Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 92 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 8 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom niezbędnej wiedzy z zakresu opieki nad zwierzętami trafiającymi do ośrodków ratujących dzikie zwierzęta.
C-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opis gatunków najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce2
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenie i przygotowania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego2
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa2
T-A-4Podsumowanie wykładów i ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta1
T-W-2Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta1
T-W-3Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie1
T-W-4Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi2
T-W-5Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi2
T-W-6Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń8
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
M-2Film edukacyjny
M-3Konwersacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_W01
Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
C-1T-A-1, T-W-6, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_U01
Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
C-2T-W-4, T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-A-2, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_K01
Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
C-2T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-A-3M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_W01
Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
2,0Student nie potrafi objaśnić zasad postępowania ze zwierzętami dziki rannymi i chorymi
3,0Student potrafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi w stopniu dostatecznym
3,5Student potafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikim rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
4,0Student potrafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikajace z takiego kontaktu
4,5Student potafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
5,0Student potrafi objaśnić wszystkie zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_U01
Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
2,0Student nie potrafi ocenić potrzeb i celowości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,0Student potrafi ocenić potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
3,5Student potrafi ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
4,0Student potrafi dobrze ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
4,5Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich rannych i chorych zwierząt
5,0Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt rannych i chorych oraz korzystać świadomie z dostępnego piśmiennictwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O7.7_K01
Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
2,0Student nie nabywa wrażliwości na potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
3,0Student w stopniu dostatecznym nabywa wrażliwość na potrzeby prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,5Student jest świadomy i otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
4,0Student nabywa wrażliwości oraz jest otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
4,5Student nabywa wrażliwości oraz jest w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
5,0Student nabywa wrażliwości, jest świadomy im w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych, jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Kruszewicz A.,G., Czujkowslka A., Zwierzęta w mieście. Interwencje, MULTIKO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007, 1, Poradnik dla służb miejskich i lekarzy wetrynarii
  2. Bolesław Kurzępa, Ochrona zwierząt – przepisy, piśmiennictwo, Studio STO, Bielsko Biała, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Szymański, Lekarz domowy naturalny dla naszych braci mniejszych, OFFICYNA, Warszawa, 1991
  2. Sejm RP, Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r o ochronie zwierząt, Sejm RP, Warszawa, 1997, (Dz. U; 2003; Nr 106; poz.1002 z późn. zm.)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opis gatunków najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce2
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenie i przygotowania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego2
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa2
T-A-4Podsumowanie wykładów i ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta1
T-W-2Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta1
T-W-3Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie1
T-W-4Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi2
T-W-5Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi2
T-W-6Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O7.7_W01Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom niezbędnej wiedzy z zakresu opieki nad zwierzętami trafiającymi do ośrodków ratujących dzikie zwierzęta.
Treści programoweT-A-1Opis gatunków najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce
T-W-6Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach
T-A-4Podsumowanie wykładów i ćwiczeń
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
T-W-2Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenie i przygotowania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego
T-W-4Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi
T-W-5Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
M-2Film edukacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić zasad postępowania ze zwierzętami dziki rannymi i chorymi
3,0Student potrafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi w stopniu dostatecznym
3,5Student potafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikim rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
4,0Student potrafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikajace z takiego kontaktu
4,5Student potafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
5,0Student potrafi objaśnić wszystkie zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O7.7_U01Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.
Treści programoweT-W-4Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
T-W-3Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie
T-W-6Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach
T-W-2Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenie i przygotowania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego
T-W-5Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
Metody nauczaniaM-2Film edukacyjny
M-3Konwersacje
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić potrzeb i celowości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,0Student potrafi ocenić potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
3,5Student potrafi ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
4,0Student potrafi dobrze ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
4,5Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich rannych i chorych zwierząt
5,0Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt rannych i chorych oraz korzystać świadomie z dostępnego piśmiennictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O7.7_K01Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.
Treści programoweT-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenie i przygotowania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego
T-A-1Opis gatunków najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta
T-W-5Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Metody nauczaniaM-3Konwersacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabywa wrażliwości na potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
3,0Student w stopniu dostatecznym nabywa wrażliwość na potrzeby prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,5Student jest świadomy i otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
4,0Student nabywa wrażliwości oraz jest otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
4,5Student nabywa wrażliwości oraz jest w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
5,0Student nabywa wrażliwości, jest świadomy im w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych, jest kreatywny