Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Metody badań na zwierzętach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań na zwierzętach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zastosowania metod statystycznych w zootechnice. Podstawowe wiadomości z zakresu metod genetycznych chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt gospodarskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych, przygotowania redakcyjnego opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i ich wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe miary opisujęce szregi statystyczne i ich zastosowanie w doświadczxalnictwie.2
T-A-2Wybrane testy parametryczne dla określenia istotności między wartościami z grup i ich zastosowanie i odpowiedni dobór w doświadczeniach zootechnicznych.2
T-A-3Testy nieparametryczne oraza miary korelacji i regresji w doświadczniach, ich zastosowanie i interpretacja.2
T-A-4Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczenie.2
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. UKłady tabelaryczne. Ryciny. Wyukresy. Opis zestawień.2
T-A-6Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. POdsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu2
T-A-7Prezentacja i omówienie wykonanych projektów doświadczeń.3
15
laboratoria
T-L-1Przygotowanie projektu doświadczenia - wybór i uzasadnienie tematu, sprecyzowanie celu doświadczenia.2
T-L-2OPracowanie hipotezy roboczej, opis spodziewanych korzyści z doświadczenia.2
T-L-3Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.2
T-L-4OPracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.2
T-L-5Haramonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.2
T-L-6Przygotowanie kosztorysu doświadczenia. Elementy składowe kosztorysu. Przykłady kalkulacji ekonomicznej eksperymentu.2
T-L-7Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach3
15
wykłady
T-W-1Rys historyczny rozwoju metod doświadczalnych w Polsce i na świecie.2
T-W-2Podstawowe pojęcia i nazewnictwo w doświadczalnictwie. Cel nauk doświadczalnych2
T-W-3Znaczenie zmienności w wyborze zwierząt doświadczalnych. Czynniki wpływające na kształtowanie się wyników doświadczeń.2
T-W-4Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń różnego typu. Klasyfikacja doświadczeń. Typy doświadczeń zootechnicznych. Wybór tematu.4
T-W-5Hipoteza robocza. Wybór próby. Grupowanie zwierząt. Przyczyny powstawania błędów systematyczny w doświadczeniach i ich skutki.2
T-W-6Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt gospodarskich i doświadczalnych.4
T-W-7Dokonywanie i gromadzenie spostrzeżeń. Opracowanie i interpretacja wyników badań. Opis i przedstawienie wyników badań. Aspekty etyczne doświadczeń wykonywanych na zwierzętach2
T-W-8Typy publikacji naukowych, zasady pisania prac naukowych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.8
A-A-3Konsultacje z zakresu tematyki ćwiczeń6
A-A-4Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń1
30
laboratoria
A-L-1Udział zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie projektu badań i jego prezentacji10
A-L-3KOnsutacje z zakresu przygotowania projektu5
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Konsultacje z zakresu tematyki wykładów4
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Przygotanie projektów i ich prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_1_W01
zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_1_U01
Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U10R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_1_K01
Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_1_W01
zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
2,0
3,0Zna podstawowe zagadnienia z zakresu przygotowania, realizacji i analizy eksperymentów i badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_1_U01
Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
2,0
3,0Umie przygotować projekt badawczy korzystając z wielokrotnej konsultacji prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_1_K01
Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
2,0
3,0posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ruszczyc Z., Metodyka doświadczeń zootechnicznych, PWRiL, Warszawa, 1981, IV
  2. łubkowski Z., Metodyka doświadczalnictwa rolniczego, PWRiL, Warszawa, 1968
  3. Bochno R., Lewczuk A., Biometria stosowana. Przewodnik do ćwiczeń, Dz. Wyd. Olsztyn, Olsztyn, 1980
  4. Oktawa W., Elementy statystyki matematycznej i matodyka doświadczalnictwa, PWN, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Schmidt S., Zastosowanie metod statystycznych w zootechnice, PWRiL, Warszawa, 1973

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe miary opisujęce szregi statystyczne i ich zastosowanie w doświadczxalnictwie.2
T-A-2Wybrane testy parametryczne dla określenia istotności między wartościami z grup i ich zastosowanie i odpowiedni dobór w doświadczeniach zootechnicznych.2
T-A-3Testy nieparametryczne oraza miary korelacji i regresji w doświadczniach, ich zastosowanie i interpretacja.2
T-A-4Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczenie.2
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. UKłady tabelaryczne. Ryciny. Wyukresy. Opis zestawień.2
T-A-6Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. POdsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu2
T-A-7Prezentacja i omówienie wykonanych projektów doświadczeń.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie projektu doświadczenia - wybór i uzasadnienie tematu, sprecyzowanie celu doświadczenia.2
T-L-2OPracowanie hipotezy roboczej, opis spodziewanych korzyści z doświadczenia.2
T-L-3Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.2
T-L-4OPracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.2
T-L-5Haramonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.2
T-L-6Przygotowanie kosztorysu doświadczenia. Elementy składowe kosztorysu. Przykłady kalkulacji ekonomicznej eksperymentu.2
T-L-7Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny rozwoju metod doświadczalnych w Polsce i na świecie.2
T-W-2Podstawowe pojęcia i nazewnictwo w doświadczalnictwie. Cel nauk doświadczalnych2
T-W-3Znaczenie zmienności w wyborze zwierząt doświadczalnych. Czynniki wpływające na kształtowanie się wyników doświadczeń.2
T-W-4Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń różnego typu. Klasyfikacja doświadczeń. Typy doświadczeń zootechnicznych. Wybór tematu.4
T-W-5Hipoteza robocza. Wybór próby. Grupowanie zwierząt. Przyczyny powstawania błędów systematyczny w doświadczeniach i ich skutki.2
T-W-6Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt gospodarskich i doświadczalnych.4
T-W-7Dokonywanie i gromadzenie spostrzeżeń. Opracowanie i interpretacja wyników badań. Opis i przedstawienie wyników badań. Aspekty etyczne doświadczeń wykonywanych na zwierzętach2
T-W-8Typy publikacji naukowych, zasady pisania prac naukowych.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.8
A-A-3Konsultacje z zakresu tematyki ćwiczeń6
A-A-4Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział zajęciach15
A-L-2Samodzielne przygotowanie projektu badań i jego prezentacji10
A-L-3KOnsutacje z zakresu przygotowania projektu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Konsultacje z zakresu tematyki wykładów4
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_1_W01zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych, przygotowania redakcyjnego opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i ich wyników.
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia i nazewnictwo w doświadczalnictwie. Cel nauk doświadczalnych
T-W-3Znaczenie zmienności w wyborze zwierząt doświadczalnych. Czynniki wpływające na kształtowanie się wyników doświadczeń.
T-W-4Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń różnego typu. Klasyfikacja doświadczeń. Typy doświadczeń zootechnicznych. Wybór tematu.
T-W-5Hipoteza robocza. Wybór próby. Grupowanie zwierząt. Przyczyny powstawania błędów systematyczny w doświadczeniach i ich skutki.
T-W-6Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt gospodarskich i doświadczalnych.
T-W-7Dokonywanie i gromadzenie spostrzeżeń. Opracowanie i interpretacja wyników badań. Opis i przedstawienie wyników badań. Aspekty etyczne doświadczeń wykonywanych na zwierzętach
T-W-8Typy publikacji naukowych, zasady pisania prac naukowych.
T-W-1Rys historyczny rozwoju metod doświadczalnych w Polsce i na świecie.
T-A-1Podstawowe miary opisujęce szregi statystyczne i ich zastosowanie w doświadczxalnictwie.
T-A-2Wybrane testy parametryczne dla określenia istotności między wartościami z grup i ich zastosowanie i odpowiedni dobór w doświadczeniach zootechnicznych.
T-A-3Testy nieparametryczne oraza miary korelacji i regresji w doświadczniach, ich zastosowanie i interpretacja.
T-A-4Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczenie.
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. UKłady tabelaryczne. Ryciny. Wyukresy. Opis zestawień.
T-A-6Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. POdsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu
T-A-7Prezentacja i omówienie wykonanych projektów doświadczeń.
T-L-1Przygotowanie projektu doświadczenia - wybór i uzasadnienie tematu, sprecyzowanie celu doświadczenia.
T-L-2OPracowanie hipotezy roboczej, opis spodziewanych korzyści z doświadczenia.
T-L-3Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.
T-L-4OPracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.
T-L-5Haramonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.
T-L-6Przygotowanie kosztorysu doświadczenia. Elementy składowe kosztorysu. Przykłady kalkulacji ekonomicznej eksperymentu.
T-L-7Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Przygotanie projektów i ich prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zagadnienia z zakresu przygotowania, realizacji i analizy eksperymentów i badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_1_U01Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U10Ocenia słabe i mocne strony działań rozwiązujących zaistniałe problemy naukowe dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności w zakresie pracy naukowo-badawczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie przygotować projekt badawczy korzystając z wielokrotnej konsultacji prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_1_K01Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K06Potrafi wykorzystywać informacje z literatury krajowej i zagranicznej, baz danych oraz innych źródeł w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych, przygotowania redakcyjnego opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i ich wyników.
Treści programoweT-A-3Testy nieparametryczne oraza miary korelacji i regresji w doświadczniach, ich zastosowanie i interpretacja.
T-A-4Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w grupach doświadczalnych i ich zaznaczenie.
T-A-5Formy zestawiania danych doświadczalnych. UKłady tabelaryczne. Ryciny. Wyukresy. Opis zestawień.
T-A-6Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. POdsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu
T-A-7Prezentacja i omówienie wykonanych projektów doświadczeń.
T-L-1Przygotowanie projektu doświadczenia - wybór i uzasadnienie tematu, sprecyzowanie celu doświadczenia.
T-L-2OPracowanie hipotezy roboczej, opis spodziewanych korzyści z doświadczenia.
T-L-3Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór i grupowanie materiału doświadczalnego.
T-L-4OPracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów.
T-L-5Haramonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze.
T-L-6Przygotowanie kosztorysu doświadczenia. Elementy składowe kosztorysu. Przykłady kalkulacji ekonomicznej eksperymentu.
T-L-7Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Przygotanie projektów i ich prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0