Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo i podstawy techniki gastronomicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo i podstawy techniki gastronomicznej | ||
Specjalność | Agroturystyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość praktycznego wykorzystania wiedzy o żywności w celu świadomego kształtowania jakości i wartości odżywczej potraw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Potrawy mięsne i półmięsne w produkcji gastronomicznej. | 1 |
T-A-2 | Zastosowanie drobiu oraz dzikiego ptactwa w produkcji gastronomicznej. | 1 |
T-A-3 | Zastosowanie ryb produkcji gastronomicznej. | 1 |
T-A-4 | Technologia ciast o strukturze gąbczastej i kruchej. | 1 |
T-A-5 | Wykorzystanie i przetworów mlecznych w technologii gastronomicznej.Zaliczenie pisemne ćwiczeń. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowanie analizy sensorycznej w technologii gastronomicznej | 1 |
T-W-2 | Wodochłonność oraz zdolność zatrzymywania wody przez mięso w czasie obróbki cieplnej.Wpływ różnych metod obróbki na jakość i wydajność potraw. Wpływ temperatury i sposobu obróbki cieplnej na jakość i wydajność potraw. | 1 |
T-W-3 | Wpływ sposobu rozmrażania na jakość, wydajność i wartość odżywczą potraw.Wpływ sposobu przechowywania na jakość, wydajność i wartość odżywczą warzyw i owoców. | 1 |
T-W-4 | Tłuszcze w technologii gastronomicznej. | 1 |
T-W-5 | Wykorzystanie właściwości zagęszczających, emulgujących i dodatków technologicznych w gastronomii.Wykorzystanie przypraw w przygotowaniu potraw.Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia zajęć. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematyką wykładów. | 5 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącymi wykłady | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń audytoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_W01 Student ma wiedzę z zakresu budowy skladników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów gastronomicznych. | ZO_2A_W06 | R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Posiada umiejętność wybrania odpwiednich technik przyrządzania potraw zgodnie z zasadami żywienia. | ZO_2A_U08 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U07 | InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_W01 Student ma wiedzę z zakresu budowy skladników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów gastronomicznych. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału. Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_U01 Posiada umiejętność wybrania odpwiednich technik przyrządzania potraw zgodnie z zasadami żywienia. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wybrania odpowiednich technik przyrządzania potraw zgodnie z zasadami żywienia. |
3,0 | Student nie posiadał dostatecznie umiejętności wybrania odpowiednich technik przyrządzania potraw zgodnie z zasadami żywienia. Popełnia błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. ST. Zalewskiego., Podstawy technologii gastronomicznej., Wyd. N-T., Warszawa, 2003
- Flis K., Procner A., Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem., Wyd. Szkolne i Pedagogiczne., Warszawa, 1995
- Praca zbiorowa, Technologia gasronomiczna, rea, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności., Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, 1997, Warszawa, 1997
- Pod red. Mroczka J., Ćwiczenia z kierunkowej technologii żywnoścTechnologia mięsa i jaj., Wydawnictwo SGGW., Warszawa, 2000
- Sikorski Z.E. WNT. Warszawa 2004., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie., WNT., Warszawa., 2004