Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu BHP i ochrona p-poż:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot BHP i ochrona p-poż
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Dziekanat
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 0 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość ogólnych zasad bezpieczeństwa osobistego i higieny pracy oraz podstaw prawnych zawartych w Prawie Budowlanym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szkolenie w zakresie bhp w I Bloku tematycznym zmierza do zapoznania studenta, z zagrożeniami związanymi z obiektami i pomieszczeniami pracy, używaniem maszyn, urządzeń i narzędzi, procesami pracy szczególnie niebezpiecznymi i szkodliwymi, organizacji pracy zgodnie zasadami bezpieczeństwa i ergonomii. Uświadomienie zagrożeń tkwiących w samych pracownikach ich kwalifikacjach, predyspozycjach psychofizycznych i stanie zdrowia. Szkolenie w zakresie bhp w II Bloku tematycznym zmierza do wykształcenia w studentach potrzeby stosowania przepisów bhp w praktyce i świadomości w tym zakresie, a co się z tym wiąże lepszą ochronę ich zdrowia i życia. Ćwiczenia praktyczne mają na celu opanowanie przez studenta sposobów zachowań w sytuacji zagrożenia zdrowia i/lub życia, udziału w akcji ratunkowej oraz udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1BLOK I. Ogólne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępowanie profilaktyczne w miejscu zatrudnienia. 1. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp). 2. Zakres obowiazków oraz uprawnień pracodawcy w zakresie bhp. 3. Zakres obowiązków oraz uprawnień pracownika w zakresie bhp. 4. Nadzór państwowy nad warunkami pracy. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), Urząd Dozoru Technicznego (UDT). 5. Społeczny nadzór na warunkami pracy - związki zawodowe, społeczna inspekcja pracy, słiużba bhp, komisja bhp. 6. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowe rodzaje odpowiedzialności pracoiwnika - porządkow (art. 108 K.p.), za wykroczenie przeciwko prawom pracownika (art. 283 K.p.), karna (art. 220 K.k. i 221). 7. Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy. 8. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie pracy oraz podstawowe środki zapobiegawcze. Czynniki niebezpieczne (urazowe). Czynniki szkodliwe i uciążliwe (biologiczne, chemiczne, fizyczne, psychofizyczne, społeczne). 9. Zasady likwidacji lub ograniczenia wpływu niekorzystnych czynników na pracownika. Cybernetyczny ukłąd człowiek - praca. 10. Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym - maszyny i urządzenia techniczne. Zagadnienie podnoszenia ciężaru i dźwigania ciężaru. Zasady prawidłowego podnoszenia ciężarów. 11. Normy transportu ręcznego dla osób dorosłych. Drogi transportowe - podstawowe wymagania bezpieczeństwa dla dróg, przejść i dojazdów pożarowych. 12. Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej w tym w odniesieniu do stanowiska instruowanego. 13. Porządek i czystość w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika - ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika. 14. Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego. Typy badań lekarskich. 15. Bhp w procesie inwestycyjnym.0
T-W-2BLOK II. Zasady bezpieczeństwa i zapobiegania wypadkom w miejscu pracy. Akcje raunkowe i piwerwsza pomoc przedmedyczna. 1. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru. Rozmieszczenie podręcznego sprzętu gaśniczego. Rodzaje gaśnic. 2. Warunki ewakuacji. Oznakowanie drogi ewakuacyjnej. Wzór meldunku o pożarze. Postępowanie w wypadku ogłoszenia alarmu i zarządzenia ewakuacji. 3. Postępowanie w razie wypadku. Organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy. 4. Krwotoki, złamania, zranienia, zwichnięcia - zasady postępowania. 5. Oparzenia - I stopień, II, III, IV. Odmrożenia - I stopień, II, III. Porażenie prądem elektrycznym. Zasady udzielenia pierwszej pomocy. 6. Zatrucia - chemiczne, drogą pokarmową, przez skórę. Pierwsza pomoc przedmedyczna. Telefony ratunkowe.0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę hipotetyczną sytuację i w miarę możliwości przedstawić własny punkt widzenia i sposób rozwiązania problemu w trakcie zainicjowanej dyskusji dydaktycznej związanej z wykładem.Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu przez studenta jest jego uczestnictwo w obu blokach tematycznych (dwa wykłady) i aktywny udział w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych - co najmniej jednokrotne zabranie głosu na dany temat w jednym bloku tematycznym.0
A-W-2Student powinien przeprowadzić kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) po pierwszym bloku tematycznym tak aby być gotowym do podjęcias dyskusji i uczestnictwa w zajęciach praktycznych w drugim bloku tematycznym.0
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami, a w wypadku zagadnień związanych z udzieleniem, pierwszej pomocy i zabezpieczenia miejsca zdarzenia stosowane są dodatkowo metody aktywizujące studentów - sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie optymalnego rozwiązania w wypadku stanu dyskomfortu i uciążliwości oraz wyjścia z sytuacji zagrożenia życia i zdrowia człowieka.
M-2W trakcie wykładu przeprowadzane są również pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz demonstracje na fantomie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem przystąpienia studenta do zaliczenia przedmiotu jest jego aktywne uczestnictwo w dwóch cyklach szkolenia (wykłady). Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Pytania zostały sformułowane z treści wykładów oraz wskazanej po rozpoczęciu pierwszego wykładu literatury. Udzielenie co najmniej 45 poprawnych odpowiedzi stanowi podstawę zaliczenia przedmiotu. W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_??_W15
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania, a w szczególności związane z bezpieczeństwem użytkowania obiektów i urządzeń w nich się znajdujących.
A_1A_W15T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować sytuację podwyższonego ryzyka i ocenić stopień zagrożenia, a tym samym odpowiednio postępować i dobrać właściwe środki zaradcze.
A_1A_U01T1A_U11C-1T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzei następujące postawy: aktywnej i szybkiej reakcji na zmieniajace się warunki otoczenia i eliminację wynikających z tego zagrożeń.
A_1A_K03T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_??_W15
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania, a w szczególności związane z bezpieczeństwem użytkowania obiektów i urządzeń w nich się znajdujących.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania w przestrzeni zbudowanej, unikać zagrożeń i umieć im przeciwdziałać. W szczególności pownien umieć określić stopień potencjalnego zagrożenia podczas użytkowania obiektów i urządzeń w nich się znajdujących.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować sytuację podwyższonego ryzyka i ocenić stopień zagrożenia, a tym samym odpowiednio postępować i dobrać właściwe środki zaradcze.
2,0
3,0Wykazanie umiejętności analizy sytuacji podwyższonego ryzyka i oceny stopnia zagrożenia, a tym samym odpowiednie postępowanie i dobór środków zaradczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzei następujące postawy: aktywnej i szybkiej reakcji na zmieniajace się warunki otoczenia i eliminację wynikających z tego zagrożeń.
2,0
3,0Wykazanie postawy aktywnej, a w szczególności szybkiej reakcji na zmieniajace się warunki otoczenia i eliminację wynikających z tego zagrożeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Agencja Wydawnicza MZ, Kodeks Pracy, Agencja Wydawnicza MZ, Warszawa, 2007, Wydanie VIII
  2. Buczna M. (red.), Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, 2007, Stan prawny na dzień 20.06.2007.
  3. Grandjean E., Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978
  4. Rączkowski B., Bhp w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o. o., Gdańsk, 2010, XIII, Stan prawny na dzień 1 lutego 2010 r.

Literatura dodatkowa

  1. Flisek A., Kodeks Karny z wprowadzeniem, C. H. Beck, Warszawa, 2008, 27
  2. Ubezpieczenia i prawo pracy, 2007, Dwutygodnik, rok IX (2007) Nr 21 (207). Dodatek nr 19., Kodeks pracy; stan prawny na dzień 01.11.2007.

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1BLOK I. Ogólne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępowanie profilaktyczne w miejscu zatrudnienia. 1. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp). 2. Zakres obowiazków oraz uprawnień pracodawcy w zakresie bhp. 3. Zakres obowiązków oraz uprawnień pracownika w zakresie bhp. 4. Nadzór państwowy nad warunkami pracy. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), Urząd Dozoru Technicznego (UDT). 5. Społeczny nadzór na warunkami pracy - związki zawodowe, społeczna inspekcja pracy, słiużba bhp, komisja bhp. 6. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowe rodzaje odpowiedzialności pracoiwnika - porządkow (art. 108 K.p.), za wykroczenie przeciwko prawom pracownika (art. 283 K.p.), karna (art. 220 K.k. i 221). 7. Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy. 8. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie pracy oraz podstawowe środki zapobiegawcze. Czynniki niebezpieczne (urazowe). Czynniki szkodliwe i uciążliwe (biologiczne, chemiczne, fizyczne, psychofizyczne, społeczne). 9. Zasady likwidacji lub ograniczenia wpływu niekorzystnych czynników na pracownika. Cybernetyczny ukłąd człowiek - praca. 10. Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym - maszyny i urządzenia techniczne. Zagadnienie podnoszenia ciężaru i dźwigania ciężaru. Zasady prawidłowego podnoszenia ciężarów. 11. Normy transportu ręcznego dla osób dorosłych. Drogi transportowe - podstawowe wymagania bezpieczeństwa dla dróg, przejść i dojazdów pożarowych. 12. Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej w tym w odniesieniu do stanowiska instruowanego. 13. Porządek i czystość w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika - ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika. 14. Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego. Typy badań lekarskich. 15. Bhp w procesie inwestycyjnym.0
T-W-2BLOK II. Zasady bezpieczeństwa i zapobiegania wypadkom w miejscu pracy. Akcje raunkowe i piwerwsza pomoc przedmedyczna. 1. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru. Rozmieszczenie podręcznego sprzętu gaśniczego. Rodzaje gaśnic. 2. Warunki ewakuacji. Oznakowanie drogi ewakuacyjnej. Wzór meldunku o pożarze. Postępowanie w wypadku ogłoszenia alarmu i zarządzenia ewakuacji. 3. Postępowanie w razie wypadku. Organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy. 4. Krwotoki, złamania, zranienia, zwichnięcia - zasady postępowania. 5. Oparzenia - I stopień, II, III, IV. Odmrożenia - I stopień, II, III. Porażenie prądem elektrycznym. Zasady udzielenia pierwszej pomocy. 6. Zatrucia - chemiczne, drogą pokarmową, przez skórę. Pierwsza pomoc przedmedyczna. Telefony ratunkowe.0
0

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę hipotetyczną sytuację i w miarę możliwości przedstawić własny punkt widzenia i sposób rozwiązania problemu w trakcie zainicjowanej dyskusji dydaktycznej związanej z wykładem.Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu przez studenta jest jego uczestnictwo w obu blokach tematycznych (dwa wykłady) i aktywny udział w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych - co najmniej jednokrotne zabranie głosu na dany temat w jednym bloku tematycznym.0
A-W-2Student powinien przeprowadzić kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) po pierwszym bloku tematycznym tak aby być gotowym do podjęcias dyskusji i uczestnictwa w zajęciach praktycznych w drugim bloku tematycznym.0
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_??_W15W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania, a w szczególności związane z bezpieczeństwem użytkowania obiektów i urządzeń w nich się znajdujących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W15zna w zakresie podstawowym antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania (percepcja, ergonomia, potrzeby osób niepełnosprawnych…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Szkolenie w zakresie bhp w I Bloku tematycznym zmierza do zapoznania studenta, z zagrożeniami związanymi z obiektami i pomieszczeniami pracy, używaniem maszyn, urządzeń i narzędzi, procesami pracy szczególnie niebezpiecznymi i szkodliwymi, organizacji pracy zgodnie zasadami bezpieczeństwa i ergonomii. Uświadomienie zagrożeń tkwiących w samych pracownikach ich kwalifikacjach, predyspozycjach psychofizycznych i stanie zdrowia. Szkolenie w zakresie bhp w II Bloku tematycznym zmierza do wykształcenia w studentach potrzeby stosowania przepisów bhp w praktyce i świadomości w tym zakresie, a co się z tym wiąże lepszą ochronę ich zdrowia i życia. Ćwiczenia praktyczne mają na celu opanowanie przez studenta sposobów zachowań w sytuacji zagrożenia zdrowia i/lub życia, udziału w akcji ratunkowej oraz udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej.
Treści programoweT-W-2BLOK II. Zasady bezpieczeństwa i zapobiegania wypadkom w miejscu pracy. Akcje raunkowe i piwerwsza pomoc przedmedyczna. 1. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru. Rozmieszczenie podręcznego sprzętu gaśniczego. Rodzaje gaśnic. 2. Warunki ewakuacji. Oznakowanie drogi ewakuacyjnej. Wzór meldunku o pożarze. Postępowanie w wypadku ogłoszenia alarmu i zarządzenia ewakuacji. 3. Postępowanie w razie wypadku. Organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy. 4. Krwotoki, złamania, zranienia, zwichnięcia - zasady postępowania. 5. Oparzenia - I stopień, II, III, IV. Odmrożenia - I stopień, II, III. Porażenie prądem elektrycznym. Zasady udzielenia pierwszej pomocy. 6. Zatrucia - chemiczne, drogą pokarmową, przez skórę. Pierwsza pomoc przedmedyczna. Telefony ratunkowe.
T-W-1BLOK I. Ogólne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępowanie profilaktyczne w miejscu zatrudnienia. 1. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp). 2. Zakres obowiazków oraz uprawnień pracodawcy w zakresie bhp. 3. Zakres obowiązków oraz uprawnień pracownika w zakresie bhp. 4. Nadzór państwowy nad warunkami pracy. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), Urząd Dozoru Technicznego (UDT). 5. Społeczny nadzór na warunkami pracy - związki zawodowe, społeczna inspekcja pracy, słiużba bhp, komisja bhp. 6. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowe rodzaje odpowiedzialności pracoiwnika - porządkow (art. 108 K.p.), za wykroczenie przeciwko prawom pracownika (art. 283 K.p.), karna (art. 220 K.k. i 221). 7. Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy. 8. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie pracy oraz podstawowe środki zapobiegawcze. Czynniki niebezpieczne (urazowe). Czynniki szkodliwe i uciążliwe (biologiczne, chemiczne, fizyczne, psychofizyczne, społeczne). 9. Zasady likwidacji lub ograniczenia wpływu niekorzystnych czynników na pracownika. Cybernetyczny ukłąd człowiek - praca. 10. Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym - maszyny i urządzenia techniczne. Zagadnienie podnoszenia ciężaru i dźwigania ciężaru. Zasady prawidłowego podnoszenia ciężarów. 11. Normy transportu ręcznego dla osób dorosłych. Drogi transportowe - podstawowe wymagania bezpieczeństwa dla dróg, przejść i dojazdów pożarowych. 12. Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej w tym w odniesieniu do stanowiska instruowanego. 13. Porządek i czystość w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika - ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika. 14. Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego. Typy badań lekarskich. 15. Bhp w procesie inwestycyjnym.
Metody nauczaniaM-2W trakcie wykładu przeprowadzane są również pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz demonstracje na fantomie.
M-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami, a w wypadku zagadnień związanych z udzieleniem, pierwszej pomocy i zabezpieczenia miejsca zdarzenia stosowane są dodatkowo metody aktywizujące studentów - sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie optymalnego rozwiązania w wypadku stanu dyskomfortu i uciążliwości oraz wyjścia z sytuacji zagrożenia życia i zdrowia człowieka.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem przystąpienia studenta do zaliczenia przedmiotu jest jego aktywne uczestnictwo w dwóch cyklach szkolenia (wykłady). Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Pytania zostały sformułowane z treści wykładów oraz wskazanej po rozpoczęciu pierwszego wykładu literatury. Udzielenie co najmniej 45 poprawnych odpowiedzi stanowi podstawę zaliczenia przedmiotu. W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania w przestrzeni zbudowanej, unikać zagrożeń i umieć im przeciwdziałać. W szczególności pownien umieć określić stopień potencjalnego zagrożenia podczas użytkowania obiektów i urządzeń w nich się znajdujących.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować sytuację podwyższonego ryzyka i ocenić stopień zagrożenia, a tym samym odpowiednio postępować i dobrać właściwe środki zaradcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U01potrafi utrzymać dobrą kondycję fizyczną z uwzględnieniem specyfiki pracy w zawodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Szkolenie w zakresie bhp w I Bloku tematycznym zmierza do zapoznania studenta, z zagrożeniami związanymi z obiektami i pomieszczeniami pracy, używaniem maszyn, urządzeń i narzędzi, procesami pracy szczególnie niebezpiecznymi i szkodliwymi, organizacji pracy zgodnie zasadami bezpieczeństwa i ergonomii. Uświadomienie zagrożeń tkwiących w samych pracownikach ich kwalifikacjach, predyspozycjach psychofizycznych i stanie zdrowia. Szkolenie w zakresie bhp w II Bloku tematycznym zmierza do wykształcenia w studentach potrzeby stosowania przepisów bhp w praktyce i świadomości w tym zakresie, a co się z tym wiąże lepszą ochronę ich zdrowia i życia. Ćwiczenia praktyczne mają na celu opanowanie przez studenta sposobów zachowań w sytuacji zagrożenia zdrowia i/lub życia, udziału w akcji ratunkowej oraz udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej.
Treści programoweT-W-2BLOK II. Zasady bezpieczeństwa i zapobiegania wypadkom w miejscu pracy. Akcje raunkowe i piwerwsza pomoc przedmedyczna. 1. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru. Rozmieszczenie podręcznego sprzętu gaśniczego. Rodzaje gaśnic. 2. Warunki ewakuacji. Oznakowanie drogi ewakuacyjnej. Wzór meldunku o pożarze. Postępowanie w wypadku ogłoszenia alarmu i zarządzenia ewakuacji. 3. Postępowanie w razie wypadku. Organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy. 4. Krwotoki, złamania, zranienia, zwichnięcia - zasady postępowania. 5. Oparzenia - I stopień, II, III, IV. Odmrożenia - I stopień, II, III. Porażenie prądem elektrycznym. Zasady udzielenia pierwszej pomocy. 6. Zatrucia - chemiczne, drogą pokarmową, przez skórę. Pierwsza pomoc przedmedyczna. Telefony ratunkowe.
T-W-1BLOK I. Ogólne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępowanie profilaktyczne w miejscu zatrudnienia. 1. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp). 2. Zakres obowiazków oraz uprawnień pracodawcy w zakresie bhp. 3. Zakres obowiązków oraz uprawnień pracownika w zakresie bhp. 4. Nadzór państwowy nad warunkami pracy. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), Urząd Dozoru Technicznego (UDT). 5. Społeczny nadzór na warunkami pracy - związki zawodowe, społeczna inspekcja pracy, słiużba bhp, komisja bhp. 6. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowe rodzaje odpowiedzialności pracoiwnika - porządkow (art. 108 K.p.), za wykroczenie przeciwko prawom pracownika (art. 283 K.p.), karna (art. 220 K.k. i 221). 7. Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy. 8. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie pracy oraz podstawowe środki zapobiegawcze. Czynniki niebezpieczne (urazowe). Czynniki szkodliwe i uciążliwe (biologiczne, chemiczne, fizyczne, psychofizyczne, społeczne). 9. Zasady likwidacji lub ograniczenia wpływu niekorzystnych czynników na pracownika. Cybernetyczny ukłąd człowiek - praca. 10. Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym - maszyny i urządzenia techniczne. Zagadnienie podnoszenia ciężaru i dźwigania ciężaru. Zasady prawidłowego podnoszenia ciężarów. 11. Normy transportu ręcznego dla osób dorosłych. Drogi transportowe - podstawowe wymagania bezpieczeństwa dla dróg, przejść i dojazdów pożarowych. 12. Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej w tym w odniesieniu do stanowiska instruowanego. 13. Porządek i czystość w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika - ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika. 14. Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego. Typy badań lekarskich. 15. Bhp w procesie inwestycyjnym.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami, a w wypadku zagadnień związanych z udzieleniem, pierwszej pomocy i zabezpieczenia miejsca zdarzenia stosowane są dodatkowo metody aktywizujące studentów - sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie optymalnego rozwiązania w wypadku stanu dyskomfortu i uciążliwości oraz wyjścia z sytuacji zagrożenia życia i zdrowia człowieka.
M-2W trakcie wykładu przeprowadzane są również pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz demonstracje na fantomie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem przystąpienia studenta do zaliczenia przedmiotu jest jego aktywne uczestnictwo w dwóch cyklach szkolenia (wykłady). Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Pytania zostały sformułowane z treści wykładów oraz wskazanej po rozpoczęciu pierwszego wykładu literatury. Udzielenie co najmniej 45 poprawnych odpowiedzi stanowi podstawę zaliczenia przedmiotu. W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazanie umiejętności analizy sytuacji podwyższonego ryzyka i oceny stopnia zagrożenia, a tym samym odpowiednie postępowanie i dobór środków zaradczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_??_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzei następujące postawy: aktywnej i szybkiej reakcji na zmieniajace się warunki otoczenia i eliminację wynikających z tego zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K03w myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Szkolenie w zakresie bhp w I Bloku tematycznym zmierza do zapoznania studenta, z zagrożeniami związanymi z obiektami i pomieszczeniami pracy, używaniem maszyn, urządzeń i narzędzi, procesami pracy szczególnie niebezpiecznymi i szkodliwymi, organizacji pracy zgodnie zasadami bezpieczeństwa i ergonomii. Uświadomienie zagrożeń tkwiących w samych pracownikach ich kwalifikacjach, predyspozycjach psychofizycznych i stanie zdrowia. Szkolenie w zakresie bhp w II Bloku tematycznym zmierza do wykształcenia w studentach potrzeby stosowania przepisów bhp w praktyce i świadomości w tym zakresie, a co się z tym wiąże lepszą ochronę ich zdrowia i życia. Ćwiczenia praktyczne mają na celu opanowanie przez studenta sposobów zachowań w sytuacji zagrożenia zdrowia i/lub życia, udziału w akcji ratunkowej oraz udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej.
Treści programoweT-W-1BLOK I. Ogólne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz postępowanie profilaktyczne w miejscu zatrudnienia. 1. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp). 2. Zakres obowiazków oraz uprawnień pracodawcy w zakresie bhp. 3. Zakres obowiązków oraz uprawnień pracownika w zakresie bhp. 4. Nadzór państwowy nad warunkami pracy. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS), Urząd Dozoru Technicznego (UDT). 5. Społeczny nadzór na warunkami pracy - związki zawodowe, społeczna inspekcja pracy, słiużba bhp, komisja bhp. 6. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowe rodzaje odpowiedzialności pracoiwnika - porządkow (art. 108 K.p.), za wykroczenie przeciwko prawom pracownika (art. 283 K.p.), karna (art. 220 K.k. i 221). 7. Zasady poruszania się na terenie zakładu pracy. 8. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie pracy oraz podstawowe środki zapobiegawcze. Czynniki niebezpieczne (urazowe). Czynniki szkodliwe i uciążliwe (biologiczne, chemiczne, fizyczne, psychofizyczne, społeczne). 9. Zasady likwidacji lub ograniczenia wpływu niekorzystnych czynników na pracownika. Cybernetyczny ukłąd człowiek - praca. 10. Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym - maszyny i urządzenia techniczne. Zagadnienie podnoszenia ciężaru i dźwigania ciężaru. Zasady prawidłowego podnoszenia ciężarów. 11. Normy transportu ręcznego dla osób dorosłych. Drogi transportowe - podstawowe wymagania bezpieczeństwa dla dróg, przejść i dojazdów pożarowych. 12. Zasady przydziału odzieży roboczej i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej w tym w odniesieniu do stanowiska instruowanego. 13. Porządek i czystość w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika - ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika. 14. Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania w odniesieniu do stanowiska instruowanego. Typy badań lekarskich. 15. Bhp w procesie inwestycyjnym.
T-W-2BLOK II. Zasady bezpieczeństwa i zapobiegania wypadkom w miejscu pracy. Akcje raunkowe i piwerwsza pomoc przedmedyczna. 1. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru. Rozmieszczenie podręcznego sprzętu gaśniczego. Rodzaje gaśnic. 2. Warunki ewakuacji. Oznakowanie drogi ewakuacyjnej. Wzór meldunku o pożarze. Postępowanie w wypadku ogłoszenia alarmu i zarządzenia ewakuacji. 3. Postępowanie w razie wypadku. Organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy. 4. Krwotoki, złamania, zranienia, zwichnięcia - zasady postępowania. 5. Oparzenia - I stopień, II, III, IV. Odmrożenia - I stopień, II, III. Porażenie prądem elektrycznym. Zasady udzielenia pierwszej pomocy. 6. Zatrucia - chemiczne, drogą pokarmową, przez skórę. Pierwsza pomoc przedmedyczna. Telefony ratunkowe.
Metody nauczaniaM-2W trakcie wykładu przeprowadzane są również pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz demonstracje na fantomie.
M-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami, a w wypadku zagadnień związanych z udzieleniem, pierwszej pomocy i zabezpieczenia miejsca zdarzenia stosowane są dodatkowo metody aktywizujące studentów - sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie optymalnego rozwiązania w wypadku stanu dyskomfortu i uciążliwości oraz wyjścia z sytuacji zagrożenia życia i zdrowia człowieka.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem przystąpienia studenta do zaliczenia przedmiotu jest jego aktywne uczestnictwo w dwóch cyklach szkolenia (wykłady). Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Pytania zostały sformułowane z treści wykładów oraz wskazanej po rozpoczęciu pierwszego wykładu literatury. Udzielenie co najmniej 45 poprawnych odpowiedzi stanowi podstawę zaliczenia przedmiotu. W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazanie postawy aktywnej, a w szczególności szybkiej reakcji na zmieniajace się warunki otoczenia i eliminację wynikających z tego zagrożeń.
3,5
4,0
4,5
5,0