Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Historia architektury i urbanistyki S-1-3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia architektury i urbanistyki S-1-3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 11,0 ECTS (formy) 11,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62egzamin
laboratoriaL1 30 3,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania wstępne - semestr II: zaliczenie laboratorium na semestrze 1, zdanie egzaminu po semestrze 1
W-2Wymagania wstępne - semestr III: zaliczenie laboratorium na semestrze 2. Posiadanie ugruntowanej wiedzy z zakresu historii architektury romańskiej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z dziejami urbanistyki i architektury na terenie Europy, basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu w okresie od III tys. p.n.e do schyłku zachodniego Cesarstwa Rzymskiego. (semestr 1)
C-2Zapoznanie z dziejami urbanistyki i architektury na terenie Europy w okresie od IVw do schyłku XVw. (semestr 2 i semestr 3)
C-3Zdolność przedstawienia procesów ewolucji w dziedzinie budowy miast i osiedli w świecie starożytnym.
C-4Zdolność przedstawienia procesów ewolucji architektury w świecie starożytnym.
C-5Zrozumienie cech estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz konstrukcyjnych architektury starożytności.
C-6Znajomość wybranych przykładów miast i osiedli starożytności.
C-7Znajomość wybranych przykładów architektury starożytności.
C-8Zdolność przedstawienia procesów ewolucji w dziedzinie budowy miast i osiedli w okresie średniowiecza.
C-9Zdolność przedstawienia procesów ewolucji architektury w okresie średniowiecza.
C-10Zrozumienie cech estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz konstrukcyjnych architektury średniowiecza.
C-11Znajomość wybranych przykładów miast i osiedli okresu średniowiecza ze szczególnym uwzględnieniem ziem polskich.
C-12Znajomość wybranych przykładów architektury okresu średniowiecza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Architektura gotycka w Europie.15
T-L-2Architektura gotycka w Polsce.15
30
laboratoria
T-L-1Architektura i urbanistyka starożytnego Egiptu i starożytnej Mezopotamii.10
T-L-2Architektura i urbanistyka starożytnej Grecji.10
T-L-3Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu.10
30
laboratoria
T-L-1Architektura wczesnochrześcijańska i sztuka Islamu.10
T-L-2Architektura przedromańska i romańska w Europie.10
T-L-3Architektura Romańska w Polsce.10
30
wykłady
T-W-1Architektura starożytnego Egiptu - Stare Państwo. Architektura sepulkralna.2
T-W-2Architektura starożytnego Egiptu. Architektura sakralna - Stare Państwo. Architektura sepulkralna i sakralna - Średnie Państwo. Osiedle i dom w Egipcie.1
T-W-3Architektura starożytnego Egiptu - Nowe Państwo. Architektura Sakralna. Kanon świątyni. Architektura sepulkralna.1
T-W-4Architektura starożytnego wschodu - Mezopotamia i Persja. Miasto. Pałac. Świątynia - ewolucja formy.1
T-W-5Rozwiązanie przestrzenne i architektura w okresie egejskim.1
T-W-6Urbanistyka starożytnej Grecji.1
T-W-7Architektura antycznej Grecji. Porządki architektoniczne.1
T-W-8Architektura sakralna antycznej Grecji.2
T-W-9Obiekty użyteczności publicznej w starożytnej Grecji.1
T-W-10Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu. Materiał budowlany i budowle inżynierskie. Obóz wojskowy - castrum romanum.1
T-W-11Urbanistyka i architektura starożytnego Rzymu. Fora Cesarskie. Świątynia. Bazylika. Łuk tryumfalny. Budowle użyteczności publicznej.3
15
wykłady
T-W-1Architektura wczesnochrześcijańska w Rzymie1
T-W-2Architektura wczesnochrześcijańska w Palestynie i Syrii.1
T-W-3Architektura wczesnochrześcijańska w Bizancjum i Rawennie.1
T-W-4Architektura chrześcijańska Armenii i Gruzji.1
T-W-5Architektura i sztuka Islamu.1
T-W-6Architektura przedromańska i renesans karoliński.1
T-W-7Romańska architektura zakonna.1
T-W-8Szkoły regionalne w romańskiej architekturze francuskiej.1
T-W-9Romanizm we Włoszech.1
T-W-10Romanizm w Niemczech.1
T-W-11Grody i budownictwo grodowe w Polsce.1
T-W-12Katedry i kolegiaty romańskie w Polsce.1
T-W-13Architektura zakonna w Polsce.1
T-W-14Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.2
15
wykłady
T-W-1Od romanizmu do gotyku.2
T-W-2Katedralna architektura gotycka we Francji.2
T-W-3Architektura zakonna na terenie Europy.2
T-W-4Architektura gotycka w Anglii.1
T-W-5Architektura Gotycka w Niemczech.1
T-W-6Architektura gotycka we Włoszech.1
T-W-7Katedry gotyckie w Polsce.1
T-W-8Architektura gotycka w Polsce.3
T-W-9Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicowników.30
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicowników.60
90
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicowników.30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2praca własna, studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu.45
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2praca własna, studiowanie literatury.15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2praca samodzielna, studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze
S-3Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-V/1-2-3_W01
Zna podstawy historii architektury i urbanistyki starożytnej i średniowiecznej (europejskiej, w tym polskiej). Zna najwybitniejszych achitektów, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne.
A_1A_W06, A_1A_W17, A_1A_W19T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06InzA_W03C-2, C-12, C-6, C-11, C-7, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-13, T-W-10, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-W-11, T-L-1, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-7, T-W-7, T-W-5, T-W-14, T-W-1, T-L-2, T-W-12, T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-W-8, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-V/1-2-3_U01
Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy.
A_1A_U09T1A_U01, T1A_U02, T1A_U15InzA_U05C-3, C-10, C-4, C-8, C-9, C-5T-W-1, T-W-14, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-7, T-L-3, T-W-6, T-W-12, T-L-1, T-L-3, T-W-6, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-L-2, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-W-2, T-W-9, T-W-13, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-11, T-W-8, T-W-8, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_CS1-V/1-3_K01
Wyraża swoje poglądy na temat wartości historycznych obiektów architektury.
A_1A_K04T1A_K07C-3, C-9, C-10, C-4, C-5, C-8T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-L-1, T-W-9, T-W-3, T-L-3, T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-L-1, T-W-7, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-L-2, T-W-3, T-L-2, T-W-11, T-W-8, T-W-1, T-W-1, T-W-13, T-W-9, T-W-14, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-W-10, T-W-6, T-W-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-V/1-2-3_W01
Zna podstawy historii architektury i urbanistyki starożytnej i średniowiecznej (europejskiej, w tym polskiej). Zna najwybitniejszych achitektów, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne.
2,0
3,0Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. Graficzny obraz dzieła architektonicznego przypomina oryginał.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-V/1-2-3_U01
Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy.
2,0
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_CS1-V/1-3_K01
Wyraża swoje poglądy na temat wartości historycznych obiektów architektury.
2,0
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lipińska J., Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa, 1997
  2. Lipińska J., Sztuka egipska, Warszawa, 1982
  3. Mierzejewski A., Sztuka starożytnego wschodu, Warszawa, 1983
  4. Gawlikowski K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa, 1980
  5. Ulatowski K., Architektura Starożytnej Grecji, Warszawa, 1970
  6. Parnicki-Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji, Warszawa, 1975
  7. Bernhard M.L., Sztuka grecka, Warszawa, 1981
  8. Jastrzębowska E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988, 1988
  9. Filarska B., Początki architektury chrześcijańskiej, Lublin, 1983
  10. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa, 1979
  11. Świechowski Z., Architektura romańska w Polsce, Warszawa, 2000
  12. Krassowski W., Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach Polski, Warszawa, 1990
  13. Wróbel T., Zarys historii budowy miast, Gdańska, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Fletcher B., A history of architecture, Londyn, 1996
  2. Michałowski K., Nie tylko piramidy. Sztuka dawnego Egiptu, Warszawa, 1969
  3. Michałowski K., Od Eufratu do Faras. Polskie odkrycia w archeologii śrudziemnomorskiej, Warszawa, 1974
  4. Michałowski K., Piramidy i mastaby, Warszawa, 1972
  5. Michałowski K., Karnak, Warszawa, 1969
  6. Michałowski K., Luksor, Warszawa, 1971

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Architektura gotycka w Europie.15
T-L-2Architektura gotycka w Polsce.15
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Architektura i urbanistyka starożytnego Egiptu i starożytnej Mezopotamii.10
T-L-2Architektura i urbanistyka starożytnej Grecji.10
T-L-3Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu.10
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Architektura wczesnochrześcijańska i sztuka Islamu.10
T-L-2Architektura przedromańska i romańska w Europie.10
T-L-3Architektura Romańska w Polsce.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Architektura starożytnego Egiptu - Stare Państwo. Architektura sepulkralna.2
T-W-2Architektura starożytnego Egiptu. Architektura sakralna - Stare Państwo. Architektura sepulkralna i sakralna - Średnie Państwo. Osiedle i dom w Egipcie.1
T-W-3Architektura starożytnego Egiptu - Nowe Państwo. Architektura Sakralna. Kanon świątyni. Architektura sepulkralna.1
T-W-4Architektura starożytnego wschodu - Mezopotamia i Persja. Miasto. Pałac. Świątynia - ewolucja formy.1
T-W-5Rozwiązanie przestrzenne i architektura w okresie egejskim.1
T-W-6Urbanistyka starożytnej Grecji.1
T-W-7Architektura antycznej Grecji. Porządki architektoniczne.1
T-W-8Architektura sakralna antycznej Grecji.2
T-W-9Obiekty użyteczności publicznej w starożytnej Grecji.1
T-W-10Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu. Materiał budowlany i budowle inżynierskie. Obóz wojskowy - castrum romanum.1
T-W-11Urbanistyka i architektura starożytnego Rzymu. Fora Cesarskie. Świątynia. Bazylika. Łuk tryumfalny. Budowle użyteczności publicznej.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Architektura wczesnochrześcijańska w Rzymie1
T-W-2Architektura wczesnochrześcijańska w Palestynie i Syrii.1
T-W-3Architektura wczesnochrześcijańska w Bizancjum i Rawennie.1
T-W-4Architektura chrześcijańska Armenii i Gruzji.1
T-W-5Architektura i sztuka Islamu.1
T-W-6Architektura przedromańska i renesans karoliński.1
T-W-7Romańska architektura zakonna.1
T-W-8Szkoły regionalne w romańskiej architekturze francuskiej.1
T-W-9Romanizm we Włoszech.1
T-W-10Romanizm w Niemczech.1
T-W-11Grody i budownictwo grodowe w Polsce.1
T-W-12Katedry i kolegiaty romańskie w Polsce.1
T-W-13Architektura zakonna w Polsce.1
T-W-14Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Od romanizmu do gotyku.2
T-W-2Katedralna architektura gotycka we Francji.2
T-W-3Architektura zakonna na terenie Europy.2
T-W-4Architektura gotycka w Anglii.1
T-W-5Architektura Gotycka w Niemczech.1
T-W-6Architektura gotycka we Włoszech.1
T-W-7Katedry gotyckie w Polsce.1
T-W-8Architektura gotycka w Polsce.3
T-W-9Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicowników.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicowników.60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach, aktywność w prowadzonej dyskusji dotyczącej tematyki zajęć, prezentowanie referatów dotyczących tematyki zajęć.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć: przyswojenie wiedzy, opracowanie referatów, przygotowanie do kolokwiów, opracowanie szkicowników.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2praca własna, studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu.45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2praca własna, studiowanie literatury.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2praca samodzielna, studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-V/1-2-3_W01Zna podstawy historii architektury i urbanistyki starożytnej i średniowiecznej (europejskiej, w tym polskiej). Zna najwybitniejszych achitektów, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W06posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych
A_1A_W17zna podstawy historii architektury i urbanistyki europejskiej oraz wybrane obiekty architektury światowej
A_1A_W19zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z dziejami urbanistyki i architektury na terenie Europy w okresie od IVw do schyłku XVw. (semestr 2 i semestr 3)
C-12Znajomość wybranych przykładów architektury okresu średniowiecza.
C-6Znajomość wybranych przykładów miast i osiedli starożytności.
C-11Znajomość wybranych przykładów miast i osiedli okresu średniowiecza ze szczególnym uwzględnieniem ziem polskich.
C-7Znajomość wybranych przykładów architektury starożytności.
C-1Zapoznanie z dziejami urbanistyki i architektury na terenie Europy, basenu Morza Śródziemnego oraz Bliskiego Wschodu w okresie od III tys. p.n.e do schyłku zachodniego Cesarstwa Rzymskiego. (semestr 1)
Treści programoweT-W-6Architektura przedromańska i renesans karoliński.
T-W-5Architektura Gotycka w Niemczech.
T-W-8Architektura gotycka w Polsce.
T-W-5Architektura i sztuka Islamu.
T-L-3Architektura Romańska w Polsce.
T-L-2Architektura gotycka w Polsce.
T-W-1Architektura starożytnego Egiptu - Stare Państwo. Architektura sepulkralna.
T-W-9Romanizm we Włoszech.
T-W-8Architektura sakralna antycznej Grecji.
T-W-2Architektura starożytnego Egiptu. Architektura sakralna - Stare Państwo. Architektura sepulkralna i sakralna - Średnie Państwo. Osiedle i dom w Egipcie.
T-W-9Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.
T-W-1Architektura wczesnochrześcijańska w Rzymie
T-W-4Architektura gotycka w Anglii.
T-W-13Architektura zakonna w Polsce.
T-W-10Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu. Materiał budowlany i budowle inżynierskie. Obóz wojskowy - castrum romanum.
T-L-2Architektura przedromańska i romańska w Europie.
T-W-3Architektura starożytnego Egiptu - Nowe Państwo. Architektura Sakralna. Kanon świątyni. Architektura sepulkralna.
T-W-6Urbanistyka starożytnej Grecji.
T-W-11Grody i budownictwo grodowe w Polsce.
T-L-1Architektura i urbanistyka starożytnego Egiptu i starożytnej Mezopotamii.
T-W-4Architektura chrześcijańska Armenii i Gruzji.
T-W-11Urbanistyka i architektura starożytnego Rzymu. Fora Cesarskie. Świątynia. Bazylika. Łuk tryumfalny. Budowle użyteczności publicznej.
T-W-10Romanizm w Niemczech.
T-W-6Architektura gotycka we Włoszech.
T-W-9Obiekty użyteczności publicznej w starożytnej Grecji.
T-W-2Katedralna architektura gotycka we Francji.
T-W-7Katedry gotyckie w Polsce.
T-W-7Architektura antycznej Grecji. Porządki architektoniczne.
T-W-7Romańska architektura zakonna.
T-W-5Rozwiązanie przestrzenne i architektura w okresie egejskim.
T-W-14Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.
T-W-1Od romanizmu do gotyku.
T-L-2Architektura i urbanistyka starożytnej Grecji.
T-W-12Katedry i kolegiaty romańskie w Polsce.
T-L-1Architektura wczesnochrześcijańska i sztuka Islamu.
T-W-4Architektura starożytnego wschodu - Mezopotamia i Persja. Miasto. Pałac. Świątynia - ewolucja formy.
T-W-3Architektura wczesnochrześcijańska w Bizancjum i Rawennie.
T-L-3Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu.
T-L-1Architektura gotycka w Europie.
T-W-8Szkoły regionalne w romańskiej architekturze francuskiej.
T-W-2Architektura wczesnochrześcijańska w Palestynie i Syrii.
T-W-3Architektura zakonna na terenie Europy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze
S-3Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. Graficzny obraz dzieła architektonicznego przypomina oryginał.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-V/1-2-3_U01Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U09potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne, merytoryczne i techniczne z zakresu architektury, urbanistyki i innych dziedzin sztuki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Zdolność przedstawienia procesów ewolucji w dziedzinie budowy miast i osiedli w świecie starożytnym.
C-10Zrozumienie cech estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz konstrukcyjnych architektury średniowiecza.
C-4Zdolność przedstawienia procesów ewolucji architektury w świecie starożytnym.
C-8Zdolność przedstawienia procesów ewolucji w dziedzinie budowy miast i osiedli w okresie średniowiecza.
C-9Zdolność przedstawienia procesów ewolucji architektury w okresie średniowiecza.
C-5Zrozumienie cech estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz konstrukcyjnych architektury starożytności.
Treści programoweT-W-1Architektura starożytnego Egiptu - Stare Państwo. Architektura sepulkralna.
T-W-14Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.
T-W-5Architektura i sztuka Islamu.
T-W-1Od romanizmu do gotyku.
T-W-11Grody i budownictwo grodowe w Polsce.
T-W-6Architektura gotycka we Włoszech.
T-W-7Romańska architektura zakonna.
T-W-5Rozwiązanie przestrzenne i architektura w okresie egejskim.
T-W-7Katedry gotyckie w Polsce.
T-L-3Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu.
T-W-6Urbanistyka starożytnej Grecji.
T-W-12Katedry i kolegiaty romańskie w Polsce.
T-L-1Architektura gotycka w Europie.
T-L-3Architektura Romańska w Polsce.
T-W-6Architektura przedromańska i renesans karoliński.
T-L-1Architektura wczesnochrześcijańska i sztuka Islamu.
T-W-2Katedralna architektura gotycka we Francji.
T-W-4Architektura gotycka w Anglii.
T-W-9Romanizm we Włoszech.
T-W-8Szkoły regionalne w romańskiej architekturze francuskiej.
T-W-4Architektura chrześcijańska Armenii i Gruzji.
T-W-10Romanizm w Niemczech.
T-W-9Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.
T-W-7Architektura antycznej Grecji. Porządki architektoniczne.
T-L-2Architektura przedromańska i romańska w Europie.
T-W-5Architektura Gotycka w Niemczech.
T-L-1Architektura i urbanistyka starożytnego Egiptu i starożytnej Mezopotamii.
T-L-2Architektura gotycka w Polsce.
T-W-1Architektura wczesnochrześcijańska w Rzymie
T-W-3Architektura starożytnego Egiptu - Nowe Państwo. Architektura Sakralna. Kanon świątyni. Architektura sepulkralna.
T-W-4Architektura starożytnego wschodu - Mezopotamia i Persja. Miasto. Pałac. Świątynia - ewolucja formy.
T-L-2Architektura i urbanistyka starożytnej Grecji.
T-W-2Architektura starożytnego Egiptu. Architektura sakralna - Stare Państwo. Architektura sepulkralna i sakralna - Średnie Państwo. Osiedle i dom w Egipcie.
T-W-9Obiekty użyteczności publicznej w starożytnej Grecji.
T-W-13Architektura zakonna w Polsce.
T-W-2Architektura wczesnochrześcijańska w Palestynie i Syrii.
T-W-10Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu. Materiał budowlany i budowle inżynierskie. Obóz wojskowy - castrum romanum.
T-W-3Architektura wczesnochrześcijańska w Bizancjum i Rawennie.
T-W-11Urbanistyka i architektura starożytnego Rzymu. Fora Cesarskie. Świątynia. Bazylika. Łuk tryumfalny. Budowle użyteczności publicznej.
T-W-8Architektura sakralna antycznej Grecji.
T-W-8Architektura gotycka w Polsce.
T-W-3Architektura zakonna na terenie Europy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_CS1-V/1-3_K01Wyraża swoje poglądy na temat wartości historycznych obiektów architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K04jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-3Zdolność przedstawienia procesów ewolucji w dziedzinie budowy miast i osiedli w świecie starożytnym.
C-9Zdolność przedstawienia procesów ewolucji architektury w okresie średniowiecza.
C-10Zrozumienie cech estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz konstrukcyjnych architektury średniowiecza.
C-4Zdolność przedstawienia procesów ewolucji architektury w świecie starożytnym.
C-5Zrozumienie cech estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz konstrukcyjnych architektury starożytności.
C-8Zdolność przedstawienia procesów ewolucji w dziedzinie budowy miast i osiedli w okresie średniowiecza.
Treści programoweT-W-2Katedralna architektura gotycka we Francji.
T-W-4Architektura chrześcijańska Armenii i Gruzji.
T-W-7Architektura antycznej Grecji. Porządki architektoniczne.
T-L-1Architektura gotycka w Europie.
T-W-9Obiekty użyteczności publicznej w starożytnej Grecji.
T-W-3Architektura wczesnochrześcijańska w Bizancjum i Rawennie.
T-L-3Architektura Romańska w Polsce.
T-W-8Architektura sakralna antycznej Grecji.
T-W-2Architektura starożytnego Egiptu. Architektura sakralna - Stare Państwo. Architektura sepulkralna i sakralna - Średnie Państwo. Osiedle i dom w Egipcie.
T-W-10Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu. Materiał budowlany i budowle inżynierskie. Obóz wojskowy - castrum romanum.
T-W-6Architektura przedromańska i renesans karoliński.
T-W-5Architektura i sztuka Islamu.
T-W-8Szkoły regionalne w romańskiej architekturze francuskiej.
T-W-3Architektura starożytnego Egiptu - Nowe Państwo. Architektura Sakralna. Kanon świątyni. Architektura sepulkralna.
T-L-1Architektura wczesnochrześcijańska i sztuka Islamu.
T-W-7Katedry gotyckie w Polsce.
T-W-4Architektura starożytnego wschodu - Mezopotamia i Persja. Miasto. Pałac. Świątynia - ewolucja formy.
T-W-7Romańska architektura zakonna.
T-W-6Urbanistyka starożytnej Grecji.
T-W-4Architektura gotycka w Anglii.
T-W-12Katedry i kolegiaty romańskie w Polsce.
T-L-2Architektura gotycka w Polsce.
T-W-3Architektura zakonna na terenie Europy.
T-L-2Architektura przedromańska i romańska w Europie.
T-W-11Grody i budownictwo grodowe w Polsce.
T-W-8Architektura gotycka w Polsce.
T-W-1Architektura starożytnego Egiptu - Stare Państwo. Architektura sepulkralna.
T-W-1Od romanizmu do gotyku.
T-W-13Architektura zakonna w Polsce.
T-W-9Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.
T-W-14Urbanistyka miast średniowiecznych w Polsce.
T-W-5Rozwiązanie przestrzenne i architektura w okresie egejskim.
T-W-2Architektura wczesnochrześcijańska w Palestynie i Syrii.
T-L-2Architektura i urbanistyka starożytnej Grecji.
T-L-1Architektura i urbanistyka starożytnego Egiptu i starożytnej Mezopotamii.
T-W-11Urbanistyka i architektura starożytnego Rzymu. Fora Cesarskie. Świątynia. Bazylika. Łuk tryumfalny. Budowle użyteczności publicznej.
T-W-5Architektura Gotycka w Niemczech.
T-W-1Architektura wczesnochrześcijańska w Rzymie
T-L-3Architektura i urbanistyka starożytnego Rzymu.
T-W-10Romanizm w Niemczech.
T-W-6Architektura gotycka we Włoszech.
T-W-9Romanizm we Włoszech.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0