Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje budowlane S-4:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje budowlane S-4
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Nowaczyk <s_nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stefan Nowaczyk <s_nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 3,00,44zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Mechanika budowli
W-3Wytrzymałosc materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie procesu produkcji stali konstrukcyjnych i jego wpływu na własciwosci stali
C-2Zapoznanie z własciwosciami konstrukcyjnymi stali i sposobem badania
C-3Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-4Objaśnienie zasad projektowania elementów rozciąganych, ściskanych i zginanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujacy belki drugorzedne, blachownicę, słup osiowo ściskany, dwugałęziowy i połączenia15
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka konstrukcji metalowych, zarys historyczny konstrukcji metalowych. Stal jako materiał budowlany.1
T-W-2Zarys technologiczny wytwarzania stali. Gatunki i właściwości mechaniczne stali. wyroby stalowe1
T-W-3Wymiarowanie elementów konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych, klasyfikacja przekrojów elementów konstrukcji.1
T-W-4Elementy osiowo rozciągane - wymiarowanie1
T-W-5Elementy osiowo ściskane - wymiarowanie1
T-W-6Zasady projektowania słupów jedno i wielogałęziowych2
T-W-7Podstawy słupów, głowice - konstruowanie i wymiarowanie1
T-W-8Elementy zginane – wymiarowanie1
T-W-9Projektowanie belek stropowych - belki walcowane1
T-W-10Projektowanie podciągów - blachownice1
T-W-11Połączenia elementów konstrukcji stalowych – spoiny, wady spoin1
T-W-12Połączenia elementów konstrukcji - połąćzenia trzpieniowe1
T-W-13Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji stalowych. Zabezpieczenie podwyższające odporność ogniową, ochrona przed korozją1
T-W-14Stężenia w konstrukcjach stalowych - rola tężników w zapewnieniu stateczności konstrukcji1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielne wykonanie projektu71
A-P-3Przygotowania do zaliczen2
A-P-4Zaliczenia2
90
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów2
A-W-4Utrwalenie wiadomosci z wykładów, studia literaturowe, przygotowanie do zaliczenia wykładów11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, multimedialny
M-2Cwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złozenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzajacego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A2_W01
zna technologiczne i konstrukcyjne cechy stali jako materiału budowlanego
A_1A_W03, A_1A_W23T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-P-1, T-W-2M-1S-1, S-3
A_1A_A2_W02
potrafi objaśnić i opisać zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji stalowych (belki stropowe, podciągi, słupy).
A_1A_W04, A_1A_W16, A_1A_W23T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-4T-W-13, T-W-14, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-12, T-W-4, T-W-8, T-P-1, T-W-5, T-W-11, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A2_U01
umie zestawić obciążenia, zwymiarować podstawowe elementy konstrukcji (belki, podciągi, słupy)
A_1A_U04, A_1A_U05, A_1A_U06, A_1A_U16T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-P-1M-2S-1, S-2
A_1A_A2_U02
potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne prostych elementów stalowych
A_1A_U04, A_1A_U05, A_1A_U06, A_1A_U11T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-4T-W-1, T-P-1, T-W-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A2_K01
rozumie potrzebę samodzielnego podnoszenioa kwalifikacji
A_1A_K01, A_1A_K02, A_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K07C-3, C-4T-P-1, T-W-13M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A2_W01
zna technologiczne i konstrukcyjne cechy stali jako materiału budowlanego
2,0
3,0student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_A2_W02
potrafi objaśnić i opisać zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji stalowych (belki stropowe, podciągi, słupy).
2,0
3,0student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A2_U01
umie zestawić obciążenia, zwymiarować podstawowe elementy konstrukcji (belki, podciągi, słupy)
2,0
3,0student potrafi wykonać projekt stropu o konstrukcji stalowej w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_A2_U02
potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne prostych elementów stalowych
2,0
3,0student potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne elementó stropu o konstrukcji stalowej w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A2_K01
rozumie potrzebę samodzielnego podnoszenioa kwalifikacji
2,0
3,0student nie angażuje się w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań lecz oczekuje gotowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Goczek J., Supeł Ł., Gajdziński M., Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych (eurokod 3-1-1; 3-1-3; 3-1-5; 3-1-8), Politechnika Łódzka, Łódź, 2011
  2. Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W., Konstrukcje metalowe, Arkady, Warszawa, 2000
  3. J. Niewiadomski, J. Głąbik, M. Kazek, J. Zamorowski, Obliczanie konstrukcji stalowych wg PN-90/B-03200, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. Praca zbiorowa pod redakcją A. Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe, przykłady obliczeń według PN-EN 1993-1, Część pierwsza wybrane elementy i połączenia, Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009
  5. Praca zbiorowa pod redakcją A. Kozłowskiego, – Konstrukcje stalowe, przykłady obliczeń według PN-EN 1993-1, część druga – stropy i pomosty, Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2011
  6. Norma: PN-EN 1993-1-1: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Czesc 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, 2006
  7. Norma PN-EN 1993-1-5:2008. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Czesc 1-5: Blachownice, PKN, 2008
  8. Norma PN-EN 1993-1-8: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Czesc 1-8: Projektowanie wezłów, PKN, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki W., Zyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujacy belki drugorzedne, blachownicę, słup osiowo ściskany, dwugałęziowy i połączenia15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka konstrukcji metalowych, zarys historyczny konstrukcji metalowych. Stal jako materiał budowlany.1
T-W-2Zarys technologiczny wytwarzania stali. Gatunki i właściwości mechaniczne stali. wyroby stalowe1
T-W-3Wymiarowanie elementów konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych, klasyfikacja przekrojów elementów konstrukcji.1
T-W-4Elementy osiowo rozciągane - wymiarowanie1
T-W-5Elementy osiowo ściskane - wymiarowanie1
T-W-6Zasady projektowania słupów jedno i wielogałęziowych2
T-W-7Podstawy słupów, głowice - konstruowanie i wymiarowanie1
T-W-8Elementy zginane – wymiarowanie1
T-W-9Projektowanie belek stropowych - belki walcowane1
T-W-10Projektowanie podciągów - blachownice1
T-W-11Połączenia elementów konstrukcji stalowych – spoiny, wady spoin1
T-W-12Połączenia elementów konstrukcji - połąćzenia trzpieniowe1
T-W-13Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji stalowych. Zabezpieczenie podwyższające odporność ogniową, ochrona przed korozją1
T-W-14Stężenia w konstrukcjach stalowych - rola tężników w zapewnieniu stateczności konstrukcji1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielne wykonanie projektu71
A-P-3Przygotowania do zaliczen2
A-P-4Zaliczenia2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów2
A-W-4Utrwalenie wiadomosci z wykładów, studia literaturowe, przygotowanie do zaliczenia wykładów11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A2_W01zna technologiczne i konstrukcyjne cechy stali jako materiału budowlanego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W03zna materiały budowlane (asortyment, charakterystyka, zastosowanie…) i właściwości wykonanych z nich przegród oraz innych ustrojów
A_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie procesu produkcji stali konstrukcyjnych i jego wpływu na własciwosci stali
C-2Zapoznanie z własciwosciami konstrukcyjnymi stali i sposobem badania
C-3Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-4Objaśnienie zasad projektowania elementów rozciąganych, ściskanych i zginanych.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka konstrukcji metalowych, zarys historyczny konstrukcji metalowych. Stal jako materiał budowlany.
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujacy belki drugorzedne, blachownicę, słup osiowo ściskany, dwugałęziowy i połączenia
T-W-2Zarys technologiczny wytwarzania stali. Gatunki i właściwości mechaniczne stali. wyroby stalowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzajacego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A2_W02potrafi objaśnić i opisać zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji stalowych (belki stropowe, podciągi, słupy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki budowli, konstrukcji budowlanych, rozumie pracę elementów i prostych konstrukcji
A_1A_W16w podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego
A_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z własciwosciami konstrukcyjnymi stali i sposobem badania
C-4Objaśnienie zasad projektowania elementów rozciąganych, ściskanych i zginanych.
Treści programoweT-W-13Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji stalowych. Zabezpieczenie podwyższające odporność ogniową, ochrona przed korozją
T-W-14Stężenia w konstrukcjach stalowych - rola tężników w zapewnieniu stateczności konstrukcji
T-W-10Projektowanie podciągów - blachownice
T-W-6Zasady projektowania słupów jedno i wielogałęziowych
T-W-9Projektowanie belek stropowych - belki walcowane
T-W-3Wymiarowanie elementów konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych, klasyfikacja przekrojów elementów konstrukcji.
T-W-12Połączenia elementów konstrukcji - połąćzenia trzpieniowe
T-W-4Elementy osiowo rozciągane - wymiarowanie
T-W-8Elementy zginane – wymiarowanie
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujacy belki drugorzedne, blachownicę, słup osiowo ściskany, dwugałęziowy i połączenia
T-W-5Elementy osiowo ściskane - wymiarowanie
T-W-11Połączenia elementów konstrukcji stalowych – spoiny, wady spoin
T-W-7Podstawy słupów, głowice - konstruowanie i wymiarowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, multimedialny
M-2Cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złozenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytania z zakresu wykładu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A2_U01umie zestawić obciążenia, zwymiarować podstawowe elementy konstrukcji (belki, podciągi, słupy)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U04potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne, zwłaszcza połączenia części budynku wykonanych w różnych technologiach
A_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
A_1A_U06potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego
A_1A_U16jest przygotowany do stosowania rozwiązań systemowych i typowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z własciwosciami konstrukcyjnymi stali i sposobem badania
C-3Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-4Objaśnienie zasad projektowania elementów rozciąganych, ściskanych i zginanych.
Treści programoweT-W-3Wymiarowanie elementów konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych, klasyfikacja przekrojów elementów konstrukcji.
T-W-4Elementy osiowo rozciągane - wymiarowanie
T-W-5Elementy osiowo ściskane - wymiarowanie
T-W-6Zasady projektowania słupów jedno i wielogałęziowych
T-W-7Podstawy słupów, głowice - konstruowanie i wymiarowanie
T-W-8Elementy zginane – wymiarowanie
T-W-10Projektowanie podciągów - blachownice
T-W-9Projektowanie belek stropowych - belki walcowane
T-W-11Połączenia elementów konstrukcji stalowych – spoiny, wady spoin
T-W-12Połączenia elementów konstrukcji - połąćzenia trzpieniowe
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujacy belki drugorzedne, blachownicę, słup osiowo ściskany, dwugałęziowy i połączenia
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złozenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykonać projekt stropu o konstrukcji stalowej w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A2_U02potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne prostych elementów stalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U04potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne, zwłaszcza połączenia części budynku wykonanych w różnych technologiach
A_1A_U05samodzielnie konstruuje i oblicza nośność podstawowych elementów konstrukcyjnych, potrafi zaprojektować konstrukcję małych obiektów
A_1A_U06potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego
A_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-4Objaśnienie zasad projektowania elementów rozciąganych, ściskanych i zginanych.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka konstrukcji metalowych, zarys historyczny konstrukcji metalowych. Stal jako materiał budowlany.
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujacy belki drugorzedne, blachownicę, słup osiowo ściskany, dwugałęziowy i połączenia
T-W-2Zarys technologiczny wytwarzania stali. Gatunki i właściwości mechaniczne stali. wyroby stalowe
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złozenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykonać rysunki konstrukcyjne elementó stropu o konstrukcji stalowej w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A2_K01rozumie potrzebę samodzielnego podnoszenioa kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
A_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
A_1A_K04jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-3Wyjaśnienie teoretycznych podstaw projektowania konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych
C-4Objaśnienie zasad projektowania elementów rozciąganych, ściskanych i zginanych.
Treści programoweT-P-1Projekt stropu stalowego obejmujacy belki drugorzedne, blachownicę, słup osiowo ściskany, dwugałęziowy i połączenia
T-W-13Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji stalowych. Zabezpieczenie podwyższające odporność ogniową, ochrona przed korozją
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, multimedialny
M-2Cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: opracowanie i złozenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nie angażuje się w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań lecz oczekuje gotowych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0