Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Żywienie zwierząt i paszoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie zwierząt i paszoznawstwo
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Kazimierz Bobko <Kazimierz.Bobko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL4 40 5,00,41zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość z zakresu chemii fizjologicznej i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.2
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej6
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.2
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja4
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
15
laboratoria
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.6
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.6
T-L-3INRA i DLG – podobieństwa i różnice2
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA8
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG8
T-L-6Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni4
T-L-7Zasady bilansowanie dawek pokarmowych dla trzody chlewnej2
T-L-8Zasady układania norm i dawek pokarmowych z zastosowaniem programów komputerowych.4
40
wykłady
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt.2
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Związki azotowe - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm. Węglowodany łatwo przyswajane i strukturalne. Węglowodany łatwo przyswajalne i strukturalne. Tłusze właściwe i substancje tłuszczopodobne.4
T-W-3Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych. Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy4
T-W-4Bilanse przemiany materii i energii w organizmie zwierząt jako mierniki wartości pokarmowej pasz. Ocena wartości odżywczej białka pasz jako niezastąpionego składnika w żywieniu zwierząt.2
T-W-5Systemy i mierniki wartościowania pasz.2
T-W-6Zaliczenie pisemne wykładów1
15
wykłady
T-W-1Podział pasz. Czynniki wpływające na ich wartość pokarmową.2
T-W-2Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-3Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.4
T-W-4Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin motylkowych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-5Charakterystyka i wykorzystanie produktów ubocznych przemysłu olejarskiego i pasz pochodzenia zwierzęcego.3
T-W-6Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-7Zaliczenie tematyki wykładów1
T-W-8Wymagania pokarmowe i najczęściej stosowane pasze w żywieniu przeżuwaczy.2
T-W-9Wymagania pokarmowe bydła mlecznego, choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia krów mlecznych5
T-W-10Zapotrzebowanie na składniki pokarmowe w opasie bydła2
T-W-11Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń30
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA40
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia dawek w systemie komputerowym7
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia dawek dla koni8
A-L-7Zaliczenie dawek i w systemie komputerowym.10
150
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_W01
Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
ZO_1A_W13R1A_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-9, T-W-2M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
ZO_1A_U16R1A_U01, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, jako członek i jako lider zespołu.
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_W01
Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
2,0Student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, nie potrafi ułożyć poprawnych dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów
3,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt (60%), wg obowiązujacych systemów
4,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt (80%), wg obowiązujacych systemów
4,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów
5,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów oraz analizować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-C6_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywnosci w grupie jako czlonek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2001, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Poidstawy szczegółowego żywienia zwierząt; cz.3 Paszoznawstwo
  2. Zarudzki R., Traczykowski A., Mroczko L., DLG - tabele wartości pokarmowej pasz i norm żywienia przeżuwaczy, PP-H VIT-TRA, Kusowo, 2000
  3. praca zbiorowa, Normy żywienia bydła, owiec i kóz. Wartość pokarmowa pasz dla przeżuwaczy. INRA, Instytut Zootechniki, Kraków, 2001
  4. praca zbiorowa, Normy żywienia świń. Wartośc pokarmowa., PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonnak/Warszawy, 1993
  5. Kamiński J. i in., Ćwiczenia z żywienia i paszoznawstwa, AR, Kraków, 1991, Skrypt dla studentów Wydziału Zootechnicznego i Rolniczego

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.2
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej6
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.2
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja4
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.6
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.6
T-L-3INRA i DLG – podobieństwa i różnice2
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA8
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG8
T-L-6Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni4
T-L-7Zasady bilansowanie dawek pokarmowych dla trzody chlewnej2
T-L-8Zasady układania norm i dawek pokarmowych z zastosowaniem programów komputerowych.4
40

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt.2
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Związki azotowe - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm. Węglowodany łatwo przyswajane i strukturalne. Węglowodany łatwo przyswajalne i strukturalne. Tłusze właściwe i substancje tłuszczopodobne.4
T-W-3Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych. Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy4
T-W-4Bilanse przemiany materii i energii w organizmie zwierząt jako mierniki wartości pokarmowej pasz. Ocena wartości odżywczej białka pasz jako niezastąpionego składnika w żywieniu zwierząt.2
T-W-5Systemy i mierniki wartościowania pasz.2
T-W-6Zaliczenie pisemne wykładów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział pasz. Czynniki wpływające na ich wartość pokarmową.2
T-W-2Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-3Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.4
T-W-4Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin motylkowych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-5Charakterystyka i wykorzystanie produktów ubocznych przemysłu olejarskiego i pasz pochodzenia zwierzęcego.3
T-W-6Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-7Zaliczenie tematyki wykładów1
T-W-8Wymagania pokarmowe i najczęściej stosowane pasze w żywieniu przeżuwaczy.2
T-W-9Wymagania pokarmowe bydła mlecznego, choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia krów mlecznych5
T-W-10Zapotrzebowanie na składniki pokarmowe w opasie bydła2
T-W-11Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach40
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń30
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG i INRA40
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia dawek w systemie komputerowym7
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia dawek dla koni8
A-L-7Zaliczenie dawek i w systemie komputerowym.10
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C6_W01Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-W-3Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych. Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt.
T-W-2Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Związki azotowe - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm. Węglowodany łatwo przyswajane i strukturalne. Węglowodany łatwo przyswajalne i strukturalne. Tłusze właściwe i substancje tłuszczopodobne.
T-W-4Bilanse przemiany materii i energii w organizmie zwierząt jako mierniki wartości pokarmowej pasz. Ocena wartości odżywczej białka pasz jako niezastąpionego składnika w żywieniu zwierząt.
T-W-5Systemy i mierniki wartościowania pasz.
T-W-5Charakterystyka i wykorzystanie produktów ubocznych przemysłu olejarskiego i pasz pochodzenia zwierzęcego.
T-W-6Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.
T-W-1Podział pasz. Czynniki wpływające na ich wartość pokarmową.
T-W-4Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin motylkowych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-8Wymagania pokarmowe i najczęściej stosowane pasze w żywieniu przeżuwaczy.
T-W-11Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.
T-W-3Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.
T-W-9Wymagania pokarmowe bydła mlecznego, choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia krów mlecznych
T-W-2Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C6_U01Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG
T-L-6Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.
T-L-3INRA i DLG – podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, nie potrafi ułożyć poprawnych dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów
3,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt (60%), wg obowiązujacych systemów
4,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt (80%), wg obowiązujacych systemów
4,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów
5,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie dla zwierząt mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujacych systemów oraz analizować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-C6_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, jako członek i jako lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG
T-L-6Podstawowe zasady ustalania potrzeb pokarmowych i układanie dawek dla koni
T-L-3INRA i DLG – podobieństwa i różnice
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywnosci w grupie jako czlonek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny