Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Procesy fermentacji w konserwacji pasz i produkcji energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy fermentacji w konserwacji pasz i produkcji energii
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii, chemii organicznej, biochemii, paszoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji, mikroorganizmy, uzyskane produkty).1
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).2
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).2
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej (metanowej) w pozyskiwaniu biogazu (przemiany biochemiczne i fazy fermentacji, źródła biogazu, biogazownie ).2
T-W-5Metody fermentacyjne produkcji etanolu do celów paliwowych.1
T-W-6Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwow wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O9.2_W01
Student zna przebieg procesów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów stosowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz zna znaczenie tych procesów w przemyśle.
ZO_1A_W15R1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O9.2_U01
Student powinien umieć wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz określić ich znaczenie w przemyśle.
ZO_1A_U08R1A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O9.2_K01
Student wykorzystując procesy fermentacji w przemyśle ma świadomość przedsiębiorczego działania.
ZO_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K08InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O9.2_W01
Student zna przebieg procesów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów stosowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz zna znaczenie tych procesów w przemyśle.
2,0Student nie zna znaczenia i przebiegu procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz znaczenie tych procesów w przemyśle.
4,0Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
4,5Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze czynny udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze aktywny udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O9.2_U01
Student powinien umieć wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz określić ich znaczenie w przemyśle.
2,0Student nie umie wykorzystać procesyów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz nie potrafi określić ich znaczenia w przemyśle.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle.
4,0Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle.
4,5Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji.
5,0Student umie w stopniu bardzo dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O9.2_K01
Student wykorzystując procesy fermentacji w przemyśle ma świadomość przedsiębiorczego działania.
2,0Student nie ma świadomości przedsiębiorczego działania.
3,0Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania.
3,5Student ma umiarkowaną świadomość przedsiębiorczego działania.
4,0Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania.
4,5Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Tuszyński t., Tarkot., Procesy fermentacyjne – przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2010
  2. Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006
  3. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WN-T, Warszawa, 2007
  4. Stryer L., Biochemi, PWN, Warszawa, 2003
  5. Grzybek A., Gradziuk P., Biopaliwa, Warszawa, 2003
  6. Krzywy E., Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków, Wyd. AR, Szczecin., 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji, mikroorganizmy, uzyskane produkty).1
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).2
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).2
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej (metanowej) w pozyskiwaniu biogazu (przemiany biochemiczne i fazy fermentacji, źródła biogazu, biogazownie ).2
T-W-5Metody fermentacyjne produkcji etanolu do celów paliwowych.1
T-W-6Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwow wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O9.2_W01Student zna przebieg procesów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów stosowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz zna znaczenie tych procesów w przemyśle.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji, mikroorganizmy, uzyskane produkty).
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej (metanowej) w pozyskiwaniu biogazu (przemiany biochemiczne i fazy fermentacji, źródła biogazu, biogazownie ).
T-W-5Metody fermentacyjne produkcji etanolu do celów paliwowych.
T-W-6Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna znaczenia i przebiegu procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji nośników energii oraz znaczenie tych procesów w przemyśle.
4,0Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
4,5Student zna w stopniu dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze czynny udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym znaczenie w przemyśle i przebieg procesów fermentacji stowanych w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii oraz bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O9.2_U01Student powinien umieć wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz określić ich znaczenie w przemyśle.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji, mikroorganizmy, uzyskane produkty).
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej (metanowej) w pozyskiwaniu biogazu (przemiany biochemiczne i fazy fermentacji, źródła biogazu, biogazownie ).
T-W-5Metody fermentacyjne produkcji etanolu do celów paliwowych.
T-W-6Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać procesyów fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz nie potrafi określić ich znaczenia w przemyśle.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle.
4,0Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle.
4,5Student umie w stopniu dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji.
5,0Student umie w stopniu bardzo dobrym wykorzystać procesy fermentacji przy udziale komórek drożdży i innych drobnoustrojów w konserwacji pasz i produkcji nosników energii oraz potrafi określić ich znaczenie w przemyśle i bierze udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O9.2_K01Student wykorzystując procesy fermentacji w przemyśle ma świadomość przedsiębiorczego działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu procesów fermentacji stosowanych w przemyśle, a w szczególności w konserwacji pasz i produkcji niekonwencjonalnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka procesów fermentacyjnych (rodzaje fermentacji, mikroorganizmy, uzyskane produkty).
T-W-2Fermentacyjne metody produkcji kwasów (octowego i cytrynoweg) wykorzystywanych w konserwacji (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację i przebieg procesów fermentacyjnych).
T-W-3Procesy fermentacyjne w konserwacji produktów roślinnych (charakterystyka mikroorganizmów prowadzących fermentację mlekową i przebieg procesów fermentacyjnych, kiszonki rolnicze i spożywcze).
T-W-4Procesy fermentacji beztlenowej (metanowej) w pozyskiwaniu biogazu (przemiany biochemiczne i fazy fermentacji, źródła biogazu, biogazownie ).
T-W-5Metody fermentacyjne produkcji etanolu do celów paliwowych.
T-W-6Procesy fermentacyjne w pozyskiwaniu wodoru jako biopaliwa.Nowatorskie metody fermentacyjne pozyskiwania nośników źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości przedsiębiorczego działania.
3,0Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania.
3,5Student ma umiarkowaną świadomość przedsiębiorczego działania.
4,0Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania.
4,5Student ma dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość przedsiębiorczego działania i potrafi wyrazić opinie w danym temacie.