Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 5 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 5 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z fizyki z zakresu mechaniki płynów, ruchu drgającego i falowego oraz optyki na poziomie szkoły sredniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami fizyki i procesami fizycznymi
C-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy
C-3Umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzyi do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-4Zapoznanie z budową i zasadą działania wybranych przyrządów fizycznych oraz zapoznanie z zasadami przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-5Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych oraz umiejętność przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-6Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych obejmujących treści wykładów5
5
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych1
T-L-2Wybrane ćwiczenia z zakresu mechaniki i fizyki cząsteczkowej, termodynamiki, elektryczności i optyki3
T-L-3Zaliczenie zajęć1
5
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu mechaniki płynów2
T-W-2Ruch drgający i falowy.1
T-W-3Elementy optyki - światło i jego rola w przyrodzie2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie sie do rozwiązywania zagadnień problemowych10
A-A-3Konsultacje z nauczycielem prowadzącym zajęcia5
A-A-4przygotowanie sie do zaliczenia zajęć10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-3opracowanie wyników pomiarowych i spąrządzenie sprawozdań8
A-L-4przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego6
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach6
A-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym10
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium zaliczającego wykłady20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3ćwiczenia laboratoryjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdan
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-4Ocena formująca: test
S-5Ocena podsumowująca: test
S-6Ocena formująca: ocena aktywności studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-B2_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
BT_1A_W01R1A_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-4
BT_1A_BT-N-B2_W02
Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych. Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych.
BT_1A_W10R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2, C-4, C-5, C-6T-A-1, T-L-2M-2, M-3S-1, S-3, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-B2_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe
BT_1A_U02R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-5, C-6T-A-1, T-L-2, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-B2_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03C-2, C-3, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-B2_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
BT_1A_BT-N-B2_W02
Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych. Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych.
2,0Student nie zna zastosowania ani zasad działania prostych przyrządów pomiarowych.
3,0Student zna zastosowanie kilku prostych przyrządów pomiarowych, nie zna jednak zasad działania stosowanych przyrządów.. Z pomocą prowadzącego potrafi je zastosować do wykonania ćwiczenia
3,5
4,0
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy.. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów. Potrafi porównać efektywność proponowanych przyrządów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-B2_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-B2_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
2,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Nie szanuje pracy własnej i innych
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej..Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. zanuje pracę własną i innych
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych

Literatura podstawowa

  1. St. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., PZWL, Wrocław
  2. red. D. Gołębiowska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów część I - fizyka, Akademia Rolnicza w Szczecinie lub ZUT w Szczecinie, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, PWN, warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych obejmujących treści wykładów5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych1
T-L-2Wybrane ćwiczenia z zakresu mechaniki i fizyki cząsteczkowej, termodynamiki, elektryczności i optyki3
T-L-3Zaliczenie zajęć1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu mechaniki płynów2
T-W-2Ruch drgający i falowy.1
T-W-3Elementy optyki - światło i jego rola w przyrodzie2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie sie do rozwiązywania zagadnień problemowych10
A-A-3Konsultacje z nauczycielem prowadzącym zajęcia5
A-A-4przygotowanie sie do zaliczenia zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-3opracowanie wyników pomiarowych i spąrządzenie sprawozdań8
A-L-4przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego6
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach6
A-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym10
A-W-4przygotowanie sie do kolokwium zaliczającego wykłady20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-B2_W01Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami fizyki i procesami fizycznymi
Treści programoweT-W-2Ruch drgający i falowy.
T-W-3Elementy optyki - światło i jego rola w przyrodzie
T-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu mechaniki płynów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-B2_W02Student zna zastosowanie i zasady działania prostych urządzeń pomiarowych. Zna zasady przeprowadzania ćwiczeń laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy
C-4Zapoznanie z budową i zasadą działania wybranych przyrządów fizycznych oraz zapoznanie z zasadami przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-5Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych oraz umiejętność przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-6Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych obejmujących treści wykładów
T-L-2Wybrane ćwiczenia z zakresu mechaniki i fizyki cząsteczkowej, termodynamiki, elektryczności i optyki
Metody nauczaniaM-2klasyczna metoda problemowa
M-3ćwiczenia laboratoryjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-6Ocena formująca: ocena aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zastosowania ani zasad działania prostych przyrządów pomiarowych.
3,0Student zna zastosowanie kilku prostych przyrządów pomiarowych, nie zna jednak zasad działania stosowanych przyrządów.. Z pomocą prowadzącego potrafi je zastosować do wykonania ćwiczenia
3,5
4,0
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie proponowane przyrządy.. Zna ich zastosowanie oraz zasady działania stosowanych przyrządów. Potrafi porównać efektywność proponowanych przyrządów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-B2_U01Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy
C-3Umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzyi do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-5Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych oraz umiejętność przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-6Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych obejmujących treści wykładów
T-L-2Wybrane ćwiczenia z zakresu mechaniki i fizyki cząsteczkowej, termodynamiki, elektryczności i optyki
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych
Metody nauczaniaM-2klasyczna metoda problemowa
M-3ćwiczenia laboratoryjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdan
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-6Ocena formująca: ocena aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-B2_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy
C-3Umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzyi do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-6Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-W-2Ruch drgający i falowy.
T-W-3Elementy optyki - światło i jego rola w przyrodzie
T-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu mechaniki płynów
T-A-1Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych obejmujących treści wykładów
T-L-2Wybrane ćwiczenia z zakresu mechaniki i fizyki cząsteczkowej, termodynamiki, elektryczności i optyki
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracownbi. Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2klasyczna metoda problemowa
M-3ćwiczenia laboratoryjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-6Ocena formująca: ocena aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Nie szanuje pracy własnej i innych
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej..Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. zanuje pracę własną i innych
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość ważności procesów fizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych