Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ergonomia. Bezpieczeństwo i higiena pracy.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia. Bezpieczeństwo i higiena pracy.
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 45 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw projektowania architektonicznego, geometrii i materiałoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
C-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Wytyczne funkcjonalno-programowe. Omówienie norm ergonomicznych oraz zasad analizy zasięgów rąk człowieka przy wykorzystaniu siatki ergonomicznej. Skompletowanie norm i materiałów wyjściowych do ćwiczeń.3
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.3
T-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.3
T-P-4Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.3
T-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.3
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.3
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.3
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.3
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.3
T-P-10Przegląd stanu zaawansowania. Korekty indywidualne opracowań.3
T-P-11Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne.3
T-P-12Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne.3
T-P-13Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu.3
T-P-14Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne.3
T-P-15Prezentacja zadania 2. Oddanie i ocena opracowań.3
45
wykłady
T-W-1ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy.1
T-W-2INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka.1
T-W-3ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna.1
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.1
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.1
T-W-6DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia.1
T-W-7POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia.1
T-W-8OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe.1
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.1
T-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.1
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.1
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.1
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.1
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.1
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach, praca projektowa45
A-P-2Przygotowanie materiałów wejściowych do projektu1
A-P-3Przyswojenie podstawowych norm ergonomicznych, zrozumienie metod analizy ergonomicznej2
A-P-4Wizja terenowa2
A-P-5Opracowanie graficzne projektów10
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach obowiązkowy15
A-W-2Studia literatury, przyswojenie wiedzy z wykładów (opracowanie referatu)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników
M-4Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych.
S-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności lub oceny referatów. Temat referatów oraz ich liczba odpowiada problematyce oraz liczbie opuszczonych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A-I/3_W01
zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych
A_1A_W16T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W03, InzA_W05C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9M-1, M-2S-1, S-4
A_1A_A-I/3_W02
ma wiedzę o uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu, zna podstawowe kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni do potrzeb użytkowników
A_1A_W15T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-3T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-11, T-P-12, T-P-13M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A-I/3_U01
potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy
A_1A_U13T1A_U08, T1A_U15, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
A_1A_A-I/3_U02
potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
A_1A_U13T1A_U08, T1A_U15, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-1, C-3T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-4, T-P-11, T-P-12, T-P-14M-1, M-2, M-4S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_A-I/3_K01
nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
A_1A_K06T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-4
A_1A_A-I/3_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
A_1A_K08T1A_K02C-3T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-5M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A-I/3_W01
zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych
2,0Zadanie 1- nie zna norm i podstawowych metod analizy ergonomicznej, nie zna zakresu i przedmiotu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym.
3,0Zadanie 1 - zna pobieżnie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, nie zna pełnego zakresu i przedmiotu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym.
3,5Zadanie 1- ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 1 - zna normy i metody analizy ergonomicznej, zna pełny zakres i przedmiot optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym; prawidłowo identyfikuje problemy ergonomiczne.
4,5Zadanie 1 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 1 - zna normy i metody analizy ergonomicznej, zna pełny zakres i przedmiot optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym; prawidłowo identyfikuje problemy ergonomiczne, rozważa rozwiązania wariantowe.
A_1A_A-I/3_W02
ma wiedzę o uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu, zna podstawowe kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni do potrzeb użytkowników
2,0Zadanie 2 - nie ma wiedzy o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; nie ma wiedzy o metodach i środkach korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników.
3,0Zadanie 2 - ma ograniczoną wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna niektóre metody i środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników.
3,5Zadanie 2 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 2 - ma podstawową wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna standardowe metody i środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników.
4,5Zadanie 2 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 2 - ma szeroką wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna metody i innowacyjne środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A-I/3_U01
potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy
2,0Zadanie 1 - nie potrafi prawidłowo rozwiązać funkcji i architektury stanowiska recepcyjnego; posługuje się niewłaściwą skalą rysunków i/lub fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są wadliwe; nie potrafi skoordynować analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej oraz przedstawić je w sposób czytelny i staranny.
3,0Zadanie 1 - potrafi z błędami rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia mają pewne wady; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej nie jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny.
3,5Zadanie 1 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 1 - potrafi prawidłowo rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są prawidłowe; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny.
4,5Zadanie 1 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 1 - potrafi w sposób prawidłowy i oryginalny rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są prawidłowe; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny oraz innowacyjny.
A_1A_A-I/3_U02
potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
2,0Zadanie 2 - nie zna zasad projektowania uniwersalnego i synestetycznego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni i nie potrafi ich zrównoważyć; nie potrafi wykorzystać elementów zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; nie rozróżnia rozwiązań segregacyjnych i integracyjnych.
3,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać niektóre elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji jednego z bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; stosuje rozwiązania i urządzenia segregacyjne.
3,5Zadanie 2 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji niektórych bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne.
4,5Zadanie 2 -ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_A-I/3_K01
nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
2,0Brak zainteresowania. Bariera psychologiczna.
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną architektury; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia i niesamodzielny; mało wrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0
4,0W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy.
4,5Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0
5,0Jest aktywny, działa np. w organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego.
A_1A_A-I/3_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
2,0Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta.
3,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
3,5
4,0
4,5
5,0Poczuwa sie do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejetności niezbędne do poprawy jakości architektury.

Literatura podstawowa

  1. Czyński M., Ergonomia, Skrypt wykładów, Szczecin, 2009, www.maczynski.ps.pl
  2. Dane ergonomiczne do projektowania stanowisk pracy. Sfery pracy kończyn górnych. Wymiary., PKN, 1991, PN-91/N-08018
  3. Dane ergonomiczne do projektowania. Granice zasięgu rąk, wymiary., PKN, 1980, PN-80/N-08001
  4. Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, COIP.PIB, 2001
  5. Kuldschun, H., Rossmann, E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
  6. Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Pakiet edukacyjny dla szkół wyższych, CIOP.PIB, 2006, www: nauka.gov.pl
  7. Schwartz, L., Skaradzińska, M., Bola, T., Vademecum projektanta - problemy osób niepełnosprawnych, IWP, Warszawa, 1991, t:1,2,3,4

Literatura dodatkowa

  1. ABC...Mieszkanie bez barier, Fundacja Dom Dostepny, Warszawa, 2003
  2. Grandjean, E., Ergonomia mieszkania, Arkady, Warszawa, 1978
  3. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne, CEBRON, Warszawa, 1996
  4. Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2001
  5. Złowodzki M., O ergonomii i architekturze, Wydawnictwo PK, Kraków, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Wytyczne funkcjonalno-programowe. Omówienie norm ergonomicznych oraz zasad analizy zasięgów rąk człowieka przy wykorzystaniu siatki ergonomicznej. Skompletowanie norm i materiałów wyjściowych do ćwiczeń.3
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.3
T-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.3
T-P-4Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.3
T-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.3
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.3
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.3
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.3
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.3
T-P-10Przegląd stanu zaawansowania. Korekty indywidualne opracowań.3
T-P-11Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne.3
T-P-12Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne.3
T-P-13Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu.3
T-P-14Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne.3
T-P-15Prezentacja zadania 2. Oddanie i ocena opracowań.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy.1
T-W-2INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka.1
T-W-3ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna.1
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.1
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.1
T-W-6DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia.1
T-W-7POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia.1
T-W-8OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe.1
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.1
T-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.1
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.1
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.1
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.1
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.1
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach, praca projektowa45
A-P-2Przygotowanie materiałów wejściowych do projektu1
A-P-3Przyswojenie podstawowych norm ergonomicznych, zrozumienie metod analizy ergonomicznej2
A-P-4Wizja terenowa2
A-P-5Opracowanie graficzne projektów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach obowiązkowy15
A-W-2Studia literatury, przyswojenie wiedzy z wykładów (opracowanie referatu)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-I/3_W01zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W16w podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
Treści programoweT-W-2INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka.
T-W-3ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna.
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.
T-W-6DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia.
T-W-7POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia.
T-W-8OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe.
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.
T-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.
T-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zadanie 1- nie zna norm i podstawowych metod analizy ergonomicznej, nie zna zakresu i przedmiotu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym.
3,0Zadanie 1 - zna pobieżnie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, nie zna pełnego zakresu i przedmiotu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym.
3,5Zadanie 1- ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 1 - zna normy i metody analizy ergonomicznej, zna pełny zakres i przedmiot optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym; prawidłowo identyfikuje problemy ergonomiczne.
4,5Zadanie 1 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 1 - zna normy i metody analizy ergonomicznej, zna pełny zakres i przedmiot optymalizacji przestrzeni pracy biurowej na stanowisku recepcyjnym; prawidłowo identyfikuje problemy ergonomiczne, rozważa rozwiązania wariantowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-I/3_W02ma wiedzę o uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu, zna podstawowe kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni do potrzeb użytkowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W15zna w zakresie podstawowym antropologiczne i zdrowotne uwarunkowania projektowania (percepcja, ergonomia, potrzeby osób niepełnosprawnych…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.
T-P-11Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne.
T-P-12Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne.
T-P-13Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników
M-4Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zadanie 2 - nie ma wiedzy o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; nie ma wiedzy o metodach i środkach korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników.
3,0Zadanie 2 - ma ograniczoną wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna niektóre metody i środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników.
3,5Zadanie 2 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 2 - ma podstawową wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna standardowe metody i środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników.
4,5Zadanie 2 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 2 - ma szeroką wiedzę o potrzebach osób niepełnosprawnych ruchowo i niewidomych; zna metody i innowacyjne środki korekcji stanu istniejacego oraz przystosowania środowiska dla wszystkich grup użytkowników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-I/3_U01potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych.
Treści programoweT-W-3ANTROPOMETRIA - Zasady pomiaru ludzkiego ciała; dane antropometryczne; atlasy polskie i europejskie; rozkład częstości występowania wymiarów i ich praktyczna interpretacja; fantomy; antropometria numeryczna.
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.
T-W-6DETERMINANTY SPRAWNOŚCI WIDZENIA - spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia.
T-W-7POZYCJA SIEDZĄCA I SPRZĘT DO SIEDZENIA - biomechanika i fizjologia pozycji siedzącej przy pracy; warianty pozycji siedzącej; kryteria prawidłowej pozycji siedzącej; krzesło uniwersalne i fotel do pracy; kryteria ergonomiczne; specjalne i innowacyjne sprzęty do siedzenia.
T-W-8OPTYMALIZACJA PRZESTRZENI PRACY - zakresy optymalizacji; optymalna pozycja pracy (8 kryteriów); zasady ergonomiczności przestrzeni pracy rąk; optymalizacja przestrzeni widzenia; optymalizacja wysokości płaszczyzny pracy w pozycji siedzącej i stojącej; pomieszczenia pracy, warunki oświetlenia, wentylacji, czunniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe.
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.
T-P-2Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10.
T-P-3Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.
T-P-6Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-7Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań.
T-P-8Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne.
T-P-9Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych.
S-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zadanie 1 - nie potrafi prawidłowo rozwiązać funkcji i architektury stanowiska recepcyjnego; posługuje się niewłaściwą skalą rysunków i/lub fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są wadliwe; nie potrafi skoordynować analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej oraz przedstawić je w sposób czytelny i staranny.
3,0Zadanie 1 - potrafi z błędami rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia mają pewne wady; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej nie jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny.
3,5Zadanie 1 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 1 - potrafi prawidłowo rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są prawidłowe; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny.
4,5Zadanie 1 - ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 1 - potrafi w sposób prawidłowy i oryginalny rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska recepcyjnego; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są prawidłowe; koordynacja analiz dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej jest pełna oraz przedstawiona w sposób czytelny i staranny oraz innowacyjny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-I/3_U02potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
C-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.
T-P-4Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe.
T-P-11Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne.
T-P-12Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne.
T-P-14Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-4Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zadanie 2 - nie zna zasad projektowania uniwersalnego i synestetycznego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni i nie potrafi ich zrównoważyć; nie potrafi wykorzystać elementów zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; nie rozróżnia rozwiązań segregacyjnych i integracyjnych.
3,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego; nie rozpoznaje konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać niektóre elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji jednego z bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; stosuje rozwiązania i urządzenia segregacyjne.
3,5Zadanie 2 - ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji niektórych bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne.
4,5Zadanie 2 -ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zadanie 2 - zna zasady projektowania uniwersalnego i synestetycznego; potrafi zrównoważyć porzeby różnych kategorii użytkowników przestrzeni; potrafi wykorzystać elementy zagospodarowania przestrzeni dla wzmocnienia percepcji bodźców środowiskowych istotnych dla poczucia bezpieczeństwa, orientacji przestrzennej; w projektach stosuje rozwiązania i urządzenia integracyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-I/3_K01nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K06rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym.
C-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-1ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy.
T-W-4BIOMECHANIKA - optymalne zakresy kątowe ruchów części ciała; rozkłady sił w pozycji stojącej i siedzącej; strefy podnoszenia przedmiotów; fizjologia pracy fizycznej i umysłowej - praca statyczna i dynamiczna; obciążenia pracą; zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz jego objawy; czynniki wpływajace na zmęczenie.
T-W-5FIZJOLOGIA NARZĄDÓW ZMYSŁOWYCH - fizjologia percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia w pozycji stojacej i siedzącej; organizacja stanowiska pracy w polu widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia.
T-W-9STANOWISKO PRACY PRZY KOMPUTERZE - regulacje prawne; problemy zdrowotne; sposoby aranżacji stanowisk pracy; wytyczne ergonomiczne w projektowaniu stanowisk; zakresy regulacji parametrów sprzętów i mebli biurowych; tendencje w kształtowaniu środowiska pracy biurowej.
T-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania. Bariera psychologiczna.
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną architektury; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia i niesamodzielny; mało wrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0
4,0W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy.
4,5Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0
5,0Jest aktywny, działa np. w organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_A-I/3_K02działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K08działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-2INŻYNIERSKA WIEDZA O LUDZKIM ORGANIŹMIE - endo- i egzogeniczne przyczyny zróznicowania cech budowy ludzkiego ciała; kategorie niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka; odwzorowania ludzkiego ciała - preracjonalne, klasyczne koncepcje piękna ludzkiego ciała; Modulor Le Corbusiera i jego krytyka.
T-W-1ERGONOMIA - początki, cele i zadania; specjalizacje ergonomiczne i obszary zastosowań; ergonomia korekcyjna i koncepcyjna; ergonomia w projektowaniu architektonicznym i życiu codziennym użytkowników przestrzeni: ergonomia a BHP; nadzór nad warunkami pracy.
T-W-10ŚRODOWISKO PRZESTRZENNE ŻYCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; 7 zasad projektowania dla wszystkich (design for all); bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępnosci przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-W-11DOSTĘPNOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNYCH DLA OSÓB NIEWIDOMYCH - projektowanie synestetyczne; uwarunkowania orientacji ibezpieczeństwa osób niewidomyxch i słabowidzących; przejścia przez jezdnię; kształtowanie nawierzchni ciągów pieszych; standardy przystosowania przestrzeni.
T-W-12DOSTĘPNOŚĆ OBIEKTÓW - rozwiązania segregacyjne i integracyjne oraz zasady ich stosowania; schody zewnętrzne i pochylnie, warunki techniczne, detale konstrukcyjne; ukształtowanie wejść do budynków; konstrukcja i detale schodów wewnętrznych przystosowanych dla niepełnosprawnych; windy i urządzenia techniczne do pokonywania różnic poziomów.
T-W-13KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W OBIEKTACH - parametry powierzchni komunikacyjnych (pasy ruchu, pow. manewrowe); przedsionki, otwory drzwiowe; klasyfikacja, konstrukcja i przystosowanie drzwi wewnętrznych do osób niepełnosprawnych.
T-W-14ERGONOMIA W MIESZKANIU - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy; optymalizacja przestrzeni pracy osóby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań.
T-W-15ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby niepełnosprawnej ruchowo; sposoby przystosowania urzadzeń (ustęp. natrysk, umywalka, wanna); sprzęty i wyposażenie pomocnicze; przykładowe aranżacje; ustępy publiczne.
T-P-5Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta.
3,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
3,5
4,0
4,5
5,0Poczuwa sie do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejetności niezbędne do poprawy jakości architektury.