Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Chów strusi i emu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów strusi i emu
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość systematyki, podstaw anatomii, fizjologii, utrzymania i żywienia ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego użytkowania i żywienia stad reprodukcyjnych i towarowych strusi i emu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi.2
T-A-2Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania.2
T-A-3Specyfika żywienia bezgrzebieniowców, układ pokarmowy i trawienie.2
T-A-4Pasze stosowane w żywieniu i projektowanie zestawów paszowych.2
T-A-5Technika lęgów, pomoc podczas klucia, biologiczna analiza lęgów.2
T-A-6Ocena jakości jaj emu i strusia.2
T-A-7Mięsne użytkowanie bezgrzebieniowców użytkowych- wiek uboju, technika i rozbiór tuszy.2
T-A-8Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Stanowisko w systematyce, występowanie w naturze i biologia bezgrzebieniowców- struś, emu, nandu.2
T-W-2Stan obecny i znaczenie fermowego chowu bezgrzebieniowców w różnych krajach świata.2
T-W-3Anatomia i fizjologia emu i strusi- wybrane aspekty praktyczne.2
T-W-4Znaczenie i wykorzystanie produktów pochodzących od emu i strusi-mięso, jaja, olej, skóra, pióra.3
T-W-5Podstawy rozrodu, układ rozrodczy, dobór do rozpłodu. Użytkowanie nieśne.2
T-W-6Lęgi, wybór jaj do wylęgów, krajowy standard jaja wylęgowego strusia i emu.2
T-W-7Profilaktyka i wybrane choroby strusi i emu.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury fachowej zalecanej przez prowadzącego10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i wskazanych podręczników akademickich15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przygotowany w oparciu o prezentację multimedialną.
M-2Zajęcia praktyczne na fermie emu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Godzinne kolokwium w formie pisemnej sprawdzające wiedzę studentów po zrealizowaniu materiału ze wszystkich wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_U01
Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia, z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
2,0nie zna żadnych zasad utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców użytkowych, nie umie podać charakterystycznych cech jakości surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazać mozliwości ich wykorzystania. Nie ma podstawowych wiadomości na temat inkbacji jaj bezgrzebieniowców
3,0zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców, podaje charakterystykę wybranych cech jakości chociaż jednego z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców i umie wskazać mozliwości jego wykorzystania. Ma ogólną wiedzę na temat lęgów tych ptaków.
3,5zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców z podziałem na poszczególne gatunki (emu, strusi i nandu), charakteryzuje większość cech jakości chociaż dwóch z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców. Ma podstawowe wiadomości na temat techniki lęgów bezgrzebieniowców.
4,0zna zasady utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać podstawową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna podstawowe zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
4,5ma pogłębioną wiedzę na temat zasad utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
5,0ma pogłębioną wiedzę o zasadach utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać sposoby ich wykorzystania. Ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia inkubacji jaja emu, strusi i nandu i umie wskazać przyczyny obniżonej wylęgowości piskląt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_U01
Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia, z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.
2,0Nie potrafi zdefiniować potrzeby prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusi oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Nie potrafi ocenić jakości jaj emu i strusia. Nie potrafi zaprojektowac racjonalnego żywienia emu i strusi w oparciu o samodzielnie wykonane dawki żywieniowe.
3,0Potrafi ale tylko z pomocą nauczyciela zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Analizuje wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia ale niewiele wie o ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając liczne błędy
3,5Potrafi z niewielka pomocą nauczyciela zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Potrafi ocenić wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia ala niewiele wie o ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając tylko nieliczne błędy
4,0Potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Potrafi ocenić wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając tylko nieliczne błędy
4,5Potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Potrafi ocenić wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.
5,0Potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.

Literatura podstawowa

  1. Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., Emu, Wydawnictwo naukowe Akademii Rolniczej, Szczecin, 2007
  2. Horbańczuk J., Struś afrykański, AutoGraf, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Minnar P. Minnar M., The emu farmer’s handbook, Indua Company, Groveton Texas, 1993
  2. Drenowatz C., Ratite encyclopedia, Ratite Records Inc., San Antonio, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi.2
T-A-2Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania.2
T-A-3Specyfika żywienia bezgrzebieniowców, układ pokarmowy i trawienie.2
T-A-4Pasze stosowane w żywieniu i projektowanie zestawów paszowych.2
T-A-5Technika lęgów, pomoc podczas klucia, biologiczna analiza lęgów.2
T-A-6Ocena jakości jaj emu i strusia.2
T-A-7Mięsne użytkowanie bezgrzebieniowców użytkowych- wiek uboju, technika i rozbiór tuszy.2
T-A-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko w systematyce, występowanie w naturze i biologia bezgrzebieniowców- struś, emu, nandu.2
T-W-2Stan obecny i znaczenie fermowego chowu bezgrzebieniowców w różnych krajach świata.2
T-W-3Anatomia i fizjologia emu i strusi- wybrane aspekty praktyczne.2
T-W-4Znaczenie i wykorzystanie produktów pochodzących od emu i strusi-mięso, jaja, olej, skóra, pióra.3
T-W-5Podstawy rozrodu, układ rozrodczy, dobór do rozpłodu. Użytkowanie nieśne.2
T-W-6Lęgi, wybór jaj do wylęgów, krajowy standard jaja wylęgowego strusia i emu.2
T-W-7Profilaktyka i wybrane choroby strusi i emu.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury fachowej zalecanej przez prowadzącego10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i wskazanych podręczników akademickich15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych zasad utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców użytkowych, nie umie podać charakterystycznych cech jakości surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazać mozliwości ich wykorzystania. Nie ma podstawowych wiadomości na temat inkbacji jaj bezgrzebieniowców
3,0zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców, podaje charakterystykę wybranych cech jakości chociaż jednego z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców i umie wskazać mozliwości jego wykorzystania. Ma ogólną wiedzę na temat lęgów tych ptaków.
3,5zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców z podziałem na poszczególne gatunki (emu, strusi i nandu), charakteryzuje większość cech jakości chociaż dwóch z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców. Ma podstawowe wiadomości na temat techniki lęgów bezgrzebieniowców.
4,0zna zasady utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać podstawową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna podstawowe zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
4,5ma pogłębioną wiedzę na temat zasad utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
5,0ma pogłębioną wiedzę o zasadach utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać sposoby ich wykorzystania. Ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia inkubacji jaja emu, strusi i nandu i umie wskazać przyczyny obniżonej wylęgowości piskląt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_U01Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia, z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować potrzeby prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusi oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Nie potrafi ocenić jakości jaj emu i strusia. Nie potrafi zaprojektowac racjonalnego żywienia emu i strusi w oparciu o samodzielnie wykonane dawki żywieniowe.
3,0Potrafi ale tylko z pomocą nauczyciela zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Analizuje wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia ale niewiele wie o ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając liczne błędy
3,5Potrafi z niewielka pomocą nauczyciela zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Potrafi ocenić wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia ala niewiele wie o ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając tylko nieliczne błędy
4,0Potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Potrafi ocenić wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając tylko nieliczne błędy
4,5Potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Potrafi ocenić wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.
5,0Potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.