Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Koniowate w ogrodach zoologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Koniowate w ogrodach zoologicznych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z hodowli koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce)2
T-W-2Wymogi prawne dotyczące utrzymania koniowatych w zoo. Wymagania poszczególnych gatunków z rodziny koniowatych wobec środowiska w zoo1
T-W-3Wymagania zwierząt różnych gatunków zwierząt koniowatych wobec chowu i żywienia.2
T-W-4Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem.1
T-W-5Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi.1
T-W-6Budowa i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków koniowatych, budowa wybiegów i ich wyposażenie w przyrządy do zabawy dla zwierząt,1
T-W-7Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych1
T-W-8Wykorzystanie biotechnik rozrodu do krzyżowań międzygatunkowych i ich cel.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca nad przygotowaniem prezentacji10
A-W-3Konsultacje, weryfikacja materiałów przygotowanych do prezentacji5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01
Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa.
ZO_1A_W12, ZO_1A_W14R1A_W05, R1A_W06C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01
Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji
ZO_1A_U17, ZO_1A_U19R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01
Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1M-1, M-2S-1

Literatura podstawowa

  1. Morawiec U., Brzeski E., Hodowla koniowatych w Krakowskim Ogrodzie Zoologicznym, Z.N.AR Krak. Zoot, Kraków, 1993, 29, s.125-142
  2. Kozela R, Pielęgniarz zwierząt, Atest, 1999, 3, s.14-16
  3. Anonim, USTAWA o ochronie przyrodyz dnia 16 kwietnia 2004 r. Dz.U., 2004, Nr 92 poz. 880

Literatura dodatkowa

  1. Olech W., Ochrona zasobów genowych zwierząt realizowana w ogrodach zoologicznych, , Przegl.Hod, 2003, 71, s.10-14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel utrzymywania koniowatych w ogrodach zoologicznych. Ogólna charakterystyka wybranych gatunków z rodziny koniowatych (koń Przewalskiego, kulan, osioł somalijski, zebra Grevy'ego, Granta i Chapmana, koniki polskie, kuce)2
T-W-2Wymogi prawne dotyczące utrzymania koniowatych w zoo. Wymagania poszczególnych gatunków z rodziny koniowatych wobec środowiska w zoo1
T-W-3Wymagania zwierząt różnych gatunków zwierząt koniowatych wobec chowu i żywienia.2
T-W-4Pielęgnacja zwierząt (racice, sierść). Rozród i hodowla. Opieka nad potomstwem.1
T-W-5Organizacja czasu zwierzętom i pokazy przed zwiedzającymi.1
T-W-6Budowa i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków koniowatych, budowa wybiegów i ich wyposażenie w przyrządy do zabawy dla zwierząt,1
T-W-7Monitorowanie przebiegu porodów. Odchów noworodków porzuconych1
T-W-8Wykorzystanie biotechnik rozrodu do krzyżowań międzygatunkowych i ich cel.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca nad przygotowaniem prezentacji10
A-W-3Konsultacje, weryfikacja materiałów przygotowanych do prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.2_W01Student zna różne gatunki z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Zna ich wymagania dotyczące stworzenia odpowiedniego środowiska w zoo, budowy pomieszczeń. Wie, jak żywić i pielęgnować gatunki koniowatych. Zna przebieg reprodukcji poszczególnych gatunków i warunki optymalnego odchowu potomstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.2_U01Student potrafi zorganizować optymalne warunki chowu koniowatych w ogrodzie zoologicznym, wie, jakie wymgania mają zwierzęta z tej rodziny pod względem żywienia, pielęgnacji i reprodukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O9.2_K01Student po ukończeniu przedmiotu nabywa umiejętności oceny znaczenia zwierząt dla współczesnego człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu wymagań, cech behawioralnych, pielęgnacji i żywienia oraz reprodukcji zwierząt z rodziny koniowatych utrzymywanych w ogrodach zoologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja filmowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji