Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Prawo a wprowadzanie GMO do środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo a wprowadzanie GMO do środowiska
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Szczegółowa wiedza z zakresu otrzymywania organizmów modyfikowanych genetycznie, podstawowe wiadomości z zakresu prawa administracyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.2
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-8Sprawdzian zaliczeniowy.1
15
wykłady
T-W-1Akty prawa międzynarodowego regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartageński.2
T-W-2Prawo Unii Europejskiej. Dyrektywy w sprawie ograniczonego stosowania mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie w tym klasy zagrożenia biologicznego i przepisy szegółowe regulujące procedury zapobiegania niezamierzonemu uwolnieniu do środowiska.2
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.2
T-W-4Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów.2
T-W-5Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM.2
T-W-6Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO.1
T-W-7Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce.2
T-W-8Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce1
T-W-9Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć. Przygotowanie prezentacji multimedialnych.30
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca studenta15
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W01
Zapoznanie studentów z aktualnym stanem prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
BT_2A_W02, BT_2A_W14R2A_W01, R2A_W02, R2A_W04, R2A_W06InzA2_W03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U01
Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_K01
Student będzie świadomy uwarunkowań prawnych dotyczących wprowadzania GMO oraz wykorzystania tej wiedzy w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do poszukiwania dodatkowych źródeł informacji.
BT_2A_K01, BT_2A_K04, BT_2A_K07R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W01
Zapoznanie studentów z aktualnym stanem prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
2,0Student nie zna aktualnego stanu prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
3,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu podstawowym.
3,5Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dobrym.
4,5Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U01
Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
2,0Student nie umie zinterpretować podstawowych przepisów prawnych, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
3,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu podstawowym.
3,5Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dobrym.
4,5Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_K01
Student będzie świadomy uwarunkowań prawnych dotyczących wprowadzania GMO oraz wykorzystania tej wiedzy w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do poszukiwania dodatkowych źródeł informacji.
2,0Student nie nabył kompetencji.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym.

Literatura podstawowa

  1. Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii., Agencja Edytor, Poznań, 2003
  2. Kwapich E., Twardowski T., Biotechnologia a prawo; zbiór przepisów., Agencja Edytor, Poznań, 2003
  3. Jędrośka J., Bar M., Bukowski Z., Protokół Kartageński o Bezpieczeństwie Biologicznym do konwencji o Różnorodności Biologicznej - komentarz., Wrocław-Radzików, 2004, ISBN83-891172-15-1

Literatura dodatkowa

  1. Unia Europejska, Dyrektywy Unii Europejskiej, Rozporządzenia Komisji Europejskiej, Bruksela, 2001, http: www.europa.eu.int/biotechnology

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.2
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.2
T-A-8Sprawdzian zaliczeniowy.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawa międzynarodowego regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartageński.2
T-W-2Prawo Unii Europejskiej. Dyrektywy w sprawie ograniczonego stosowania mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie w tym klasy zagrożenia biologicznego i przepisy szegółowe regulujące procedury zapobiegania niezamierzonemu uwolnieniu do środowiska.2
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.2
T-W-4Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów.2
T-W-5Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM.2
T-W-6Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO.1
T-W-7Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce.2
T-W-8Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce1
T-W-9Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć. Przygotowanie prezentacji multimedialnych.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca studenta15
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W01Zapoznanie studentów z aktualnym stanem prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska.
Treści programoweT-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-8Sprawdzian zaliczeniowy.
T-W-4Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów.
T-W-5Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM.
T-W-6Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO.
T-W-7Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce.
T-W-8Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna aktualnego stanu prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek.
3,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu podstawowym.
3,5Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu dobrym.
4,5Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student zna aktualny stan prawodawstwa Unii Europejskiej, Polski oraz krajów zezwalających na uprawę GMO w zakresie szczegółowych wytycznych dotyczących wprowadzenia GMO do środowiska i na rynek w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U01Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska.
Treści programoweT-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować podstawowych przepisów prawnych, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.
3,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu podstawowym.
3,5Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu dobrym.
4,5Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie zinterpretować podstawowe przepisy prawne, znaleźć powiązania między umowami międzynarodowymi a przepisami krajowymi oraz dokonać oceny kompatybilnośći prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K01Student będzie świadomy uwarunkowań prawnych dotyczących wprowadzania GMO oraz wykorzystania tej wiedzy w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do poszukiwania dodatkowych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów ze szczgółowymi regulacjami prawnymi w zakresie stosowania i uwalniania GMO do środowiska.
Treści programoweT-A-1Regulacje prawne wprowadzania GMO do środowiska w Polsce i Uni Europejskiej. Zmiany w prawodawstwie Polskim i Unijnym. Proponowana nowelizacja Ustawy o GMO w Polsce.
T-A-2Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - USA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w USA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-3Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Brazylia. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Brazyli, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-4Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Argentyna. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Argentynie, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-5Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - RPA. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w RPA, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-6Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Czechy. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Czechach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-A-7Prawodawstwo w zakresie wprowadzania GMO do środowiska w wybranych krajach świata - Chiny. Prezentacje multimedialne o historii i stanie aktualnym upraw GMO w Chinach, najważniejszych rozwiązaniach prawnych w zakresie wprowadzania GMO do środowiska oraz pracach badawczych.
T-W-1Akty prawa międzynarodowego regulujące wytwarzanie i stosowanie GMO. Konwencja z Rio de Janeiro i Protokół Kartageński.
T-W-2Prawo Unii Europejskiej. Dyrektywy w sprawie ograniczonego stosowania mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie w tym klasy zagrożenia biologicznego i przepisy szegółowe regulujące procedury zapobiegania niezamierzonemu uwolnieniu do środowiska.
T-W-3Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie zamierzonego uwolnienia do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Zamierzone uwolnienie GMO w jakimkolwiek innym celu niż wprowadzenie do obrotu.
T-W-4Dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub składzie produktów.
T-W-5Przepisy Unii Europejskiej w zakresie zmodyfikowanej genetycznie żywności i pasz. Tryb wydawania zgody na wprowadzenie żywności i pasz na rynek unijny, zasady oznakowania, zawartości dokumentacji, sposobu i trybu wykonania oznaczeń poziomu GM.
T-W-6Przepisy regulujące możliwość śledzenia GMO i żywności oraz pasz z GMO. Rozporządzenia w sprawie transgranicznego przemieszczania GMO.
T-W-7Ustawodawstwo regulująca zamknięte użycie, uwolnienie i wprowadzenie do obrotu GMO w Polsce.
T-W-8Rejestr zamkniętego użycia i uwolnienia GMO do środowiska. Tryb i zasady uzyskiwania zezwoleń w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Prezentacje multimedialne na temat wybranych zagadnień.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji w zakresie zawartych treści oraz sposobu jej przedstawienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym.