Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy introdukcji wybranych gatunków zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy introdukcji wybranych gatunków zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia kręgowców, etologia, wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, chów i hodowla przeżuwaczy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Możliwości introdukcji innych gatunków zwierząt w środowisku występowania wolnożyjących przeżuwaczy na podstawie bażanta.2
T-A-2Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji w powiązaniu z występowaniem określonych gatunków przeżuwaczy.2
T-A-3Jelenie i sarny podstawowe wolno żyjące gatunki przeżuwaczy w ekosystemach Polski.2
T-A-4Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych.2
T-A-5Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy.3
T-A-6Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu.4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z introdukcją.3
T-W-2Możliwości introdukcji przeżuwaczy w Polsce i na kontynencie europejskim.2
T-W-3Próby odtworzenia tura oraz reintrodukcja żubra i łosia przykład korzystnego wpływu człowieka na ekosystem.2
T-W-4Introdukcja bizona i daniela możliwości hodowli w warunkach krajowych ekosystemów, zagrożenia wynikające z wprowadzania nowych gatunków do ekosystemów.2
T-W-5Introdukcja muflona i reintrodukcja kozicy tatrzańskiej.2
T-W-6Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie.2
T-W-7Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Studiowanie literatury związanej z tematem bieżących zajęć.7
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.2
A-A-4Przygotowanie prezentacji i jej omówenie.6
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O143_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania.
ZO_1A_W12, ZO_1A_W01, ZO_1A_W04R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05C-1T-W-2, T-A-6, T-A-2, T-W-6, T-A-1, T-W-4, T-A-4, T-A-5M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O143_U01
Student potrafi scharakteryzować środowisko życia wybranych do introdukcji przeżuwaczy. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zaplanować projekt introdukcji wybranego gatunku uwzględniając warunki panujące na terenie planowanych wsiedleń, przewidując zagrożenia, szacując koszty i ewentualne straty.
ZO_1A_U14, ZO_1A_U01, ZO_1A_U09R1A_U01, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01C-1T-A-1, T-W-6, T-A-6, T-A-2, T-W-5, T-A-5, T-A-3M-4, M-1, M-3, M-2S-4, S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O143_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Studentowi nie sprawia trudności pozyskiwanie informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł informacyjnych.
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-1T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-W-6, T-A-5, T-A-2M-3, M-1, M-2, M-4S-4, S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O143_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z introdukcją. Nie opanował podstawowych wiadomości dotyczących biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i nie zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska.
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z introdukcją. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. W stopniu dostatecznym przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie.
3,5Student umiejętnie posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań.
4,0Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. W szerszym stopniu opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Z niewielką pomocą opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy. Przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań.
4,5Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. W szerszym stopniu opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Samodzielnie opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy i przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. Ma podstawową wiedzę z zakresu ustawodawstwa oraz przepisów prawnych regulujący ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi.
5,0Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. Bardzo dobrze opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Samodzielnie opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy i przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. Ma podstawową wiedzę z zakresu ustawodawstwa oraz przepisów prawnych regulujący ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi. Potrafi zaplanować introdukcję wybranej rodzimej rasy zwierząt przeżuwających jako elementu bioróżnorodności wybranego ekosystemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O143_U01
Student potrafi scharakteryzować środowisko życia wybranych do introdukcji przeżuwaczy. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zaplanować projekt introdukcji wybranego gatunku uwzględniając warunki panujące na terenie planowanych wsiedleń, przewidując zagrożenia, szacując koszty i ewentualne straty.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować introdukcję/reintrodukcję wybranego gatunku. W sposób ogólny analizuje uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne przy zakładaniu hodowli zamkniętych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O143_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Studentowi nie sprawia trudności pozyskiwanie informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł informacyjnych.
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Doroszewski W., Słownik poprawnej polszczyzny., PWN., Warszawa., 1987
  2. Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne., PWN., Warszawa., 2002
  3. Olszewska-Torbe A., Preś A., Natura 2000 nad Zalewem Szczecińskim., Buchalter., Szczecin, 2005
  4. Nicolle C., Świat dzikich zwierząt - encyklopedia Larousse., Ediciones Altaya., Warszawa, 2000
  5. www., Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych., (IUCN Red List of Threatened Species), 2009, Aktual. 2009.

Literatura dodatkowa

  1. Elton Ch.S., Ekologia inwazji zwierząt i roślin., PWR i L., Warszawa., 1967
  2. Wilson E., Reeder M., Mammal Species of the World. A Taxomic and Geographic Reference., Johns Hopkins University Press., 2005
  3. Szarski H., Historia zwierząt kręgowych., PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Możliwości introdukcji innych gatunków zwierząt w środowisku występowania wolnożyjących przeżuwaczy na podstawie bażanta.2
T-A-2Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji w powiązaniu z występowaniem określonych gatunków przeżuwaczy.2
T-A-3Jelenie i sarny podstawowe wolno żyjące gatunki przeżuwaczy w ekosystemach Polski.2
T-A-4Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych.2
T-A-5Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy.3
T-A-6Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z introdukcją.3
T-W-2Możliwości introdukcji przeżuwaczy w Polsce i na kontynencie europejskim.2
T-W-3Próby odtworzenia tura oraz reintrodukcja żubra i łosia przykład korzystnego wpływu człowieka na ekosystem.2
T-W-4Introdukcja bizona i daniela możliwości hodowli w warunkach krajowych ekosystemów, zagrożenia wynikające z wprowadzania nowych gatunków do ekosystemów.2
T-W-5Introdukcja muflona i reintrodukcja kozicy tatrzańskiej.2
T-W-6Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie.2
T-W-7Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Studiowanie literatury związanej z tematem bieżących zajęć.7
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.2
A-A-4Przygotowanie prezentacji i jej omówenie.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O143_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt przeżuwających oraz warunki w jakich powinny przebywać z uwzględnieniem ptactwa żyjącego na danym terenie i występujących drapieżników. Potrafi zaproponować sposoby prawidłowej introdukcji na wybranym terenie uwzględniając gatunek wsiedlany, dostosowując wielkość populacji do pojemności środowiska ich bytowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych.
Treści programoweT-W-2Możliwości introdukcji przeżuwaczy w Polsce i na kontynencie europejskim.
T-A-6Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu.
T-A-2Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji w powiązaniu z występowaniem określonych gatunków przeżuwaczy.
T-W-6Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie.
T-A-1Możliwości introdukcji innych gatunków zwierząt w środowisku występowania wolnożyjących przeżuwaczy na podstawie bażanta.
T-W-4Introdukcja bizona i daniela możliwości hodowli w warunkach krajowych ekosystemów, zagrożenia wynikające z wprowadzania nowych gatunków do ekosystemów.
T-A-4Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych.
T-A-5Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Metoda projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z introdukcją. Nie opanował podstawowych wiadomości dotyczących biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i nie zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska.
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z introdukcją. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. W stopniu dostatecznym przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie.
3,5Student umiejętnie posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań.
4,0Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. W szerszym stopniu opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Z niewielką pomocą opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy. Przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań.
4,5Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. W szerszym stopniu opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo działania zmierzające do introdukcji bądź reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Samodzielnie opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy i przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. Ma podstawową wiedzę z zakresu ustawodawstwa oraz przepisów prawnych regulujący ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi.
5,0Student prawidłowo posługuje się pojęciami związanymi z introdukcją. Bardzo dobrze opanował wiadomości dotyczące biologii dziko i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i zna możliwości ich introdukowania w określone środowiska. Zna możliwości introdukcji przeżuwaczy w różnych ekosystemach w Polsce i na świecie. Umiejętnie dobiera inne gatunki zwierząt w celu ich introdukcji uwzględniając środowisko życia wolnożyjących przeżuwaczy. Samodzielnie opracowuje założenia do reintrodukcji bądź introdukcji wybranych przeżuwaczy i przygotowuje projekt introdukcji wybranego gatunku zwierząt przeżuwających na wyznaczonym przez prowadzącego terenie uwzględniając pozytywne i negatywne skutki działań. Ma podstawową wiedzę z zakresu ustawodawstwa oraz przepisów prawnych regulujący ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi. Potrafi zaplanować introdukcję wybranej rodzimej rasy zwierząt przeżuwających jako elementu bioróżnorodności wybranego ekosystemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O143_U01Student potrafi scharakteryzować środowisko życia wybranych do introdukcji przeżuwaczy. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien zaplanować projekt introdukcji wybranego gatunku uwzględniając warunki panujące na terenie planowanych wsiedleń, przewidując zagrożenia, szacując koszty i ewentualne straty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
ZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych.
Treści programoweT-A-1Możliwości introdukcji innych gatunków zwierząt w środowisku występowania wolnożyjących przeżuwaczy na podstawie bażanta.
T-W-6Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie.
T-A-6Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu.
T-A-2Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji w powiązaniu z występowaniem określonych gatunków przeżuwaczy.
T-W-5Introdukcja muflona i reintrodukcja kozicy tatrzańskiej.
T-A-5Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy.
T-A-3Jelenie i sarny podstawowe wolno żyjące gatunki przeżuwaczy w ekosystemach Polski.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektu.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować introdukcję/reintrodukcję wybranego gatunku. W sposób ogólny analizuje uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne przy zakładaniu hodowli zamkniętych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O143_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Studentowi nie sprawia trudności pozyskiwanie informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł informacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących biologii dziko- i półdzikożyjących zwierząt przeżuwających i możliwości ich introdukowania w określone środowiska przyrodnicze oraz możliwości wykorzystanie introdukcji zwierząt gospodarskich w programach rolnośrodowiskowych.
Treści programoweT-A-3Jelenie i sarny podstawowe wolno żyjące gatunki przeżuwaczy w ekosystemach Polski.
T-A-1Możliwości introdukcji innych gatunków zwierząt w środowisku występowania wolnożyjących przeżuwaczy na podstawie bażanta.
T-A-6Wizualizacja projektu introdukcji gatunków przeżuwaczy. Prezentacja oraz zaliczenie przygotowanego projektu.
T-A-4Możliwości hodowli egzotycznych gatunków przeżuwaczy w warunkach krajowych. Podstawowe normy utrzymania dla zwierząt przeżuwających w hodowlach zamkniętych.
T-W-6Rodzime rasy bydła, owiec i kóz jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w ekosystemie.
T-A-5Opracowanie założeń do projektu reintrodukcji wybranych gatunków przeżuwaczy.
T-A-2Ptaki wolnożyjące – podstawowy element ekosystmu i tworzenia bioróżnorodności, zależność ich występowania i możliwości reintrodukcji w powiązaniu z występowaniem określonych gatunków przeżuwaczy.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Metoda projektu.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0