Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Akwarystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwarystyka
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Błaszczyk <Piotr.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.1
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.2
T-A-3Pielęgnacja akwarium.2
5
wykłady
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.1
T-W-2Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.2
T-W-3Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.1
T-W-4Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i testu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O2.4_W01
Zna podstawowe gatunki ryb akwariowych. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunków ryb akwariowych. Posiada wiedze z zakresu anatomii i morfologii ryb. Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O2.4_U01
Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb akwariowych. Rozróżnia rodzaje akwariów. Potrafi dobrać odpowiednie gatunki ryb akwariowych, planować obsadę i ich zagęszczenie. Potrafi rozpoznać podstawowe jednostki chorobowe ryb akwariowych.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_AGR-O2.4_K01
Sudent potrafi samodzielnie założyć akwarium, dobrać odpowiednie gatunki roślin i ryb.
ZO_2A_K05R2A_K03, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O2.4_W01
Zna podstawowe gatunki ryb akwariowych. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunków ryb akwariowych. Posiada wiedze z zakresu anatomii i morfologii ryb. Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii.
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu akwarystyki ogólnej. Nie potrafi podać przykładów pierwszych hodowli ryb akwariowych. Nie umie wymienić rodzajów akwariów w zależności od przeznaczenia. Nie zna podstawowej wiedzy z zakresu anatomii i morfologii ryb.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić nieliczne gatunki ryb akwariowych, oraz podać przykłady doboru roślin.
4,0Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować.
4,5Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować.
5,0Student posiada bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu bardzo dobrym potrafi je scharakteryzować. Zna czynniki warunkujące występowanie raf koralowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O2.4_U01
Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb akwariowych. Rozróżnia rodzaje akwariów. Potrafi dobrać odpowiednie gatunki ryb akwariowych, planować obsadę i ich zagęszczenie. Potrafi rozpoznać podstawowe jednostki chorobowe ryb akwariowych.
2,0Nie umie założyć akwarium oraz nie potrafi dobrać odpowiednich gatunków ryb i roślin pod względem ich zagęszczenia i obsady.
3,0Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych.
3,5Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium.
4,0Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje podstawowe jednostki chorobowe ryb.
4,5Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji.
5,0Potrafi bardzo dobrze rozróżnić rodzaje akwariów oraz bardzo dobrze zidentyfikować poszczególne gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje bardzo dobrze wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_AGR-O2.4_K01
Sudent potrafi samodzielnie założyć akwarium, dobrać odpowiednie gatunki roślin i ryb.
2,0Brak świadomości konieczności kontaktu z literaturą światową.
3,0Świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową.
3,5Świadomość konieczności kontaktu z literaturą światową w postaci podręczników.
4,0Świadomość konieczności kontaktu z wybranymi publikacjami literatury światowej.
4,5Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą literaturą światową.
5,0Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą i starszą literaturą światową.

Literatura podstawowa

  1. Antychowicz J., Choroby ryb akwariowych., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1990
  2. Axelrod H. R., Burgess W. E., Atlas słodkowodnych ryb akwariowych, Wyd. Muza S.A., 1992
  3. Frank S., Encyklopedia ryb akwariowych, Wyd. Delta, 1992
  4. Gromek M., Rośliny wodne i akwarystyczne., Wyd. Mako, 1995
  5. Kornobis S., Podwodny ogród. Dobór i uprawa roślin w akwarium., Wyd. Medix Plus, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.1
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.2
T-A-3Pielęgnacja akwarium.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.1
T-W-2Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.2
T-W-3Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.1
T-W-4Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O2.4_W01Zna podstawowe gatunki ryb akwariowych. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunków ryb akwariowych. Posiada wiedze z zakresu anatomii i morfologii ryb. Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.
T-A-3Pielęgnacja akwarium.
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.
T-W-2Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.
T-W-3Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu akwarystyki ogólnej. Nie potrafi podać przykładów pierwszych hodowli ryb akwariowych. Nie umie wymienić rodzajów akwariów w zależności od przeznaczenia. Nie zna podstawowej wiedzy z zakresu anatomii i morfologii ryb.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić nieliczne gatunki ryb akwariowych, oraz podać przykłady doboru roślin.
4,0Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować.
4,5Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować.
5,0Student posiada bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu bardzo dobrym potrafi je scharakteryzować. Zna czynniki warunkujące występowanie raf koralowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O2.4_U01Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb akwariowych. Rozróżnia rodzaje akwariów. Potrafi dobrać odpowiednie gatunki ryb akwariowych, planować obsadę i ich zagęszczenie. Potrafi rozpoznać podstawowe jednostki chorobowe ryb akwariowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.
T-A-3Pielęgnacja akwarium.
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.
T-W-2Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.
T-W-3Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.
T-W-4Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie założyć akwarium oraz nie potrafi dobrać odpowiednich gatunków ryb i roślin pod względem ich zagęszczenia i obsady.
3,0Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych.
3,5Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium.
4,0Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje podstawowe jednostki chorobowe ryb.
4,5Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji.
5,0Potrafi bardzo dobrze rozróżnić rodzaje akwariów oraz bardzo dobrze zidentyfikować poszczególne gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje bardzo dobrze wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_AGR-O2.4_K01Sudent potrafi samodzielnie założyć akwarium, dobrać odpowiednie gatunki roślin i ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz organizować proces produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.
T-A-3Pielęgnacja akwarium.
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.
T-W-2Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.
T-W-3Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.
T-W-4Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości konieczności kontaktu z literaturą światową.
3,0Świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową.
3,5Świadomość konieczności kontaktu z literaturą światową w postaci podręczników.
4,0Świadomość konieczności kontaktu z wybranymi publikacjami literatury światowej.
4,5Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą literaturą światową.
5,0Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą i starszą literaturą światową.