Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Agroturystyka
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w skali globalnej i lokalnej w aspekcie zrównoważonego rozwoju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza ochrony środowiska. Komponenty środowiska. Zasoby przyrody, ekosystemy i ich produktywność. Stan środowiska w skali globalnej i w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa zachodniopomorskiego. Zasady ochrony środowiska. Społeczno-ekonomiczne aspekty ochrony środowiska. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja najważniejszych zagrożeń współczesnego świata. Antropogenizacja zmian środowiskowych. Globalizacja. Wpływ człowieka na układy przyrodnicze w przeszłości i współcześnie. Model społeczeństwa konsumpcyjnego a zagadnienia ochrony środowiska. | 2 |
T-W-3 | Konwencje i inne międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska w skali globalnej. Prawo wspólnotowe. Przegląd wybranych konwencji dotyczących ochrony środowiska ratyfikowanych przez Polskę. | 2 |
T-W-4 | Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce. System prawny w Polsce (m.in. Prawo ochrony środowiska, Ustawa o odpadach, Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowanie niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej, Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Prawo wodne, Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych, Prawo geologiczne i górnicze). Instytucje nadzorujące ochronę środowiska w Polsce | 4 |
T-W-5 | Polityka ekologiczna państwa a filozofia zrównoważonego rozwoju. Idea zrównoważonego rozwoju. Ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska. Dobrowolne instrumenty ochrony środowisko. Etyka i filozofia ekologiczna. Eko-terroryzm. Pro środowiskowe ruchy społeczne w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie środowiskiem. Technologie proekologiczne System zarządzania środowiskiem i jego ocena. "Czystsza produkcja" jako filozofia i strategia ochrony środowiska. Finansowanie inwestycji ochrony środowiska. Wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego w zakładach przemysłowych. | 2 |
T-W-7 | Równowaga chemiczna środowiska. Migracja pierwiastków w biosferze. Źródła i główne rodzaje zanieczyszczeń wytwarzanych przez energetykę i przemysł. Odpady i zanieczyszczenia komunalne. Problem ich składowania oraz nowe możliwości utylizacji wynikające z rozwoju nauk biologicznych. Wpływ postaw konsumenckich na stan środowiska. Odzysk surowców wtórnych, recykling. Odpady uciążliwe. | 2 |
T-W-8 | Konwencjonalne i alternatywne źródła energii. Klasyfikacja źródeł energii. Energetyka konwencjonalna. Techniki wytwarzania energii z kopalnych surowców energetycznych i ich oddziaływanie na środowisko przyrodnicze. Źródła energii odnawialnej (energia wody, geotermia, energia wiatru, energia słoneczna, biomasa). Energetyka jądrowa. Światowy kryzys surowcowy. Zajęcia terenowe w Ośrodku Energii Odnawialnej w Ostoi. | 4 |
T-W-9 | Ziemski kryzys: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze. Zanieczyszczenia wywołane przez produkcję rolną i hodowlaną. Problemy zanieczyszczenia żywności. | 2 |
T-W-10 | Ekosystem wodny Ziemi. Źródła zanieczyszczeń wody i ich specyfika. Procesy odnowy i uzdatniana wody (metody mechaniczne, fizyczne, chemiczne, biologiczne). Rola nauk przyrodniczych w redukcji zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych.Zajęcia terenowe – Oczyszczalnia ścieków „Pomorzany”. | 4 |
T-W-11 | Monitoring środowiska. Zasady i możliwości prowadzenia badań w zakresie ochrony środowiska. Sieć państwowego monitoringu ochrony środowiska (zadania, instytucje, sposób organizacji). Ocena jakości i wykorzystanie danych monitoringowych (raporty o stanie środowiska). | 2 |
T-W-12 | Bioindykacja – wskaźniki biologiczne w ocenie stanu jakości środowiska (skala porostowa). | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | film dydakyczny |
M-3 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_21_W01 - student ma wiedzę na temat problemów ochrony środowiska oraz zasad i celów zrównoważonego rozwoju. - studentz charakteryzuje instrumenty polityki ekologicznej oraz objaśnia metody ochrony środowiska przy różnych formach działalności rolniczej | ZO_2A_W08 | R2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_21_U01 Student, w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz umiejętność analizowania zjawisk i procesów zachodzących między działalnością człowieka a środowiskiem naturalnym, wyprowadza wnioski i formułuje własne zdanie. Student analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania różnych form działalności rolniczej na środowisko | ZO_2A_U09 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_21_K01 student potrafi pracować w zespole i wspólnie rozwiązywać postawione przed grupą problemy | ZO_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K02 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-11, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_21_W01 - student ma wiedzę na temat problemów ochrony środowiska oraz zasad i celów zrównoważonego rozwoju. - studentz charakteryzuje instrumenty polityki ekologicznej oraz objaśnia metody ochrony środowiska przy różnych formach działalności rolniczej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić bez objaśniania : wybrane problemy ochrony srodowiska, instrumenty polityki ekologicznej oraz metody ochrony środowiska przy różnych formach działalności rolniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_21_U01 Student, w oparciu o wiedzę teoretyczną oraz umiejętność analizowania zjawisk i procesów zachodzących między działalnością człowieka a środowiskiem naturalnym, wyprowadza wnioski i formułuje własne zdanie. Student analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania różnych form działalności rolniczej na środowisko | 2,0 | |
3,0 | student analizuje ale nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_21_K01 student potrafi pracować w zespole i wspólnie rozwiązywać postawione przed grupą problemy | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa., 2012
- Lipiński A., Prawne podstawy ochrony środowiska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2010
- Kozłowski S., Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2006
- Kowal A. L., Świderska Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Duer I., Fotyma M., Madej A., 7. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004