Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Metody biologiczne w likwidacji skażeń środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody biologiczne w likwidacji skażeń środowiska
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,70,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu mikrobiologii, ochrony środowiska, podstaw biotechnologii środowiska i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pobieranie, przechowywanie i utrwalanie prób wody do badań laboratoryjnych a zmiany wybranych wskaźników jakości wód.2
T-L-2Ocena procesu rekultywacji wód powierzchniowych za pomocą wybranych wskaźników.2
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania2
T-L-4Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w oczyszczalniach roślinnych z przepływem pionowym i pziomym. Ocena różnic w budowie i zasadzie działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach.2
T-L-5Ocena efektywności procesów bioremediacji gleb in situ i ex situ na wybranych przykładach.2
T-L-6Ocena stosowanych kierunków rolnictwa w aspekcie ochrony środowiska (rolnictwo konwencjonalne, integrowane, ekologiczne). Wykorzystanie efektywnych mikroorganizmów w rolnictwie.2
T-L-7Zastosowanie biologicznych metod ochrony wód na przykładzie Jeziora Głębokie.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu – nowe kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju2
T-W-2Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.2
T-W-3Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.3
T-W-4Mikrobiologiczne ługowanie metali z rud i odpadów przemysłowych.2
T-W-5Biotechnologie odsiarczania węgla i ropy naftowej.2
T-W-6Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania2
T-W-7Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2samodzielne studiowanie wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W01
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
BT_2A_W10R2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody do usuwania zanieczyszczeń z wody i gleby.
BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W01
Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,0Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,5Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,0Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,5Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody do usuwania zanieczyszczeń z wody i gleby.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,0Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,5Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  2. Falandysz J., Polichlorowane bifenyle (PCBs) w środowisku: Chemia, Analiza, Toksyczność, Stężenia i Ocena Ryzyka., Gdańsk, 1999
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  4. Wojnowska-Baryła I., Trendy w biotechnologii środowiskowej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2008
  5. Pullin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, PWN, Warszawa, 2007
  6. Nawrocki J., Biłozora S., Uzdatnianie wody-procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie, przechowywanie i utrwalanie prób wody do badań laboratoryjnych a zmiany wybranych wskaźników jakości wód.2
T-L-2Ocena procesu rekultywacji wód powierzchniowych za pomocą wybranych wskaźników.2
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania2
T-L-4Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w oczyszczalniach roślinnych z przepływem pionowym i pziomym. Ocena różnic w budowie i zasadzie działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach.2
T-L-5Ocena efektywności procesów bioremediacji gleb in situ i ex situ na wybranych przykładach.2
T-L-6Ocena stosowanych kierunków rolnictwa w aspekcie ochrony środowiska (rolnictwo konwencjonalne, integrowane, ekologiczne). Wykorzystanie efektywnych mikroorganizmów w rolnictwie.2
T-L-7Zastosowanie biologicznych metod ochrony wód na przykładzie Jeziora Głębokie.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu – nowe kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju2
T-W-2Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.2
T-W-3Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.3
T-W-4Mikrobiologiczne ługowanie metali z rud i odpadów przemysłowych.2
T-W-5Biotechnologie odsiarczania węgla i ropy naftowej.2
T-W-6Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania2
T-W-7Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2samodzielne studiowanie wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W01Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu – nowe kierunki rozwoju biotechnologii w ochronie środowiska zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju
T-W-2Skażenie środowiska metalami ciężkimi – źródła emisli oraz wpływ na organizmy żywe.
T-W-3Biotechnologie usuwania metali ze ścieków.
T-W-4Mikrobiologiczne ługowanie metali z rud i odpadów przemysłowych.
T-W-5Biotechnologie odsiarczania węgla i ropy naftowej.
T-W-6Polichlorowane bifenyle (PCB) i dioksyny w środowisku naturalnym oraz biotechnologia ich usuwania
T-W-7Biotechnologia w produkcji rolniczej pod kątem ochrony środowiska.
T-L-6Ocena stosowanych kierunków rolnictwa w aspekcie ochrony środowiska (rolnictwo konwencjonalne, integrowane, ekologiczne). Wykorzystanie efektywnych mikroorganizmów w rolnictwie.
T-L-4Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w oczyszczalniach roślinnych z przepływem pionowym i pziomym. Ocena różnic w budowie i zasadzie działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach.
T-L-5Ocena efektywności procesów bioremediacji gleb in situ i ex situ na wybranych przykładach.
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania
T-L-2Ocena procesu rekultywacji wód powierzchniowych za pomocą wybranych wskaźników.
T-L-1Pobieranie, przechowywanie i utrwalanie prób wody do badań laboratoryjnych a zmiany wybranych wskaźników jakości wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,0Student zna i charakteryzuje nieliczne poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
3,5Student zna i charakteryzuje co najmniej 50% poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,0Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego.
4,5Student zna i charakteryzuje większość poznanych metod biotechnologicznych stosowanych w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i uczestniczy w dyskusji.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie poznane metody biotechnologiczne stosowane w zapobieganiu i liwidacji skażeń środowiska naturalnego i bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody do usuwania zanieczyszczeń z wody i gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z wpływem działalności człowieka na emisję zanieczyszczeń i ich wpływem na środowisko przyrodnicze oraz zaznajomienie z zastosowaniem najnowszych osiągnięć biotechnologii w zapobieganiu emisji i usuwaniu zanieczyszczeń ze środowiska.
Treści programoweT-L-1Pobieranie, przechowywanie i utrwalanie prób wody do badań laboratoryjnych a zmiany wybranych wskaźników jakości wód.
T-L-2Ocena procesu rekultywacji wód powierzchniowych za pomocą wybranych wskaźników.
T-L-3Analiza odpadów pochodzących z wybranych gałęzi przemysłu rolno- spożywczego i ocena ich przydatności do przyrodniczego zagospodarowania
T-L-4Ocena efektywności usuwania pierwiastków biogenych w oczyszczalniach roślinnych z przepływem pionowym i pziomym. Ocena różnic w budowie i zasadzie działania glebowo-korzeniowych oczyszczalni ścieków na różnych przykładach.
T-L-5Ocena efektywności procesów bioremediacji gleb in situ i ex situ na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,0Student potrafi zastosować niektóre metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
3,5Student potrafi zastosować 50% poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,0Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń.
4,5Student potrafi zastosować większość poznanych metod laboratoryjnych do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń i interpretuje uzyskane wyniki
5,0Student potrafi doskonale zastosować poznane metody laboratoryjne do oznaczeń wybranych zanieczyszczeń, interpretuje uzyskane wyniki i odnosi je do zagrożeń środowiska