Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_2A_??_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student, charakteryzuje jakość i możliwości wykorzystania surowca pierzarskiego. Zna metody klasyfikacji i oceny pierza oraz rozróżnia pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_2A_W09 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_W05 | wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA2_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z surowcem pierzarskim, sposobami pozyskiwania, przetwarzania, klasyfikacją i oceną pierza. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Rozwój pierzarstwa w kraju, światowy rynek pierza. Ekonomiczne i gospodarcze znaczenie pierza. Obrót pierzem. |
---|
T-W-2 | Sposoby pozyskiwania pierza. Opady ptaków – gatunki i podział. Czynniki wpływające na ilość i jakość pierza.Charakterystyka piór, rodzaje piór w zależność od ich rozmieszczenia na ciele ptaka, pierzenie się ptaków. |
T-W-3 | Zasady klasyfikacji i oceny pierza: badania organoleptyczne, badania analityczne. Szkodniki piór: rodzaje szkodników, szkodniki niszczące pióra na żywym ptaku, szkodniki zdjęte z ptasich piór, rodzaje uszkodzeń piór. |
T-W-4 | Procesy uszlachetniające pierze. Warunki magazynowania pierza, konserwacja surowców pierzarskich, przygotowanie surowców do produkcji. Produkcja pierza pościelowego: organizacja przerobu, sposoby sortowania. |
T-W-5 | Wyrób poduszek, pierzyn: odważanie, napełnianie i zszywanie, pakowanie wyrobów gotowych, ocena jakości produktów, użytkowanie i konserwacja wyrobów pościelowych. |
T-W-6 | Produkcja piór na cele ozdobne i specjalne: surowce na cele ozdobne, surowce na pióra przemysłowe, galanteryjne i specjalne. Wyrób piór kapeluszowych i funkcjonalnych: przygotowanie piór do barwienia, barwienie, lakierowanie piór, przycinanie i modelowanie, pakowanie piór. |
T-W-7 | Tkaniny do wyrobów pościelowych: rodzaje, magazynowanie tkanin, szycie wsyp i kołder. Organizacja produkcji wyrobów pościelowych i kołder: normalizacja wyrobów pościelowych, pierze i puch do wyrobów pościelowych i kołder. |
T-W-8 | Organizacja zakładu pierzarskiego. Laboratorium zakładowe: zadania, metody pracy, wyposażenie Końcowa ocena jakości półproduktów i wyrobów gotowych. Zasady rozliczenia produkcji. |
Metody nauczania | M-1 | Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
---|
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja. |
M-4 | Pokaz. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na
zajęciach. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student:
- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykladów
- nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność,
- nie potrafi rozróżnić pierza poszczególnych gatunków ptaków użytkowych,
- nie zna sposobów zagospodarowania surowca pierzarskiego oraz metod klasyfikacji i oceny jakości pierza |
3,0 | Student:
- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
- potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozróżnić pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych oraz wymienić niektóre metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza
- zna możliwości zagospodarowania surowca pierzarskiego |
3,5 | Student:
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
- potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela rozróżnić pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych
- potrafi wymienićmetody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza |
4,0 | Student:
- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
- samodzielnie identyfikuje pierze poszczegolnych gatunków ptaków uzytkowych
- zna metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza i opisuje większość z nich |
4,5 | Student:
w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy,
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów,
- samodzielnie identyfikuje pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych
- zna i opisuje metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza |
5,0 | Student:
- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą,
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
- samodzielnie identyfikuje pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych
- zna i opisuje metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza |