Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Immunologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 10 2,00,29zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.1
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.1
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.1
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.1
T-A-5Białka ostrej fazy.1
5
laboratoria
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.1
T-L-2Wykonanie leukogramów.1
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.1
T-L-4Ocena odporności komórkowej.1
T-L-5Testy fagocytarne.1
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.3
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.2
10
wykłady
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.1
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.1
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.1
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.1
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.1
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.1
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.1
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.1
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.1
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.1
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.1
T-W-12Nadwrażliwość.1
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.1
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.1
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.12
A-A-3Konsultacje.8
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C12_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
BT_1A_W19R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2
BT_1A_BT-N-C12_W02
Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C12_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
BT_1A_U04R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2
BT_1A_BT-N-C12_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
BT_1A_U04R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2
BT_1A_BT-N-C12_U03
Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
BT_1A_U04R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C12_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1
BT_1A_BT-N-C12_K02
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C12_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
2,0Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego.
3,0Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_1A_BT-N-C12_W02
Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
2,0Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student w stopniu podstawowym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student w stopniu zadowalającym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w sposób dogłębny; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C12_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
2,0Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
BT_1A_BT-N-C12_U02
Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,0Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,5Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,0Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
BT_1A_BT-N-C12_U03
Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
2,0Student nie potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmów obronnych organizmu
3,0Student potrafi w dostateczny sposób nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
3,5Student potrafi na średnim poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,0Student potrafi na dobrym poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,5Student potrafi dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
5,0Student potrafi bardzo dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C12_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
2,0Nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie.
3,0Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
BT_1A_BT-N-C12_K02
Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.1
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.1
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.1
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.1
T-A-5Białka ostrej fazy.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.1
T-L-2Wykonanie leukogramów.1
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.1
T-L-4Ocena odporności komórkowej.1
T-L-5Testy fagocytarne.1
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.3
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.1
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.1
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.1
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.1
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.1
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.1
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.1
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.1
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.1
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.1
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.1
T-W-12Nadwrażliwość.1
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.1
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.1
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.12
A-A-3Konsultacje.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C12_W01W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W19posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.
T-A-5Białka ostrej fazy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego.
3,0Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C12_W02Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.
T-A-5Białka ostrej fazy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami
3,0Student w stopniu podstawowym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student w stopniu zadowalającym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w sposób dogłębny; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C12_U01Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.
T-A-5Białka ostrej fazy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C12_U02Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.
T-A-5Białka ostrej fazy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,0Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
3,5Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,0Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
4,5Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
5,0Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C12_U03Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.
T-A-5Białka ostrej fazy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmów obronnych organizmu
3,0Student potrafi w dostateczny sposób nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
3,5Student potrafi na średnim poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,0Student potrafi na dobrym poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
4,5Student potrafi dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
5,0Student potrafi bardzo dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C12_K01Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.
T-A-5Białka ostrej fazy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie.
3,0Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C12_K02Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do układu immunologicznego.
T-A-2Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-A-3Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt.
T-A-4Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał.
T-A-5Białka ostrej fazy.
T-L-1Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt.
T-L-2Wykonanie leukogramów.
T-L-3Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów.
T-L-4Ocena odporności komórkowej.
T-L-5Testy fagocytarne.
T-L-6Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów.
T-L-7Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów.
T-W-1Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-2Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej.
T-W-3Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach.
T-W-4Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów.
T-W-5Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów.
T-W-6Budowa i powstawanie przeciwciał.
T-W-7Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna.
T-W-8Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin.
T-W-9Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA.
T-W-10Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy.
T-W-11Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza.
T-W-12Nadwrażliwość.
T-W-13Pierwotne niedobory immunologiczne.
T-W-14Wtórne niedobory immunologiczne.
T-W-15Zjawiska autoimmunologiczne.
Metody nauczaniaM-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt
3,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt