Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 35 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 25 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej uzytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
C-4zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobnuczy pszczól2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka4
T-L-10Wprawianie węzy2
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd4
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach2
T-L-13Wytop wosku2
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego2
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń1
35
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoly2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni2
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół4
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
T-W-12Sprawdzian wiadomości z wykladów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach35
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_W01
student potrafi objaśnic funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzace rodzine pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-5S-1
ZO_1A_ZO-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2T-W-6, T-W-11, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1, M-3, M-5S-2
ZO_1A_ZO-S-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, choroby roztoczowej, warrozy,
ZO_1A_U09R1A_U06C-3T-L-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2
ZO_1A_ZO-S-C8_U03
ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2, C-4T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-L-7, T-L-10, T-L-11M-1, M-4, M-5S-3
ZO_1A_ZO-S-C8_U04
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
ZO_1A_U09R1A_U06C-3T-L-9M-3, M-4, M-5S-4, S-3, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-2M-3, M-4S-4
ZO_1A_ZO-S-C8_K02
nabiera umiejetności pracy w zespole
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-2M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
2,0nie potrafi objaśnić funkcjonowania rodziny pszczelej na przestrzeni roku, nie zna postaci tworząch rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy rośłin
3,0ma podstawowe wiadomości o życiu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, potrafi wymienić postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ale nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,5ma zadawalajace wiadomości o życiu rodziny pszcelej ma przestrzeni roku, zna i charakteryzuje pobieżnie postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ogólnie znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
4,0ma dobre wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy większości roślin entomofilnych
4,5ma ponad oobre wiadomości wiadomości ofunkcjonowaniu rodziny pszczelej na [rzestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna bardzo dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy wiekszości roślin entomofilnych
5,0ma pełne wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie wchodzące w sklad rodziny pszczelej ze wskazaniem powiązanń miedzy nimi, zna nie tylko znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych ale ma więdzę jak je wykorzystać do ich zapylania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_U03
ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
2,0brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym
3,5ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający
4,0ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie
4,5ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce
5,0ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin.
ZO_1A_ZO-S-C8_U04
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
2,0nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy
3,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy
3,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy
4,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia
4,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem
5,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C8_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu
ZO_1A_ZO-S-C8_K02
nabiera umiejetności pracy w zespole
2,0brak umiejetnosci pracy w zespole
3,0dostateczna umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania
5,0ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobnuczy pszczól2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka4
T-L-10Wprawianie węzy2
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd4
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach2
T-L-13Wytop wosku2
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego2
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń1
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoly2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni2
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół4
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
T-W-12Sprawdzian wiadomości z wykladów1
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach35
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_W01student potrafi objaśnic funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzace rodzine pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej uzytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły
T-W-3Anatomia pszczoly
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy
T-L-2Sekcja pszczoły
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-4Rozwój osobnuczy pszczól
T-L-5Budowa gniazda pszczół
T-L-6Porozumiewanie się pszczół
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_W02student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-W-7Wychów matek i trutni
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin
T-W-11Zakłdanie pasieki
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy
T-L-2Sekcja pszczoły
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-4Rozwój osobnuczy pszczól
T-L-5Budowa gniazda pszczół
T-L-6Porozumiewanie się pszczół
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi objaśnić funkcjonowania rodziny pszczelej na przestrzeni roku, nie zna postaci tworząch rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy rośłin
3,0ma podstawowe wiadomości o życiu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, potrafi wymienić postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ale nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,5ma zadawalajace wiadomości o życiu rodziny pszcelej ma przestrzeni roku, zna i charakteryzuje pobieżnie postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ogólnie znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
4,0ma dobre wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy większości roślin entomofilnych
4,5ma ponad oobre wiadomości wiadomości ofunkcjonowaniu rodziny pszczelej na [rzestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna bardzo dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy wiekszości roślin entomofilnych
5,0ma pełne wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie wchodzące w sklad rodziny pszczelej ze wskazaniem powiązanń miedzy nimi, zna nie tylko znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych ale ma więdzę jak je wykorzystać do ich zapylania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-W-11Zakłdanie pasieki
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece
T-L-10Wprawianie węzy
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-L-13Wytop wosku
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, choroby roztoczowej, warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_U03ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-4zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-W-7Wychów matek i trutni
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
T-W-11Zakłdanie pasieki
T-L-7Budowa i systemy uli
T-L-10Wprawianie węzy
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie
3,0ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym
3,5ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający
4,0ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie
4,5ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce
5,0ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_U04umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy
3,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy
3,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy
4,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia
4,5potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem
5,0potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_K01nabiera umiejętnosci pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C8_K02nabiera umiejetności pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetnosci pracy w zespole
3,0dostateczna umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania
5,0ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu