunkowania zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; nie potrafi wyjaśnić kategorii przestrzeni osobistej i społecznej; nie potrafi wyjaśnić wpływu struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
4,0Zna genetyczne, fizjologiczne, proksemiczne i kulturowe uwarunkowania zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; identyfikuje kategorię przestrzeni osobistej i społecznej; nie potrafi wyjaśnić wpływu struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
4,5Zna genetyczne, fizjologiczne, proksemiczne i kulturowe uwarunkowania zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; identyfikuje kategorię przestrzeni osobistej i społecznej; potrafi wyjaśnić wpływ struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
5,0Zna genetyczne, fizjologiczne, proksemiczne i kulturowe uwarunkowania zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; identyfikuje kategorię przestrzeni osobistej i społecznej; potrafi wyjaśnić wpływ struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; zna wpływ stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
A_1A_C-XVII/6_W02
Zna przestrzenne i społeczne przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym.
2,0Nie zna definicji stresu i rodzajów reakcji na stres; nie zna przyczyn sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; nie potrafi scharakteryzować komponentów przestrzennych i społecznych podstawowych stresorów środowiskowych; nie rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
3,0Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; nie zna przyczyn sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; nie potrafi scharakteryzować komponentów przestrzennych i społecznych podstawowych stresorów środowiskowych; nie rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
3,5Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; nie potrafi scharakteryzować komponentów przestrzennych i społecznych podstawowych stresorów środowiskowych; nie rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
4,0Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; potrafi scharakteryzować komponenty przestrzenne i społeczne podstawowych stresorów środowiskowych; nie rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
4,5Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; potrafi scharakteryzować komponenty przestrzenne i społeczne podstawowych stresorów środowiskowych; rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
5,0Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; potrafi scharakteryzować komponenty przestrzenne i społeczne podstawowych stresorów środowiskowych; rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; zna uwarunkowania zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
A_1A_C-XVII/6_W03
Zna przyczyny patologii urbanistycznych i społecznych oraz strategie zapobiegania przestępczości poprzez projektowanie urbanistyczne i architektoniczne; zna zasady kształtowania przestrzeni bezpiecznych.
2,0Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; nie zna form zachowań obronnych mieszkańców oraz nie potrafi wyjaśnić ich mechanizmu; słabo zna problem gated communities oraz ich genezę; nie rozumie samoobronnych właściwości środowiska przestrzennego oraz standardów bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma ograniczoną wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
3,0Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; nie zna form zachowań obronnych mieszkańców oraz nie potrafi wyjaśnić ich mechanizmu; słabo zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma ograniczoną wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
3,5Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; nie zna form zachowań obronnych mieszkańców oraz nie potrafi wyjaśnić ich mechanizmu; słabo zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
4,0Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; zna formy zachowań obronnych mieszkańców ale nie potrafi wyjaśnić ich mechanizmu; zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
4,5Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; zna formy zachowań obronnych mieszkańców oraz potrafi wyjaśnić ich mechanizm; zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
5,0Ma wiedzę na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; zna formy zachowań obronnych mieszkańców oraz potrafi wyjaśnić ich mechanizm; zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XVII/6_U01
Potrafi przeprowadzić logiczną analizę uwarunkowań i zagrożeń środowiskowych oraz przedstawić ją w czytelnej formie graficznej
2,0Nie potrafi przeprowadzić czytelnej analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); nie potrafi zidentyfikować miejsc bezpiecznych i stresogennych oraz źródeł zagrożeń behawioralnych; nie przeprowadza obserwacji zachowań obronnych użytkowników; nie umie sformułować właściwych wniosków; przedstawia dyskusyjne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
3,0Potrafi przeprowadzić wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); nie potrafi zidentyfikować miejsc bezpiecznych i stresogennych oraz źródeł zagrożeń behawioralnych; nie przeprowadza obserwacji zachowań obronnych użytkowników; nie umie sformułować właściwych wniosków; przedstawia dyskusyjne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
3,5Potrafi przeprowadzić wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować niektóre miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; przeprowadza obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz je niewłaściwie interpretuje; nie umie sformułować właściwych wniosków; przedstawia dyskusyjne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
4,0Potrafi przeprowadzić wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; przeprowadza obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz je poprawnie interpretuje; z analiz wyprowadza właściwe wnioski; na ich podstawie przedstawia dyskusyjne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
4,5Potrafi przeprowadzić spójne i powiązane ze sobą analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować rozwiązania i miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; przeprowadza obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz je wnikliwie interpretuje; z analiz wyprowadza właściwe wnioski; na ich podstawie przedstawia poprawne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
5,0Potrafi przeprowadzić czytelne i powiązane ze sobą analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; przeprowadza obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz je wnikliwie interpretuje; z analiz wyprowadza właściwe wnioski; na ich podstawie przedstawia interesujące propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
A_1A_C-XVII/6_U02
Ma umiejętność samokształcenia oraz zna podstawowe zasady opracowań naukowych.
2,0Brak zainteresowania problematyką antropologiczną; w referacie i projekcie struktura wypowiedzi jest nieczytelna i chaotyczna; używa potocznego języka; nie zna podstaw warsztatu naukowego (nie oznacza cytatów i nie podaje w przypisach ich źródła, nie zamieszcza spisu literatury, nie podaje adresów internetowych).
3,0Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną jest ograniczony; w referacie i projekcie struktura wypowiedzi jest nieczytelna i chaotyczna; używa potocznego języka;słabo zna podstawy warsztatu naukowego (nie oznacza cytatów i nie podaje w przypisach ich źródła, nie zamieszcza spisu literatury, podaje adresy internetowe).
3,5Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną obejmuje niektóre pozycje literatury przedmiotu; w referacie i projekcie rozwija wybrane zagadnienia; w sposób poprawny formułuje myśli; słabo zna podstawy warsztatu naukowego (nie oznacza cytatów i nie podaje w przypisach ich źródła, zamieszcza spisy literatury, podaje adresy internetowe).
4,0Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną obejmuje podaną literaturę przedmiotu; w referacie i projekcie rozwija wybrane zagadnienia; w sposób poprawny formułuje myśli; używa pojęć we właściwym dla przedmiotu znaczeniu; zna podstawy warsztatu naukowego (oznacza cytaty i podaje w przypisach ich źródła, zamieszcza spisy literatury, podaje adresy internetowe).
4,5Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną wykracza poza podaną literaturę przedmiotu; twórczo rozwija w referacie i projekcie wybrane zagadnienia; w sposób poprawny formułuje myśli; używa pojęć we właściwym dla przedmiotu znaczeniu; zna podstawy warsztatu naukowego (oznacza cytaty i podaje w przypisach ich źródła, zamieszcza spisy literatury, podaje adresy internetowe).
5,0Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną wykracza poza podaną literaturę przedmiotu; twórczo rozwija w referacie i projekcie wybrane zagadnienia; ma umiejętność logicznego, intersubiektywnego formułowania myśli; używa pojęć we właściwym dla przedmiotu znaczeniu; zna podstawy warsztatu naukowego (oznacza cytaty i podaje w przypisach ich źródła, zamieszcza spisy literatury, podaje adresy internetowe).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XVII/6_K01
Rozumie wpływ decyzji projektowych i planistycznych na charakter i poziom zagrożeń przestępczością w środowisku zbudowanym.
2,0Nie rozumie roli projektanta w eliminacji czynników stresu środowiskowego; nie identyfikuje samoobronnych właściwości elementów architektury i planów zagospodarowania przestrzeni; nie rozumie naturalnych mechanizmów społecznej kontroli nad przestrzenią oraz potrzeby wzmacniania więzi sąsiedzkich; nie zna teorii (Defensible Space, CPTED, standardy CEN) zapobiegania przestępczości poprzez praktykę planistyczną i projektową;
3,0Nie rozumie roli projektanta w eliminacji czynników stresu środowiskowego; jest zwolennikiem zamkniętych osiedli i obiektów publicznych; większą rolę w kontroli nad przestrzenią przypisuje służbom nadzoru oraz technologiom elektronicznym; zna pobieżnie jedną z teorii (Defensible Space, CPTED, standardy CEN) zapobiegania przestępczości poprzez praktykę planistyczną i projektową;
3,5Ocena pośrednia
4,0Dąży do eliminacji czynników stresu środowiskowego poprzez wykorzystanie samoobronnych właściwości elementów architektury i planów zagospodarowania przestrzeni; wykorzystuje naturalne mechanizmy, nieformalnej społecznej kontroli nad przestrzenią dla wzmocnienia więzi sąsiedzkich; wykorzystuje wybrane teorie (Defensible Space, CPTED, standardy CEN) oraz doświadczenia niektórych krajów zachodnich w zapobieganiu przestępczości poprzez praktykę planistyczną i projektową;
4,5Ocena pośrednia
5,0Dąży do eliminacji czynników stresu środowiskowego poprzez wykorzystanie samoobronnych właściwości elementów architektury i planów zagospodarowania przestrzeni; wykorzystuje naturalne mechanizmy, nieformalnej społecznej kontroli nad przestrzenią dla wzmocnienia więzi sąsiedzkich; wykorzystuje teorie Defensible Space, CPTED, standardy CEN oraz doświadczenia krajów zachodnich w zapobieganiu przestępczości poprzez praktykę planistyczną i projektową;
A_1A_C-XVII/6_K02
Zna uwarunkowania jakości życia oraz poczucia bezpieczeństwa i wolności człowieka w środowisku zbudowanym.
2,0Nie potrafi łączyć kreatywności z odpowiedzialnością projektanta za jakość życia człowieka w środowisku zbudowanym; wybiera między potrzebą bezpieczeństwa a potrzebą wolności oraz między atrybutami przestrzeni i miejsca; myśli w sposób zideologizowany, doktrynerski.
3,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
3,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
5,0Potrafi kreatywność łączyć z odpowiedzialnością projektanta za jakość życia człowieka w środowisku zbudowanym; jest świadomy konsekwencji jednostronnego zaspokajania potrzeby bezpieczeństwa lub potrzeby wolności; dąży do zrównoważenia tych wartości oraz atrybutów przestrzeni i miejsca jako warunku stworznia przyjaznego człowiekowi środowiska życia.

Literatura podstawowa

  1. Aronson E., Wilson T., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i Ska, Poznań, 1997
  2. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2004
  3. Czarnecki,B., Sieminski, W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Wyd. Delfin, Warszawa, 2004
  4. Czyński, M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Wyd. PS, Szczecin, 2006
  5. Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wyd. RAM, Kraków, 2009
  6. Hall E., Ukryty wymiar, PIW 1976 , Muza 1997, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Alexander, C., inni, Język wzorów, GWP, Gdańsk, 2008
  2. Colquhoun I., Design out Crime. Creating Safe and Sustainable Communities, Butterworth Heinemann, 2004
  3. Czarnecki B., Przestrzenne aspekty przestępczości, Wyd. PB, Białystok, 2011
  4. Lewicka M., Psychologia miejsca, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
  5. Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, Kraków, 2011
  6. Sztompka, P, Socjologia wizualna, PWN, Warszawa, 2005
  7. Y-Fu-Tuan., Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa, 1987

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.2
T-P-2Prezentacje: przypadek osiedla Pruitt-Igoe (film); przyczyny degradacji osiedla Przyczółek Grochowski w Warszawie - idea, projekt, życie. Dyskusja nad wyborem tematu projektu grupowego.2
T-P-3Prezentacje szczecińskich realizacji: nowe osiedla (TBS) przy ul. Puckiej, Łuczniczej, Paska, Parkowej. Konsultacje tematów.2
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.2
T-P-5Prezentacja: deficyt poczucia bezpieczeństwa, zachowania obronne - metamorfozy budynków przy placu Zgody i Placu Żołnierza w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.2
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.2
T-P-7Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.2
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.2
T-P-9Prezentacje: dystanse proksemiczne w architekturze; stres mieszkania na parterze; ukształtowanie przestrzeni progowych i wejść do budynków, wewnętrznych układów komunikacji (korytarze, galerie, klatki schodowe, windy); Konsultacje i korekty projektów.2
T-P-10Prezentacja: ulica jako przestrzeń między budynkami - aspekty proksemiczne w urbanistyce; konflikty sąsiedztwa przestrzeni prywatnych i publicznych; problemy transformacji. Kolokwium - komentarz krytyczny do materiałów ilustracyjnych (20 min.); Korekty projektów.2
T-P-11Prezentacje opracowań projektowych; konsultacje, korekty.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Antropologia jako wiedza o człowieku; architektura w perspektywie antropologicznej; niezmienne cechy ludzkiej natury; cztery poziomy uwarunkowań kultury zachowań przestrzennych człowieka.1
T-W-2Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika (Hall) - nieformalne dystanse w relacjach międzyludzkich i ich rola; przestrzeń osobista człowieka; antropogeniczna waloryzacja przestrzeni.1
T-W-3Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych, społeczny status pozycji ludzkiego ciała; trwałe i nietrwałe struktury architektoniczne; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne.1
T-W-4Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne, cechy środowisk instytucjonalnych szkoły, biura, szpitala.1
T-W-5Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania.1
T-W-6Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne.1
T-W-7Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.1
T-W-8Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej, agorafobia i klaustrofobia; stresory przejrzystości architektury, panopticum Benthama.1
T-W-9Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty stresu dostępności przestrzeni; integracyjny i segregacyjny model dostępności; wzorce struktur dostępności przestrzeni w różnych typach zabudowy; gradacja dostępności miejsc prywatnych i publicznych; rola hierarchicznej sieci drogowej.1
T-W-10Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu (bagno behawioralne); stresory przestrzennej bliskości w rozwiązaniach architektonicznych i urbanistycznych.1
T-W-11Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta; różnice kulturowe w sposobach numeracji miejsc oraz identyfikacji adresu - tradycja, współczesność.1
T-W-12Patologie przestrzenne; przestrzenie ucieczkowe i opresyjne; skala stresogenności wnętrz architektonicznych; ergonomiczne, proksmiczne i architektoniczne metody analizy, wymiarowania i behawioralnej rehabilitacji przestrzeni.1
T-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).1
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.1
T-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Studia literatury i przygotowanie referatu5
A-P-3Dokumentacja w terenie3
A-P-4Praca analityczna, koncepcyjna i graficzna nad projektem.22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach obowiązkowa15
A-W-2Studia literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVII/6_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W14zna w zakresie podstawowym społeczne i psychologiczne uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego (presja architektury, zapobieganie patologii społecznej…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych na zachowania przestrzenne człowieka oraz charakter relacji społecznych.
C-2Poszerzenie wiedzy ergonomicznej o zagadnienie wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych.
Treści programoweT-W-1Antropologia jako wiedza o człowieku; architektura w perspektywie antropologicznej; niezmienne cechy ludzkiej natury; cztery poziomy uwarunkowań kultury zachowań przestrzennych człowieka.
T-W-2Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika (Hall) - nieformalne dystanse w relacjach międzyludzkich i ich rola; przestrzeń osobista człowieka; antropogeniczna waloryzacja przestrzeni.
T-W-3Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych, społeczny status pozycji ludzkiego ciała; trwałe i nietrwałe struktury architektoniczne; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne.
T-W-4Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne, cechy środowisk instytucjonalnych szkoły, biura, szpitala.
T-W-5Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania.
T-W-6Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego i ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna genetycznych, fizjologicznych, proksemicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka; nie ma wiedzy o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; nie potrafi wyjaśnić kategorii przestrzeni osobistej i społecznej; nie potrafi wyjaśnić wpływu struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
3,0Nie zna genetycznych, fizjologicznych, proksemicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; nie potrafi wyjaśnić kategorii przestrzeni osobistej i społecznej; nie potrafi wyjaśnić wpływu struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
3,5Zna genetyczne, fizjologiczne, proksemiczne i kulturowe uwarunkowania zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; nie potrafi wyjaśnić kategorii przestrzeni osobistej i społecznej; nie potrafi wyjaśnić wpływu struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
4,0Zna genetyczne, fizjologiczne, proksemiczne i kulturowe uwarunkowania zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; identyfikuje kategorię przestrzeni osobistej i społecznej; nie potrafi wyjaśnić wpływu struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
4,5Zna genetyczne, fizjologiczne, proksemiczne i kulturowe uwarunkowania zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; identyfikuje kategorię przestrzeni osobistej i społecznej; potrafi wyjaśnić wpływ struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; nie zna wpływu stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
5,0Zna genetyczne, fizjologiczne, proksemiczne i kulturowe uwarunkowania zachowań przestrzennych człowieka; ma wiedzę o wzorcach proksemicznych postrzegania relacji przestrzennych; identyfikuje kategorię przestrzeni osobistej i społecznej; potrafi wyjaśnić wpływ struktur przestrzennych w różnych typach środowisk instytucjonalnych na charakter relacji społecznych; zna wpływ stylów życia i wzorców kulturowych na gradację prywatności w mieszkaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVII/6_W02Zna przestrzenne i społeczne przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W14zna w zakresie podstawowym społeczne i psychologiczne uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego (presja architektury, zapobieganie patologii społecznej…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy o stresorach środowiskowych oraz o zdrowotnych konsekwencjach życia w środowisku zurbanizowanym.
Treści programoweT-W-7Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.
T-W-8Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej, agorafobia i klaustrofobia; stresory przejrzystości architektury, panopticum Benthama.
T-W-9Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty stresu dostępności przestrzeni; integracyjny i segregacyjny model dostępności; wzorce struktur dostępności przestrzeni w różnych typach zabudowy; gradacja dostępności miejsc prywatnych i publicznych; rola hierarchicznej sieci drogowej.
T-W-10Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu (bagno behawioralne); stresory przestrzennej bliskości w rozwiązaniach architektonicznych i urbanistycznych.
T-W-11Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta; różnice kulturowe w sposobach numeracji miejsc oraz identyfikacji adresu - tradycja, współczesność.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego i ustnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdziającego wiedzę oraz posługiwanie się aparatem pojęciowym przy interpretacji przyczyn sytuacji stresowych w realizacjach i rozwiązaniach projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna definicji stresu i rodzajów reakcji na stres; nie zna przyczyn sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; nie potrafi scharakteryzować komponentów przestrzennych i społecznych podstawowych stresorów środowiskowych; nie rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
3,0Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; nie zna przyczyn sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; nie potrafi scharakteryzować komponentów przestrzennych i społecznych podstawowych stresorów środowiskowych; nie rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
3,5Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; nie potrafi scharakteryzować komponentów przestrzennych i społecznych podstawowych stresorów środowiskowych; nie rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
4,0Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; potrafi scharakteryzować komponenty przestrzenne i społeczne podstawowych stresorów środowiskowych; nie rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
4,5Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; potrafi scharakteryzować komponenty przestrzenne i społeczne podstawowych stresorów środowiskowych; rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; nie zna uwarunkowań zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
5,0Zna definicję stresu i rodzaje reakcji na stres; zna przyczyny sytuacji stresowych w środowisku zbudowanym; potrafi scharakteryzować komponenty przestrzenne i społeczne podstawowych stresorów środowiskowych; rozróżnia pojęcia przegęszczenia i stłoczenia; zna uwarunkowania zdolności orientacji przestrzennej; potrafi wyjaśnić ergonomiczne i proksemiczne aspekty ucieczkowości przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVII/6_W03Zna przyczyny patologii urbanistycznych i społecznych oraz strategie zapobiegania przestępczości poprzez projektowanie urbanistyczne i architektoniczne; zna zasady kształtowania przestrzeni bezpiecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W20zna zasady projektowania urbanistycznego i teorie kształtowania układów przestrzennych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.
T-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
T-P-2Prezentacje: przypadek osiedla Pruitt-Igoe (film); przyczyny degradacji osiedla Przyczółek Grochowski w Warszawie - idea, projekt, życie. Dyskusja nad wyborem tematu projektu grupowego.
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.
T-P-11Prezentacje opracowań projektowych; konsultacje, korekty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego i ustnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; nie zna form zachowań obronnych mieszkańców oraz nie potrafi wyjaśnić ich mechanizmu; słabo zna problem gated communities oraz ich genezę; nie rozumie samoobronnych właściwości środowiska przestrzennego oraz standardów bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma ograniczoną wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
3,0Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; nie zna form zachowań obronnych mieszkańców oraz nie potrafi wyjaśnić ich mechanizmu; słabo zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma ograniczoną wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
3,5Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; nie zna form zachowań obronnych mieszkańców oraz nie potrafi wyjaśnić ich mechanizmu; słabo zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
4,0Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; zna formy zachowań obronnych mieszkańców ale nie potrafi wyjaśnić ich mechanizmu; zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
4,5Nie ma wiedzy na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; zna formy zachowań obronnych mieszkańców oraz potrafi wyjaśnić ich mechanizm; zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
5,0Ma wiedzę na temat przyczyn patologii społecznych i zagrożeń przestępczością; zna formy zachowań obronnych mieszkańców oraz potrafi wyjaśnić ich mechanizm; zna problem gated communities oraz ich genezę; rozumie samoobronne właściwości środowiska przestrzennego oraz standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; ma wiedzę na temat strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych (Defensible Space, CPTED, standardy EU).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVII/6_U01Potrafi przeprowadzić logiczną analizę uwarunkowań i zagrożeń środowiskowych oraz przedstawić ją w czytelnej formie graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-7Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny.
T-W-12Patologie przestrzenne; przestrzenie ucieczkowe i opresyjne; skala stresogenności wnętrz architektonicznych; ergonomiczne, proksmiczne i architektoniczne metody analizy, wymiarowania i behawioralnej rehabilitacji przestrzeni.
T-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.
T-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.
T-P-9Prezentacje: dystanse proksemiczne w architekturze; stres mieszkania na parterze; ukształtowanie przestrzeni progowych i wejść do budynków, wewnętrznych układów komunikacji (korytarze, galerie, klatki schodowe, windy); Konsultacje i korekty projektów.
T-P-10Prezentacja: ulica jako przestrzeń między budynkami - aspekty proksemiczne w urbanistyce; konflikty sąsiedztwa przestrzeni prywatnych i publicznych; problemy transformacji. Kolokwium - komentarz krytyczny do materiałów ilustracyjnych (20 min.); Korekty projektów.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przeprowadzić czytelnej analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); nie potrafi zidentyfikować miejsc bezpiecznych i stresogennych oraz źródeł zagrożeń behawioralnych; nie przeprowadza obserwacji zachowań obronnych użytkowników; nie umie sformułować właściwych wniosków; przedstawia dyskusyjne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
3,0Potrafi przeprowadzić wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); nie potrafi zidentyfikować miejsc bezpiecznych i stresogennych oraz źródeł zagrożeń behawioralnych; nie przeprowadza obserwacji zachowań obronnych użytkowników; nie umie sformułować właściwych wniosków; przedstawia dyskusyjne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
3,5Potrafi przeprowadzić wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować niektóre miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; przeprowadza obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz je niewłaściwie interpretuje; nie umie sformułować właściwych wniosków; przedstawia dyskusyjne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
4,0Potrafi przeprowadzić wybrane analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; przeprowadza obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz je poprawnie interpretuje; z analiz wyprowadza właściwe wnioski; na ich podstawie przedstawia dyskusyjne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
4,5Potrafi przeprowadzić spójne i powiązane ze sobą analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować rozwiązania i miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; przeprowadza obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz je wnikliwie interpretuje; z analiz wyprowadza właściwe wnioski; na ich podstawie przedstawia poprawne propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
5,0Potrafi przeprowadzić czytelne i powiązane ze sobą analizy uwarunkowań (terytorium, dostępność piesza i kołowa, status nieformalnej własności, formy kontroli wzrokowej nad przestrzenią); potrafi zidentyfikować miejsca bezpieczne i stresogenne oraz źródła zagrożeń behawioralnych; przeprowadza obserwacje zachowań obronnych użytkowników oraz je wnikliwie interpretuje; z analiz wyprowadza właściwe wnioski; na ich podstawie przedstawia interesujące propozycje poprawy standardów bezpieczeństwa pasywnego i/lub aktywnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVII/6_U02Ma umiejętność samokształcenia oraz zna podstawowe zasady opracowań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U25ma umiejętność samokształcenia się, potrafi korzystać z różnego rodzaju informacji technicznej, baz danych, Internetu itd.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.
T-P-7Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
Metody nauczaniaM-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdziającego wiedzę oraz posługiwanie się aparatem pojęciowym przy interpretacji przyczyn sytuacji stresowych w realizacjach i rozwiązaniach projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania problematyką antropologiczną; w referacie i projekcie struktura wypowiedzi jest nieczytelna i chaotyczna; używa potocznego języka; nie zna podstaw warsztatu naukowego (nie oznacza cytatów i nie podaje w przypisach ich źródła, nie zamieszcza spisu literatury, nie podaje adresów internetowych).
3,0Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną jest ograniczony; w referacie i projekcie struktura wypowiedzi jest nieczytelna i chaotyczna; używa potocznego języka;słabo zna podstawy warsztatu naukowego (nie oznacza cytatów i nie podaje w przypisach ich źródła, nie zamieszcza spisu literatury, podaje adresy internetowe).
3,5Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną obejmuje niektóre pozycje literatury przedmiotu; w referacie i projekcie rozwija wybrane zagadnienia; w sposób poprawny formułuje myśli; słabo zna podstawy warsztatu naukowego (nie oznacza cytatów i nie podaje w przypisach ich źródła, zamieszcza spisy literatury, podaje adresy internetowe).
4,0Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną obejmuje podaną literaturę przedmiotu; w referacie i projekcie rozwija wybrane zagadnienia; w sposób poprawny formułuje myśli; używa pojęć we właściwym dla przedmiotu znaczeniu; zna podstawy warsztatu naukowego (oznacza cytaty i podaje w przypisach ich źródła, zamieszcza spisy literatury, podaje adresy internetowe).
4,5Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną wykracza poza podaną literaturę przedmiotu; twórczo rozwija w referacie i projekcie wybrane zagadnienia; w sposób poprawny formułuje myśli; używa pojęć we właściwym dla przedmiotu znaczeniu; zna podstawy warsztatu naukowego (oznacza cytaty i podaje w przypisach ich źródła, zamieszcza spisy literatury, podaje adresy internetowe).
5,0Zakres zainteresowań problematyką antropologiczną wykracza poza podaną literaturę przedmiotu; twórczo rozwija w referacie i projekcie wybrane zagadnienia; ma umiejętność logicznego, intersubiektywnego formułowania myśli; używa pojęć we właściwym dla przedmiotu znaczeniu; zna podstawy warsztatu naukowego (oznacza cytaty i podaje w przypisach ich źródła, zamieszcza spisy literatury, podaje adresy internetowe).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVII/6_K01Rozumie wpływ decyzji projektowych i planistycznych na charakter i poziom zagrożeń przestępczością w środowisku zbudowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K06rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Poznanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-13Patologie społeczne w środowisku zbudowanym, statystyki, rodzaje, przyczyny; trójkąt kryminalny, miejsca koncentracji zagrożeń - generatory, atraktory, stymulatory przestępczości; mapy przestępczości i miejsca niebezpieczne w mieście; wady rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych (doświadczenia amerykańskie, europejskie).
T-W-14Formy zachowań obronnych mieszkańców; uwarunkowania skutecznej kontroli nad przestrzenią, sposoby oswajania przestrzeni, sakralizacja przestrzeni, zawłaszczanie przestrzeni; zjawisko prywatyzacji przestrzeni publicznych; problem gated communities.
T-P-2Prezentacje: przypadek osiedla Pruitt-Igoe (film); przyczyny degradacji osiedla Przyczółek Grochowski w Warszawie - idea, projekt, życie. Dyskusja nad wyborem tematu projektu grupowego.
T-P-4Prezentacje: problemy osiedli zamkniętych - gated communities; Dolina Słońca, Osiedle Różane w Szczecinie. Konsultacje tematów projektu.
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
T-P-8Prezentacje: problemy mieszkania w kwartałach śródmiejskich i na podzamczu w Szczecinie. Konsultacje, korekty tematów projektów.
T-P-10Prezentacja: ulica jako przestrzeń między budynkami - aspekty proksemiczne w urbanistyce; konflikty sąsiedztwa przestrzeni prywatnych i publicznych; problemy transformacji. Kolokwium - komentarz krytyczny do materiałów ilustracyjnych (20 min.); Korekty projektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zdarzeń i problemów.
M-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego i ustnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie roli projektanta w eliminacji czynników stresu środowiskowego; nie identyfikuje samoobronnych właściwości elementów architektury i planów zagospodarowania przestrzeni; nie rozumie naturalnych mechanizmów społecznej kontroli nad przestrzenią oraz potrzeby wzmacniania więzi sąsiedzkich; nie zna teorii (Defensible Space, CPTED, standardy CEN) zapobiegania przestępczości poprzez praktykę planistyczną i projektową;
3,0Nie rozumie roli projektanta w eliminacji czynników stresu środowiskowego; jest zwolennikiem zamkniętych osiedli i obiektów publicznych; większą rolę w kontroli nad przestrzenią przypisuje służbom nadzoru oraz technologiom elektronicznym; zna pobieżnie jedną z teorii (Defensible Space, CPTED, standardy CEN) zapobiegania przestępczości poprzez praktykę planistyczną i projektową;
3,5Ocena pośrednia
4,0Dąży do eliminacji czynników stresu środowiskowego poprzez wykorzystanie samoobronnych właściwości elementów architektury i planów zagospodarowania przestrzeni; wykorzystuje naturalne mechanizmy, nieformalnej społecznej kontroli nad przestrzenią dla wzmocnienia więzi sąsiedzkich; wykorzystuje wybrane teorie (Defensible Space, CPTED, standardy CEN) oraz doświadczenia niektórych krajów zachodnich w zapobieganiu przestępczości poprzez praktykę planistyczną i projektową;
4,5Ocena pośrednia
5,0Dąży do eliminacji czynników stresu środowiskowego poprzez wykorzystanie samoobronnych właściwości elementów architektury i planów zagospodarowania przestrzeni; wykorzystuje naturalne mechanizmy, nieformalnej społecznej kontroli nad przestrzenią dla wzmocnienia więzi sąsiedzkich; wykorzystuje teorie Defensible Space, CPTED, standardy CEN oraz doświadczenia krajów zachodnich w zapobieganiu przestępczości poprzez praktykę planistyczną i projektową;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XVII/6_K02Zna uwarunkowania jakości życia oraz poczucia bezpieczeństwa i wolności człowieka w środowisku zbudowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K08działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy o wpływie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych na zachowania przestrzenne człowieka oraz charakter relacji społecznych.
C-6Znajomość strategii i zasad działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia.
Treści programoweT-W-15Samoobronne właściwości środowiska zbudowanego; standardy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego; projektowanie przestrzeni bezpiecznych; aksjologia, rola identyfikacji terytorialnej, własności i jej rozgraniczenia, hierarchii dostępności przestrzeni, układów i skali zabudowy, rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych budynków.
T-P-1Temat projektu - analiza jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń. Co to jest jakość życia i od czego zależy poczucie bezpieczeństwa w relacjach społecznych? Projekt architektoniczny i urbanistyczny jako narzędzie prewencji zagrożeń.
T-P-6Prezentacja wybranych, opracowanych indywidualnie referatów na temat metod i strategii projektowania przestrzeni bezpiecznych: teoria Defensible Space (O. Newman), CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design), Sustainable and Security Buildings Act 2004, standardy EU: CEN/TS 14383-2:2007 (Committee for European Standardisation. Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning), Part 3: Dwellings), język wzorów przestrzeni bezpiecznych wg. Ch. Alexandra.
T-P-11Prezentacje opracowań projektowych; konsultacje, korekty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-4Indywidualne opracowanie referatu na jeden z wybranych tematów.
M-5Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego i ustnego.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej.
S-1Ocena formująca: Ocena referatu na temat wybranych strategii i zasad kształtowania bezpiecznego środowiska życia.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania studialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi łączyć kreatywności z odpowiedzialnością projektanta za jakość życia człowieka w środowisku zbudowanym; wybiera między potrzebą bezpieczeństwa a potrzebą wolności oraz między atrybutami przestrzeni i miejsca; myśli w sposób zideologizowany, doktrynerski.
3,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
3,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
5,0Potrafi kreatywność łączyć z odpowiedzialnością projektanta za jakość życia człowieka w środowisku zbudowanym; jest świadomy konsekwencji jednostronnego zaspokajania potrzeby bezpieczeństwa lub potrzeby wolności; dąży do zrównoważenia tych wartości oraz atrybutów przestrzeni i miejsca jako warunku stworznia przyjaznego człowiekowi środowiska życia.