Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Zootechnika

Sylabus przedmiotu Koniowate w ogrodach zoologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Koniowate w ogrodach zoologicznych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z hodowli koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce)2
T-W-2Wymogi prawne dotyczące utrzymania koniowatych w zoo. Wymagania poszczególnych gatunków z rodziny koniowatych wobec środowiska w zoo2
T-W-3Wymagania zwierząt różnych gatunków zwierząt koniowatych wobec chowu i żywienia.2
T-W-4Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem.2
T-W-5Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi.2
T-W-6Budowa i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków koniowatych, budowa wybiegów i ich wyposażenie w przyrządy do zabawy dla zwierząt,2
T-W-7Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych2
T-W-8Wykorzystanie biotechnik rozrodu do krzyżowań międzygatunkowych i ich cel.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca nad przygotowaniem prezentacji10
A-W-3Konsultacje, weryfikacja materiałów przygotowanych do [rezentacji5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01
Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa.
ZO_1A_W12, ZO_1A_W14R1A_W05, R1A_W06C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01
Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji
ZO_1A_U17, ZO_1A_U19R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01
Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01
Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa.
2,0
3,0Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01
Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji
2,0
3,0Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01
Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
2,0
3,0Student po ukończeniu przedmiotu ma zdolność oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Morawiec U., Brzeski E., Hodowla koniowatych w Krakowskim Ogrodzie Zoologicznym, Z.N.AR Krak. Zoot, Kraków, 1993, 29, s.125-142
  2. Kozela R, Pielęgniarz zwierząt, Atest, 1999, 3, s.14-16
  3. Anonim, USTAWA o ochronie przyrodyz dnia 16 kwietnia 2004 r. Dz.U., 2004, Nr 92 poz. 880

Literatura dodatkowa

  1. Olech W., Ochrona zasobów genowych zwierząt realizowana w ogrodach zoologicznych, , Przegl.Hod, 2003, 71, s.10-14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce)2
T-W-2Wymogi prawne dotyczące utrzymania koniowatych w zoo. Wymagania poszczególnych gatunków z rodziny koniowatych wobec środowiska w zoo2
T-W-3Wymagania zwierząt różnych gatunków zwierząt koniowatych wobec chowu i żywienia.2
T-W-4Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem.2
T-W-5Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi.2
T-W-6Budowa i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków koniowatych, budowa wybiegów i ich wyposażenie w przyrządy do zabawy dla zwierząt,2
T-W-7Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych2
T-W-8Wykorzystanie biotechnik rozrodu do krzyżowań międzygatunkowych i ich cel.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca nad przygotowaniem prezentacji10
A-W-3Konsultacje, weryfikacja materiałów przygotowanych do [rezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student po ukończeniu przedmiotu ma zdolność oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0