Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki zachowania zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy genetyki zachowania zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Genetyka ogólna

Cele przedmiotu

dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.3
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.3
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.3
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.2
T-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.4
15
wykłady
T-W-1Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania.3
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.4
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.4
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie prezentacji na temat wybranych zagadnień genetyki klinicznej9
A-A-3Konsultacje indywidualne dotyczące prezentacji3
A-A-4Omówienie uzyskanych wyników3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje induwidualne z prowadzącym2
A-W-3Zaliczenie pracy pisemnej, omówienie wyników5
A-W-4Samodzielne powtórzenie materiału8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczeniania przedmiotowe
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanej prezentacji

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania sie ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Genetyka zachowań rozrodczych i opieki nad potomstwem.3
T-A-2Genetyczne podłoże tworzenia struktur społecznych i wybranych zachowań społecznych.3
T-A-3Genetyczne mechanizmy interakcji z otoczeniem, percepcji, sensoryki, komunikacji.3
T-A-4Genetyka pamięci i uczenia się.2
T-A-5Genetyczne podłoże temperamentu, agresji, lękliwości, reakcji na stres.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania.3
T-W-2Ogólna charakterystyka genetycznych składników odziedziczalności cech behawioralnych zwierząt. Czynniki genetyczne addytywne i nieaddytywne, interakcje genotypowe oreaz interakcje genotyp - środowisko, uwarunkowania epigenetyczne.4
T-W-3Związek polimorfizmu genów kodujących neuroprzekaźniki i hormony oraz ich receptory z behawiorem zwierząt. Neurogenomika.4
T-W-4Genetyczne doskonalenie cech behawioralnych.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie prezentacji na temat wybranych zagadnień genetyki klinicznej9
A-A-3Konsultacje indywidualne dotyczące prezentacji3
A-A-4Omówienie uzyskanych wyników3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje induwidualne z prowadzącym2
A-W-3Zaliczenie pracy pisemnej, omówienie wyników5
A-W-4Samodzielne powtórzenie materiału8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta