Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Nowe technologie w analizie molekularnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowe technologie w analizie molekularnej
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z zakresu biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z nowymi technologiamii analizy molekularnej i ich zastosowaniami.
C-2Przygotowanie do prowadzenia prezentacji dotyczących analiz molekularnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.7
7
wykłady
T-W-1Czasopisma prezentujące tematykę związaną z badaniami z zakresu biologii molekularnej.1
T-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.1
T-W-3Mikromacierze DNA.1
T-W-4Mikromacierze białkowe.1
T-W-5DArT i inne nowe technologie markerów molekularnych.2
T-W-6Wysokoprzepustowe technologie sekwencjonowania DNA.1
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.7
A-A-2Praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń, przygotowanie prezentacji.37
A-A-3Zaliczenie.1
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Praca własna - opanowanie materiału z wykładów.36
A-W-3Zaliczenie pisemne.1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D8_W01
student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować
BT_2A_W06, BT_2A_W08R2A_W01, R2A_W04InzA2_W02C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D8_U01
student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
BT_2A_U05, BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D8_K01
student wykazuje aktywną postawę zmierzającą do pogłębiania wiedzy i rozwoju osobowości
BT_2A_K07R2A_K01, R2A_K07C-1, C-2T-A-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D8_W01
student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować
2,0student nie zna żadnych aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych
3,0student zna kilka aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych
3,5student zna kilka aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je pobieżnie scharakteryzować
4,0student zna większość aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je pobieżnie scharakteryzować
4,5student zna większość aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je dokładnie scharakteryzować
5,0student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować, zna ich zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D8_U01
student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
2,0student nie umie odszukać źródeł informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, nie umie analizować ani prezentować współczesnych osiągnięć w tej dziedzinie
3,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych
3,5student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
4,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie pobieżnie analizować i płynnie prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
4,5student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i interesująco prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
5,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie wnikliwie analizować i bardzo interesująco prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D8_K01
student wykazuje aktywną postawę zmierzającą do pogłębiania wiedzy i rozwoju osobowości
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu

Literatura podstawowa

  1. P. Turner, Biologia molekularna - krótkie wykłady, PWN Wydawnictwo Naukowe, 2011, sekcjaT: Genomika funkcjonalna i nowe technologie
  2. różni autorzy, różne tytuły, Blackwell, Elsevier, Springer, inne, 2011, Artykuły z czasopism naukowych o tematyce związanej z przedmiotem

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.7
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czasopisma prezentujące tematykę związaną z badaniami z zakresu biologii molekularnej.1
T-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.1
T-W-3Mikromacierze DNA.1
T-W-4Mikromacierze białkowe.1
T-W-5DArT i inne nowe technologie markerów molekularnych.2
T-W-6Wysokoprzepustowe technologie sekwencjonowania DNA.1
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.7
A-A-2Praca własna - przyswojenie materiału z ćwiczeń, przygotowanie prezentacji.37
A-A-3Zaliczenie.1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Praca własna - opanowanie materiału z wykładów.36
A-W-3Zaliczenie pisemne.1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D8_W01student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowymi technologiamii analizy molekularnej i ich zastosowaniami.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.
T-W-1Czasopisma prezentujące tematykę związaną z badaniami z zakresu biologii molekularnej.
T-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.
T-W-3Mikromacierze DNA.
T-W-4Mikromacierze białkowe.
T-W-5DArT i inne nowe technologie markerów molekularnych.
T-W-6Wysokoprzepustowe technologie sekwencjonowania DNA.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych
3,0student zna kilka aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych
3,5student zna kilka aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je pobieżnie scharakteryzować
4,0student zna większość aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je pobieżnie scharakteryzować
4,5student zna większość aktualnie stosowanych technologii analiz molekularnych, potrafi je dokładnie scharakteryzować
5,0student zna aktualne stosowane technologie analiz molekularnych, potrafi je scharakteryzować, zna ich zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D8_U01student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
BT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowymi technologiamii analizy molekularnej i ich zastosowaniami.
C-2Przygotowanie do prowadzenia prezentacji dotyczących analiz molekularnych.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.
T-W-1Czasopisma prezentujące tematykę związaną z badaniami z zakresu biologii molekularnej.
T-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.
T-W-3Mikromacierze DNA.
T-W-4Mikromacierze białkowe.
T-W-5DArT i inne nowe technologie markerów molekularnych.
T-W-6Wysokoprzepustowe technologie sekwencjonowania DNA.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie odszukać źródeł informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, nie umie analizować ani prezentować współczesnych osiągnięć w tej dziedzinie
3,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych
3,5student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych i prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
4,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie pobieżnie analizować i płynnie prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
4,5student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie analizować i interesująco prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
5,0student umie odszukać źródła informacji o wykorzystaniu różnych technologii analiz molekularnych, umie wnikliwie analizować i bardzo interesująco prezentować współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D8_K01student wykazuje aktywną postawę zmierzającą do pogłębiania wiedzy i rozwoju osobowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z nowymi technologiamii analizy molekularnej i ich zastosowaniami.
C-2Przygotowanie do prowadzenia prezentacji dotyczących analiz molekularnych.
Treści programoweT-A-1Wykorzystanie narzędzi analizy ekspresji genów i technologii związanych ze stosowaniem antysensu. Mikromacierze DNA i białkowe w nauce i praktyce. Zastosowania DArT i innych nowych technologii markerów molekularnych. Projekty sekwencjonowania genomów roślin z zastosowaniem nowych technologii. Firmy oferujące sprzęt i materiały do analizy molekularnej.
T-W-2Narzędzia do analizy ekspresji genów. Technologie związane ze stosowaniem antysensu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena sposobu wygłoszenia i treści zawartych w prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu