Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Biofizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biofizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 6 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 6 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i praw fizyki z zakresu: budowy materii i termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wykorzystywania poznanych wiadomości do opisu procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie
C-2Umiejętność obsługi przyrządów pomiaroych
C-3Umiejętność dokonywania pomiarów wielkości fizycznych
C-4Umiejetność analizowania i opracowywania wyników pomiarów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowywanie niepewności pomiarowych1
T-L-2Pomiary kalorymetryczne, właściwości cieplne różnych substancji, pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki, zjawiska molekularne w cieczach,5
6
wykłady
T-W-1Elementy biotermodynamiki - procesy termodynamiczne zachodzące w organizmach żywych.3
T-W-2Podstawy termokinetyki – mechanizmy transportu ciepła,2
T-W-3Wpływ temperatury i wilgotności na organizm, w szczególności organizmy zwierząt.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć labolatoryjnych8
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonywanych cwiczeń8
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium sprawdzającego8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia treści wykładów12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia labolatoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Test wyboru
S-4Ocena podsumowująca: Test wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-B7_W01
1 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
ZO_1A_W01R1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-B7_U01
1. Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
ZO_1A_U03R1A_U02, R1A_U03C-2, C-3, C-4T-L-2, T-L-1M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-B7_K01
1. Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K04, ZO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-B7_W01
1 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fbioizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku ożywionym.
3,5Zadowalająca znajomość realizowanych treści programowych
4,0Dobra znajomość realizowanych treści programowych
4,5Dobraa znajomość realizowanych treści programowych
5,0Bardzo dobra znajomość realizowanych treści programowych. Student samodzielnie opisuje zjawiska biofizyczne, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje, właściwie kojarzy z odpowiednimi wielkościami fizycznymi oraz ich jednostkami, które potrafi poprawnie przeliczać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-B7_U01
1. Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej i nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw,
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - iernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary . Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności. Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie, efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik, potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-B7_K01
1. Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Potrafi współpracowac z innymi osobami. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. red. F. Jaroszyk, Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd. lekarskie PZWL, Warszawa
  2. S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
  3. red. D Gołębiowska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów część I - fizyka, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. red. M. Bryszewska, W. Leyko, Biofizyka dla biologów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowywanie niepewności pomiarowych1
T-L-2Pomiary kalorymetryczne, właściwości cieplne różnych substancji, pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki, zjawiska molekularne w cieczach,5
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy biotermodynamiki - procesy termodynamiczne zachodzące w organizmach żywych.3
T-W-2Podstawy termokinetyki – mechanizmy transportu ciepła,2
T-W-3Wpływ temperatury i wilgotności na organizm, w szczególności organizmy zwierząt.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć labolatoryjnych8
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonywanych cwiczeń8
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium sprawdzającego8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia treści wykładów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-B7_W011 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykorzystywania poznanych wiadomości do opisu procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie
Treści programoweT-W-1Elementy biotermodynamiki - procesy termodynamiczne zachodzące w organizmach żywych.
T-W-2Podstawy termokinetyki – mechanizmy transportu ciepła,
T-W-3Wpływ temperatury i wilgotności na organizm, w szczególności organizmy zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fbioizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. pozwalające opisywac zjawiska przebiegające w środowisku ożywionym.
3,5Zadowalająca znajomość realizowanych treści programowych
4,0Dobra znajomość realizowanych treści programowych
4,5Dobraa znajomość realizowanych treści programowych
5,0Bardzo dobra znajomość realizowanych treści programowych. Student samodzielnie opisuje zjawiska biofizyczne, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje, właściwie kojarzy z odpowiednimi wielkościami fizycznymi oraz ich jednostkami, które potrafi poprawnie przeliczać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-B7_U011. Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obsługi przyrządów pomiaroych
C-3Umiejętność dokonywania pomiarów wielkości fizycznych
C-4Umiejetność analizowania i opracowywania wyników pomiarów
Treści programoweT-L-2Pomiary kalorymetryczne, właściwości cieplne różnych substancji, pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki, zjawiska molekularne w cieczach,
T-L-1Opracowywanie niepewności pomiarowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej i nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw,
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - iernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary . Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności. Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie, efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik, potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-B7_K011. Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykorzystywania poznanych wiadomości do opisu procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie
C-2Umiejętność obsługi przyrządów pomiaroych
Treści programoweT-W-1Elementy biotermodynamiki - procesy termodynamiczne zachodzące w organizmach żywych.
T-W-2Podstawy termokinetyki – mechanizmy transportu ciepła,
T-W-3Wpływ temperatury i wilgotności na organizm, w szczególności organizmy zwierząt.
T-L-2Pomiary kalorymetryczne, właściwości cieplne różnych substancji, pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki, zjawiska molekularne w cieczach,
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Potrafi współpracowac z innymi osobami. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.