Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Pasożytnicze bezkręgowce zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pasożytnicze bezkręgowce zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia
W-2Ekologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup bezkręgowców jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
C-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym1
T-L-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka1
T-L-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych1
T-L-4Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich i wolno żyjących. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.2
T-L-5Przystosowanie bezkręgowców do pasożytniczego trybu życia - budowa, biologia, ekologia oraz strategie życiowe1
T-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Bezkręgowce jako wektory chorób pasożytniczych2
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda1
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-5Kolcogłowy (Acanthocephala)1
T-W-6Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Przygotowanie prezentacji na zaproponowany temat14
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową
M-3Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-4Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej (wykonanie sekcji parazytologicznej)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_W01
Student zna najważniejsze taksony pasożytniczych bezkręgowców, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4
ZO_1A_ZO-S-O6.4_W02
Student nazywa choroby wywoływane przez bezkręgowce, potrafi opisać cykle życiowe ważniejszych pasożytów
ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W06C-1T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_U01
Student potrafi wykonać prostą sekcję parazytologiczną stałocieplnego kregowca z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
ZO_1A_U07, ZO_1A_U08R1A_U04, R1A_U05InzA_U03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-4S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02T-L-1, T-L-2, T-L-3M-4S-2
ZO_1A_ZO-S-O6.4_K02
Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_W01
Student zna najważniejsze taksony pasożytniczych bezkręgowców, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
2,0Student nie zna żadnych pasożytniczych bezkręgowców
3,0Student potrafi wymienić najważniejsze pasożytnicze bezkręgowce
3,5Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i podaje ich przedstawicieli
4,0Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i opisuje ich przedstawicieli
4,5Student potrafi wymienić poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, potrafi wymienić niektóre cechy ich budowy, biologii i ekologii
5,0Student potrafi wymienić wszystkie poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, zna ich budowę, biologię i ekologię
ZO_1A_ZO-S-O6.4_W02
Student nazywa choroby wywoływane przez bezkręgowce, potrafi opisać cykle życiowe ważniejszych pasożytów
2,0Student nie zna żadnych chorób pasożytniczych
3,0Student wymienia niektóre choroby pasożytnicze
3,5Student wymienia choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów
4,0Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów
4,5Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna cykle życiowe pasożytów
5,0Student zna bardzo dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, bardzo dobrze zna cykle życiowe pasożytów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_U01
Student potrafi wykonać prostą sekcję parazytologiczną stałocieplnego kregowca z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0Student nie zna zasad i nie potrafi wykonać sekcji parazytologicznej
3,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej, ale nie potrafi jej wykonać
3,5Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z pomoca prowadzącego
4,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z niewielką tylko pomoca prowadzącego
4,5Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać
5,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać - nazywa narzady wewnętrzne, wskazuje i tłumaczy linie cięcia, technikę izolowania pasożytów z tkanek

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole
2,0Student wykazuje całkowitą bierność na zajęciach
3,0Student wykazuje niewielką aktywność w czasie zajęć
3,5Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w pracy zespołowej
4,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
5,0Student wykazuje aktywność, zarówno w pracy indywidualnej, jak i w zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera zespołu
ZO_1A_ZO-S-O6.4_K02
Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad etycznych w pracy ze zwierzętami
3,0Student zasady etyczne, ale nie potrafi ich stosować
3,5Student dość dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
4,0Student bardzo zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
4,5Student dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
5,0Student bardzo dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systeamtyki i filogenezy, PWN, Warszawa, 1996
  2. Błaszak Cz. (red), Zoologia. Bezkręgowce (bez stawonogów), PWN, Warszawa, 2009
  3. Błaszak Cz. (red), Zoologia. Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Furmaga S., Choroby pasożytnicze zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym1
T-L-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka1
T-L-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych1
T-L-4Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich i wolno żyjących. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.2
T-L-5Przystosowanie bezkręgowców do pasożytniczego trybu życia - budowa, biologia, ekologia oraz strategie życiowe1
T-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Bezkręgowce jako wektory chorób pasożytniczych2
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda1
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-5Kolcogłowy (Acanthocephala)1
T-W-6Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Przygotowanie prezentacji na zaproponowany temat14
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_W01Student zna najważniejsze taksony pasożytniczych bezkręgowców, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup bezkręgowców jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-W-2Pasożytnicze pierwotniaki Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-5Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-6Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową
M-3Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pasożytniczych bezkręgowców
3,0Student potrafi wymienić najważniejsze pasożytnicze bezkręgowce
3,5Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i podaje ich przedstawicieli
4,0Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i opisuje ich przedstawicieli
4,5Student potrafi wymienić poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, potrafi wymienić niektóre cechy ich budowy, biologii i ekologii
5,0Student potrafi wymienić wszystkie poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, zna ich budowę, biologię i ekologię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_W02Student nazywa choroby wywoływane przez bezkręgowce, potrafi opisać cykle życiowe ważniejszych pasożytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup bezkręgowców jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-L-4Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich i wolno żyjących. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Bezkręgowce jako wektory chorób pasożytniczych
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-5Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-6Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową
M-3Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych chorób pasożytniczych
3,0Student wymienia niektóre choroby pasożytnicze
3,5Student wymienia choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów
4,0Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów
4,5Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna cykle życiowe pasożytów
5,0Student zna bardzo dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, bardzo dobrze zna cykle życiowe pasożytów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_U01Student potrafi wykonać prostą sekcję parazytologiczną stałocieplnego kregowca z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym
T-L-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka
T-L-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej (wykonanie sekcji parazytologicznej)
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad i nie potrafi wykonać sekcji parazytologicznej
3,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej, ale nie potrafi jej wykonać
3,5Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z pomoca prowadzącego
4,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z niewielką tylko pomoca prowadzącego
4,5Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać
5,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać - nazywa narzady wewnętrzne, wskazuje i tłumaczy linie cięcia, technikę izolowania pasożytów z tkanek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_K01Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym
T-L-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka
T-L-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych
Metody nauczaniaM-4Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej (wykonanie sekcji parazytologicznej)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje całkowitą bierność na zajęciach
3,0Student wykazuje niewielką aktywność w czasie zajęć
3,5Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w pracy zespołowej
4,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
5,0Student wykazuje aktywność, zarówno w pracy indywidualnej, jak i w zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_K02Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym
T-L-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka
T-L-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych
Metody nauczaniaM-2Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową
M-3Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-4Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej (wykonanie sekcji parazytologicznej)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad etycznych w pracy ze zwierzętami
3,0Student zasady etyczne, ale nie potrafi ich stosować
3,5Student dość dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
4,0Student bardzo zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
4,5Student dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
5,0Student bardzo dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami