Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Agroturystyka
Sylabus przedmiotu Podstawy epizootiologii i epidemiologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy epizootiologii i epidemiologii | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i immunologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epizootycznymi i epidemiologicznymi zachodzącymi w populacjach zwierząt i ludzi, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. | 2 |
T-W-2 | Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. | 2 |
T-W-3 | Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym. | 2 |
T-W-4 | Postępowanie przeciwepizootyczne i przeciwepidemiczne. | 2 |
T-W-5 | Metody diagnostyczne wykorzystywane w dochodzeniu epizootycznym i epidemiologicznym. | 3 |
T-W-6 | Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające. | 2 |
T-W-7 | Zakaźne zatrucia pokarmowe. | 2 |
T-W-8 | Wybrane choroby bakteryjne o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym: wąglik, tężec, listerioza i borelioza. | 4 |
T-W-9 | Występowanie i charakterystyka riketsjoz. | 1 |
T-W-10 | Dermatofitozy i parazytozy. | 2 |
T-W-11 | Grypa – aspekty kliniczne, epidemiologiczne, molekularne podłoże patogenności wirusa grypy. | 2 |
T-W-12 | Wirusy wywołujące gorączki krwotoczne – poszukiwanie rezerwuaru i diagnozowanie. | 2 |
T-W-13 | HIV/AIDS – możliwości zastosowania nowych terapii. Zakażenia odzwierzęce w AIDS. | 2 |
T-W-14 | Wścieklizna – aspekty kliniczne, epizootyczne i epidemiologiczne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 9 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Opis i wyjaśnienie |
M-3 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przyswajania treści wykładowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej i ustnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZA-O4.2_W01 Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby. | ZO_2A_W05 | R2A_W01, R2A_W06 | InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZA-O4.2_U01 Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | ZO_2A_U08, ZO_2A_U09 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZA-O4.2_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | ZO_2A_K08 | R2A_K05, R2A_K06 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZA-O4.2_W01 Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby. | 2,0 | Student nie potrafi charakteryzować aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywać czynników warunkujących wystąpienie choroby; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu charakteryzowania aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat charakteryzowania aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZA-O4.2_U01 Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | 2,0 | Student nie potrafi zweryfikować skuteczności leczenia i profilaktyki. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
4,5 | Student potrafi dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZA-O4.2_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | 2,0 | Student nie jest zdolny do organizacji badań, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami. |
3,0 | Student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. |
Literatura podstawowa
- Brzeziński Z., Epidemiologia kliniczna, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
- Jabłoński L., Epidemiologia. Podręcznik dla lekarzy i studentów., Wyd. Folium, Lublin, 1999
- Kayser F. H., Bienz K. A., Eckert J., Zinkernagel R. M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1994
- Tomaszewski J. J., Diagnostyka laboratoryjna, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1993
- Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
- Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
- Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992
- Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Collier L., Oxford J., Wirusologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001