Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Agroturystyka

Sylabus przedmiotu Pies i jego rola w społeczeństwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pies i jego rola w społeczeństwie
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka i pochodzenie psa domowego. Przesłanki i fazy udomowienia psa2
T-W-2Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego.2
T-W-3Ważniejsze kierunki użytkowania psa2
T-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka2
T-W-5Pies a prawo, właściciel psa a prawo2
T-W-6Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów2
T-W-7Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów2
T-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-W-3Analiza aktów prawnych pod kątem praw zwierząt3
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-6Zaliczenie pisemne zajęć1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A11_W01
Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica
ZO_2A_W02, ZO_2A_W08R2A_W02, R2A_W06, R2A_W08InzA2_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZO_2A_A11_W02
Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
ZO_2A_W02, ZO_2A_W08R2A_W02, R2A_W06, R2A_W08InzA2_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A11_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych"
ZO_2A_K07, ZO_2A_K08, ZO_2A_K09R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ZO_2A_A11_K02
Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
ZO_2A_K08R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A11_W01
Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica
2,0Student nie jest w stanie podać żadnych korzyści jakie niesie dla człowieka kontakt z psem
3,0Student jest w stanie wymienić kilka korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem
3,5Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać
4,0Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać podając przykłady
4,5Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, kilka z nich potrafi opisać podając przykłady
5,0Student jest w stanie definiować i opisywać wiele korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, wiele z nich potrafi poprzeć przykładami
ZO_2A_A11_W02
Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
2,0Student nie zna żadnych typów użytkowych psów
3,0Student potrafi wymienić kilka typów użytkowych psów
3,5Student wymienia i charakteryzuje kilka typów użytkowych psów
4,0Student charakteryzuje typy użytkowe psów, podaje przykłady rasy predysponowanych do określonych zadań
4,5Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
5,0Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań, potrafi to uzasadnić

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A11_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych"
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
3,0Student ma nikłą świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
3,5Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
4,0Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
4,5Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych", czuje się odpowiedzialny za bezdomne psy
ZO_2A_A11_K02
Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
2,0Nie ma świadomości niebezpieczeństwa w pracy z psami
3,0Ma nikłą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; nie wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
3,5Ma małą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
4,0Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
4,5Ma dużą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
5,0Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych, potrafi opisać niebezpieczeńswta płynące z pracy z psami

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Okiem psa, PWRiL, Warszawa, 1994
  2. Kilcommons B., Wilson S., Mój pies świadczy o mnie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1996
  3. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  4. Morris D., Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Krämer E., Psy, rasy: charakter i utrzymanie, MULTICO, Warszawa, 1997
  2. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i pochodzenie psa domowego. Przesłanki i fazy udomowienia psa2
T-W-2Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego.2
T-W-3Ważniejsze kierunki użytkowania psa2
T-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka2
T-W-5Pies a prawo, właściciel psa a prawo2
T-W-6Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów2
T-W-7Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów2
T-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-W-3Analiza aktów prawnych pod kątem praw zwierząt3
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-6Zaliczenie pisemne zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A11_W01Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka
Treści programoweT-W-2Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego.
T-W-3Ważniejsze kierunki użytkowania psa
T-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie podać żadnych korzyści jakie niesie dla człowieka kontakt z psem
3,0Student jest w stanie wymienić kilka korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem
3,5Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać
4,0Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać podając przykłady
4,5Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, kilka z nich potrafi opisać podając przykłady
5,0Student jest w stanie definiować i opisywać wiele korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, wiele z nich potrafi poprzeć przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A11_W02Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka
Treści programoweT-W-2Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego.
T-W-3Ważniejsze kierunki użytkowania psa
T-W-1Charakterystyka i pochodzenie psa domowego. Przesłanki i fazy udomowienia psa
T-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych typów użytkowych psów
3,0Student potrafi wymienić kilka typów użytkowych psów
3,5Student wymienia i charakteryzuje kilka typów użytkowych psów
4,0Student charakteryzuje typy użytkowe psów, podaje przykłady rasy predysponowanych do określonych zadań
4,5Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
5,0Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań, potrafi to uzasadnić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A11_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
ZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka
Treści programoweT-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie
T-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka
T-W-5Pies a prawo, właściciel psa a prawo
T-W-6Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów
T-W-7Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
3,0Student ma nikłą świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
3,5Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
4,0Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
4,5Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych", czuje się odpowiedzialny za bezdomne psy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A11_K02Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka
Treści programoweT-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie
T-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka
T-W-5Pies a prawo, właściciel psa a prawo
T-W-6Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów
T-W-7Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości niebezpieczeństwa w pracy z psami
3,0Ma nikłą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; nie wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
3,5Ma małą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
4,0Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
4,5Ma dużą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
5,0Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych, potrafi opisać niebezpieczeńswta płynące z pracy z psami