Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach
C-2Poznanie regulacyjnego wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na podstawowe procesy fizjologiczne roślin oraz na ich wzrost i rozwój

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach5
5
laboratoria
T-L-1Oznaczanie potencjału osmotycznego metodą fizjologiczną1
T-L-2Oznaczanie intensywności transpiracji. Obliczanie aparatów szparkowych na jednostce powierzchni liści różnych gatunków roślin2
T-L-3Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych2
T-L-4Przygotowanie kultur wodnych1
T-L-5Wpływ hormonów roślinnych: auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu na wybrane procesy wzrostu i rozwoju roślin4
10
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna roślin (dyfuzja, imbibicja, osmoza, potencjał osmotyczny i wody, transpiracja, gutacja, transport wody )4
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin C3, C4 i CAM, oddychanie, czynniki fotosyntezy i oddychania)3
T-W-3Fizjologia mineralnego żywienia (pierwiastki niezbędne, antagoznizm jonowy, znaczenie związków mineralnych w odżywianiu się roślin)2
T-W-4Wzrost i różnicowanie się roślin2
T-W-5Regulacja hormonalna rozwoju tkanek i organów roślin (stymulatory i inhibitory)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Wykonanie ćwiczeń rachunkowych z gospodarki wodnej20
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie spawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych9
A-L-4Udział w konsulatcjach5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów7
A-W-3przygotowanie eseju na wybrany temat7
A-W-4udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pisemnej pracy studenta na wybrany temat
S-2Ocena formująca: Roziwązywanie zadań otwartych (obliczeń rachunkowych) związanych z tematyka ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C1_W01
Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
BT_1A_W08R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-L-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C1_U01
interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
BT_1A_U07R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-2T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-3, M-4S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C1_W01
Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0Student nie zna, nie definiuje i nie rozróżnia procesów fizycznych od fizjologicznych zachodzących w roślinach
3,0Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna, definiuje i rozróznia wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach
4,0Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C1_U01
interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
2,0Student nie interpretuje wpływu podstawowych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym interpretuje wpływ podstawowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne
3,5Student zna i interpretuje większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie określić ogólne zależności
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić i zinterpretować ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem ww. czynników.

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998
  3. Jankiewicz L.S., Regulatory wzrostu i rozwoju roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie potencjału osmotycznego metodą fizjologiczną1
T-L-2Oznaczanie intensywności transpiracji. Obliczanie aparatów szparkowych na jednostce powierzchni liści różnych gatunków roślin2
T-L-3Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych2
T-L-4Przygotowanie kultur wodnych1
T-L-5Wpływ hormonów roślinnych: auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu na wybrane procesy wzrostu i rozwoju roślin4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna roślin (dyfuzja, imbibicja, osmoza, potencjał osmotyczny i wody, transpiracja, gutacja, transport wody )4
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin C3, C4 i CAM, oddychanie, czynniki fotosyntezy i oddychania)3
T-W-3Fizjologia mineralnego żywienia (pierwiastki niezbędne, antagoznizm jonowy, znaczenie związków mineralnych w odżywianiu się roślin)2
T-W-4Wzrost i różnicowanie się roślin2
T-W-5Regulacja hormonalna rozwoju tkanek i organów roślin (stymulatory i inhibitory)4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Wykonanie ćwiczeń rachunkowych z gospodarki wodnej20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie spawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych9
A-L-4Udział w konsulatcjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów7
A-W-3przygotowanie eseju na wybrany temat7
A-W-4udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C1_W01Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach
Treści programoweT-W-1Gospodarka wodna roślin (dyfuzja, imbibicja, osmoza, potencjał osmotyczny i wody, transpiracja, gutacja, transport wody )
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin C3, C4 i CAM, oddychanie, czynniki fotosyntezy i oddychania)
T-W-4Wzrost i różnicowanie się roślin
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach
T-L-1Oznaczanie potencjału osmotycznego metodą fizjologiczną
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pisemnej pracy studenta na wybrany temat
S-2Ocena formująca: Roziwązywanie zadań otwartych (obliczeń rachunkowych) związanych z tematyka ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, nie definiuje i nie rozróżnia procesów fizycznych od fizjologicznych zachodzących w roślinach
3,0Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna, definiuje i rozróznia wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach
4,0Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C1_U01interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Poznanie regulacyjnego wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na podstawowe procesy fizjologiczne roślin oraz na ich wzrost i rozwój
Treści programoweT-W-3Fizjologia mineralnego żywienia (pierwiastki niezbędne, antagoznizm jonowy, znaczenie związków mineralnych w odżywianiu się roślin)
T-W-5Regulacja hormonalna rozwoju tkanek i organów roślin (stymulatory i inhibitory)
T-L-2Oznaczanie intensywności transpiracji. Obliczanie aparatów szparkowych na jednostce powierzchni liści różnych gatunków roślin
T-L-3Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych
T-L-4Przygotowanie kultur wodnych
T-L-5Wpływ hormonów roślinnych: auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu na wybrane procesy wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie interpretuje wpływu podstawowych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym interpretuje wpływ podstawowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne
3,5Student zna i interpretuje większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie określić ogólne zależności
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić i zinterpretować ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia oraz objaśnia i interpretuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także określa ich wzajemną zależność, potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem ww. czynników.