Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rysunek techniczny
W-2Materiały budowlane
W-3Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach fizyki budowli niebędnych w procesie projektowania
C-2Uzyskanie wiedzy o wymaganiach formalno-prawnych z zakresu fizyki budowli stawianych nowoprojektowanym budynkom
C-3Uzyskanie umiejętności prawidłowego projektowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
C-4Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, pomieszczenia ogrzewane i nieogrzewane, temperatury obliczeniowe pomieszczeń ogrzewanych, określenie granicy bilansowania termicznego budynku i wskazanie przegród budowlanych, względem których sprawdzane jest kryterium oceny ich izolacyjności termicznej1
T-P-2Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach1
T-P-3Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej2
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej2
T-P-5Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej1
T-P-6Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem1
T-P-7Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu ćwiczeń projektowych1
T-P-8Lokalizacja mostków termicznych w projekcie domu jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła z budynku1
T-P-9Zagadnienia wilgotnościowe - rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej1
T-P-10Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe - ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej1
T-P-11Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych1
T-P-12Projektowanie przewodów wentylacji grawitacyjnej2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień fizyki budowli, Elementy wpływające na zapotrzebowanie energii w budynku, Zasada zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie1
T-W-2Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane,1
T-W-3Szczeliny powietrzne w przegrodach - podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych1
T-W-4Mostki termiczne w przegrodach budowlanych - definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposoób uwzględniania w obliczeniach, analiza błednych rozwiązań (przykłady z dokumentacji projektowych), sposoby redukcji wpływu mostków termicznych2
T-W-5Wymiana ciepła przez przegrody w kontakcie z gruntem1
T-W-6Wentylacja pomieszczeń1
T-W-7Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń1
T-W-8Mikroklimat wnętrz1
T-W-9Akustyka budowlana2
T-W-10Oświetlenie światłem dziennym2
T-W-11Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Analiza przepisów techniczno-budowlanych, norm przedmiotowych, rynku materiałów i wyrobów budowlanych14
A-P-3Przygotowanie projektów indywidualnych17
A-P-4Przygotowanie do zajęć i kolokwiów14
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Analiza przepisów techniczno-budowlanych, odnalezienie i analiza omawianych zagadnień w zabudowie w miejscu zamieszkania5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_B-I/6_W01
Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych
A_1A_W01T1A_W01, T1A_W02C-1, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-9, T-P-10, T-P-8, T-P-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_B-I/6_U01
Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym
A_1A_U04T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06C-2, C-3, C-4T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-9, T-P-10, T-P-8, T-P-11, T-P-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_B-I/6_K01
Zrozumienie konieczności uzupełniania wiedzy w życiu zawodowym
A_1A_K01T1A_K01C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_B-I/6_W01
Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych
2,0
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_B-I/6_U01
Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym
2,0
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_B-I/6_K01
Zrozumienie konieczności uzupełniania wiedzy w życiu zawodowym
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klemm P. (red.), Budownictwo ogólne – Fizyka budowli. Tom 2, Arkady, Warszawa, 2005
  2. Kisilewicz T., Królak E., Pieniążek Z., Fizyka cieplna budowli. Skrypt dla studentów wyższych szkół technicznych, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
  3. Laskowski L., Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  4. Żagan W., Podstawy techniki świetlnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Waraszawa, 2005
  5. Kurtz K., Gawin D., Certyfikacja eneregtyczna budynków mieszklanych z przykładami, Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe Atla 2, Wrocław, 2009
  6. Gawin D., Sabiniak H. (red), Świadectwa charakterystyki eneregtycznej. Praktyczny poradnik, ArCADia Soft Chudzik sp. jawna, Łódź, 2009
  7. Ustawa Prawo budowlane z aktami wykonawczymi (tekst aktualny), 1994, akty prawne
  8. Patoka K., Wentylacja dachów i stropodachów. Poradnik, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2010
  9. Rokiel M., Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce. Poradnik, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2009, Drugie

Literatura dodatkowa

  1. IZOLACJE, 2011, Czasopismo techniczne
  2. Materiały Budowlane, 2011, Czasopismo techniczne

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, pomieszczenia ogrzewane i nieogrzewane, temperatury obliczeniowe pomieszczeń ogrzewanych, określenie granicy bilansowania termicznego budynku i wskazanie przegród budowlanych, względem których sprawdzane jest kryterium oceny ich izolacyjności termicznej1
T-P-2Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach1
T-P-3Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej2
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej2
T-P-5Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej1
T-P-6Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem1
T-P-7Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu ćwiczeń projektowych1
T-P-8Lokalizacja mostków termicznych w projekcie domu jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła z budynku1
T-P-9Zagadnienia wilgotnościowe - rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej1
T-P-10Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe - ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej1
T-P-11Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych1
T-P-12Projektowanie przewodów wentylacji grawitacyjnej2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień fizyki budowli, Elementy wpływające na zapotrzebowanie energii w budynku, Zasada zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie1
T-W-2Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane,1
T-W-3Szczeliny powietrzne w przegrodach - podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych1
T-W-4Mostki termiczne w przegrodach budowlanych - definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposoób uwzględniania w obliczeniach, analiza błednych rozwiązań (przykłady z dokumentacji projektowych), sposoby redukcji wpływu mostków termicznych2
T-W-5Wymiana ciepła przez przegrody w kontakcie z gruntem1
T-W-6Wentylacja pomieszczeń1
T-W-7Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń1
T-W-8Mikroklimat wnętrz1
T-W-9Akustyka budowlana2
T-W-10Oświetlenie światłem dziennym2
T-W-11Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Analiza przepisów techniczno-budowlanych, norm przedmiotowych, rynku materiałów i wyrobów budowlanych14
A-P-3Przygotowanie projektów indywidualnych17
A-P-4Przygotowanie do zajęć i kolokwiów14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Analiza przepisów techniczno-budowlanych, odnalezienie i analiza omawianych zagadnień w zabudowie w miejscu zamieszkania5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-I/6_W01Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika, fizyka budowli…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach fizyki budowli niebędnych w procesie projektowania
C-3Uzyskanie umiejętności prawidłowego projektowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
C-4Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień fizyki budowli, Elementy wpływające na zapotrzebowanie energii w budynku, Zasada zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie
T-W-2Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane,
T-W-3Szczeliny powietrzne w przegrodach - podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych
T-W-4Mostki termiczne w przegrodach budowlanych - definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposoób uwzględniania w obliczeniach, analiza błednych rozwiązań (przykłady z dokumentacji projektowych), sposoby redukcji wpływu mostków termicznych
T-W-5Wymiana ciepła przez przegrody w kontakcie z gruntem
T-W-6Wentylacja pomieszczeń
T-W-7Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń
T-W-8Mikroklimat wnętrz
T-W-9Akustyka budowlana
T-W-10Oświetlenie światłem dziennym
T-W-11Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze
T-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, pomieszczenia ogrzewane i nieogrzewane, temperatury obliczeniowe pomieszczeń ogrzewanych, określenie granicy bilansowania termicznego budynku i wskazanie przegród budowlanych, względem których sprawdzane jest kryterium oceny ich izolacyjności termicznej
T-P-3Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej
T-P-5Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej
T-P-6Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem
T-P-9Zagadnienia wilgotnościowe - rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej
T-P-10Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe - ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej
T-P-8Lokalizacja mostków termicznych w projekcie domu jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła z budynku
T-P-12Projektowanie przewodów wentylacji grawitacyjnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-I/6_U01Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U04potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne, zwłaszcza połączenia części budynku wykonanych w różnych technologiach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy o wymaganiach formalno-prawnych z zakresu fizyki budowli stawianych nowoprojektowanym budynkom
C-3Uzyskanie umiejętności prawidłowego projektowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
C-4Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli
Treści programoweT-P-2Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach
T-P-3Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej
T-P-5Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej
T-P-6Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem
T-P-7Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu ćwiczeń projektowych
T-P-9Zagadnienia wilgotnościowe - rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej
T-P-10Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe - ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej
T-P-8Lokalizacja mostków termicznych w projekcie domu jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła z budynku
T-P-11Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych
T-P-12Projektowanie przewodów wentylacji grawitacyjnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_B-I/6_K01Zrozumienie konieczności uzupełniania wiedzy w życiu zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli
Treści programoweT-W-2Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane,
T-W-3Szczeliny powietrzne w przegrodach - podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych
T-W-4Mostki termiczne w przegrodach budowlanych - definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposoób uwzględniania w obliczeniach, analiza błednych rozwiązań (przykłady z dokumentacji projektowych), sposoby redukcji wpływu mostków termicznych
T-W-5Wymiana ciepła przez przegrody w kontakcie z gruntem
T-W-6Wentylacja pomieszczeń
T-W-7Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń
T-W-8Mikroklimat wnętrz
T-W-9Akustyka budowlana
T-W-10Oświetlenie światłem dziennym
T-W-11Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze
T-P-2Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0