Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria enzymowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria enzymowa
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Drozd <Radoslaw.Drozd@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii organicznej i nieorganiczej, biochemii, biofizyki, chemii fizycznej, jezyka angielskiego w stopniu średnio zaawansowanym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
C-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz2
T-A-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz2
T-A-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz2
T-A-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz2
T-A-5Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz2
T-A-6Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz2
T-A-7Optymazlizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych3
15
laboratoria
T-L-1Metody wizualizacji struktur biąłkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania2
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek4
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów2
T-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych2
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieoragniacznych5
15
wykłady
T-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych2
T-W-2Metody przeszukiwania sekwencyjnych i strukturalnych białkowych baz danych. Programy, praktyczne podejście do porównywania struktury I, II i III rzędu enzymów. Metody rozwiązywania struktury 3D enzymów. Metody klasyczne (X-ray, NMR) vs modelowanie porównawcze i metody ab-initio2
T-W-3Właściwości katalityczne enzymów a metody in-vitro badania ich grup czynnych2
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów2
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów2
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową2
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym2
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictow w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajeć10
A-A-3czytanie wskazanej literatury5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictow w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęc laboratoryjnych10
A-L-3czytanie wskazanej literatury5
30
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia15
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie do zajęc10
A-W-5godziny kontaktowe15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Wejsciówka Prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-D8_W01
Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
BT_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
BT_2A_BTZ-S-D8_W02
Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
BT_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
BT_2A_BTZ-S-D8_W03
Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
BT_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-D8_U01
Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
BT_2A_U07R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2
BT_2A_BTZ-S-D8_U02
Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
BT_2A_U07R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-D8_K01
Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
BT_2A_K02, BT_2A_K03, BT_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-W-8, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-D8_W01
Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-D8_W02
Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-D8_W03
Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-D8_U01
Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-D8_U02
Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-D8_K01
Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
2,0
3,0uczestnictwo w zajęciach
3,5poprawne wykonywanie poleceń prowadzącego, uczestnictwo w zajęcaich
4,0wykonanie konspektu z zajęc laboratoryjnych, poprawne wykonywanie poleceń prowadzącego, uczestnictwo w zajęcaich
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Witwicki, Elementy enzymologii, PWN, Warszawa, 1984
  2. David Hawcroft, Diagnostic enzymology, ACOL, Londyn, 1986
  3. Wolfgang Aehle red., Enzymes in Industry: Production and Applications, Willey VCH, 2007, III
  4. Allan Svendsen, Enzyme Functionality: Design, Engineering and Screening, 2004
  5. Christoph Wittmann i Rainer Krull red., Biosystems Engineering I: Creating Superior Biocatalysts, Tom 1, Springer, 2010
  6. Girish Shukla i Ajit Varma, Soil Enzymology, Springer, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Athel Cornish-Bowden, Fundamentals of Enzyme Kinetics, Portland Press, Londyn, 2002, III

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz2
T-A-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz2
T-A-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz2
T-A-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz2
T-A-5Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz2
T-A-6Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz2
T-A-7Optymazlizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody wizualizacji struktur biąłkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania2
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek4
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów2
T-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych2
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieoragniacznych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych2
T-W-2Metody przeszukiwania sekwencyjnych i strukturalnych białkowych baz danych. Programy, praktyczne podejście do porównywania struktury I, II i III rzędu enzymów. Metody rozwiązywania struktury 3D enzymów. Metody klasyczne (X-ray, NMR) vs modelowanie porównawcze i metody ab-initio2
T-W-3Właściwości katalityczne enzymów a metody in-vitro badania ich grup czynnych2
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów2
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów2
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową2
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym2
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictow w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajeć10
A-A-3czytanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictow w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęc laboratoryjnych10
A-L-3czytanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia15
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
A-W-4przygotowanie do zajęc10
A-W-5godziny kontaktowe15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D8_W01Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
C-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
Treści programoweT-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Wejsciówka Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D8_W02Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
C-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
Treści programoweT-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów
T-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieoragniacznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Wejsciówka Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D8_W03Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
C-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
Treści programoweT-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym
T-A-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz
T-A-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz
T-A-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz
T-A-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz
T-A-5Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz
T-A-6Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz
T-A-7Optymazlizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieoragniacznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Wejsciówka Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D8_U01Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
C-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
Treści programoweT-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów
T-L-1Metody wizualizacji struktur biąłkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Wejsciówka Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D8_U02Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
C-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
Treści programoweT-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym
T-A-7Optymazlizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieoragniacznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Wejsciówka Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na 60 % pytań testowych - egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-D8_K01Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Zapoznanie z metodami in silico predykcji struktur białkowych
C-3Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych
Treści programoweT-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym
T-A-7Optymazlizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, test
S-2Ocena formująca: Konspekt z zajęc laboratoryjnych Wejsciówka Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uczestnictwo w zajęciach
3,5poprawne wykonywanie poleceń prowadzącego, uczestnictwo w zajęcaich
4,0wykonanie konspektu z zajęc laboratoryjnych, poprawne wykonywanie poleceń prowadzącego, uczestnictwo w zajęcaich
4,5
5,0