Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy kyno- i felinoterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy kyno- i felinoterapii
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotów: pies i jego rola w społeczeństwie, chów i hodowla kotów, hodowla i użytkowanie psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.3
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.3
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.5
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.3
T-W-5Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.3
T-W-6Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.3
T-W-7Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.3
T-W-8Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.5
T-W-9Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce, dyskusja i podsumowanie zajęć2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta ze wskazaną literaturą11
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego15
A-W-5zaliczenie pisemne1
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
ZO_2A_??_W02
wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-2T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
ZO_2A_K09R2A_K03InzA2_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
2,0wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii, ale nie potrafi ich zdefiniować i opisać. Wymienia niektóre korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii ale nie potrafi ich scharakteryzować
3,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne
3,5Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, popełnia nieliczne błędy
4,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
4,5Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
5,0Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach
ZO_2A_??_W02
wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
2,0Nie zna kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić.
3,0Zna część kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać.
3,5Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii.
4,0Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem ich cech psychicznych.
4,5Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie.
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie, także poza godzinami zajęć

Literatura podstawowa

  1. Bekasiewicz N.(pod.red.), Pies-terapeuta i przyjaciel rodziny, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008
  2. Bekasiewicz N.(pod.red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. różni, Mój Pies, Pies, Kynologia, Kocie Sprawy, periodyki tematyczne

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.3
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.3
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.5
T-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.3
T-W-5Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.3
T-W-6Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.3
T-W-7Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.3
T-W-8Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.5
T-W-9Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce, dyskusja i podsumowanie zajęć2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna studenta ze wskazaną literaturą11
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego15
A-W-5zaliczenie pisemne1
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.
T-W-2Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”.
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.
T-W-6Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii.
T-W-7Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii, ale nie potrafi ich zdefiniować i opisać. Wymienia niektóre korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii ale nie potrafi ich scharakteryzować
3,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne
3,5Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, popełnia nieliczne błędy
4,0Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
4,5Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii
5,0Bezbłędnie definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i bezbłędnie charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętam oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii, prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W02wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-W-4Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej.
T-W-5Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt.
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić.
3,0Zna część kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać.
3,5Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii.
4,0Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem ich cech psychicznych.
4,5Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami
C-2student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty
Treści programoweT-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami.
T-W-3Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji.
T-W-8Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. kozy, owce, lamy i alpaki, małe zwierzęta towarzyszące, delfinoterapia. Specyfika ośrodków w których najczęściej prowadzone są zajęcia z animaloterapii. Specyfika animaloterapii w opiece paliatywnej.
T-W-9Problemy współczesnej animaloterapii w Polsce, dyskusja i podsumowanie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie.
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów.
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie, także poza godzinami zajęć